Sida 1 av 1

blazern slutat driva

Postat: ons feb 17, 2010 16:51
av blazer
fundersam varför bilfan inte driver!Körde normal körning på vanlig väg en vanlig lörda kom hem stannade bilen resan gick bra som vanligt!nästa helg startade ja bilen skulle iväg o den drev inte på nått vis,Har kedjan gått i fördelningslådan??kan de va lite vatten eller fukt i lådan så de har frusit??fick iaf fatt på en annan flåda från en 79a skulle tydligen va bättre än min77a för där e dubbla kedjor :vetej: nån som vatt med om detta??

Postat: ons feb 17, 2010 16:55
av mattebigge
har reglagevajern gått av eller lossnat i nåt fäste?
har du kollat så att det rör sig vid lådan när du joxar med spaken?

igensatt filter/pick up?

Postat: ons feb 17, 2010 17:02
av blazer
de rör sig som de ska!ibörjan hitta man inga lägen när man dro i spaken men nu helt plötsligt finns lägen

Postat: ons feb 17, 2010 18:41
av henke_99
blazer skrev:de rör sig som de ska!ibörjan hitta man inga lägen när man dro i spaken men nu helt plötsligt finns lägen,ingen pick-up,halvcab!
Då skulle jag till att börja med kolla upp så länkaget mellan spaken o växellådan är fastskruvat ordentligt, sitter allt det fast så är nog risken att du har en växellådsrenovering på gång...

Angående fördelningslåda, finns ingen med dubbla kedjor eller vad det nu var du pratade om. På dom gamla 70-talarna fanns två olika lådor, antingen np203 som är kedjedriven och har konstant 4wd, både kedjedriften och framför allt diffen i den lådan är ganska klena och havererar inte allt för sällan. eller np205 som är helt kugghjulsdriven och i princip oförstörbar. (sen finns det även aluminiumlådor, men dom kom på 80-talet)

Postat: ons feb 17, 2010 19:55
av Wild_Devil
blazer skrev:de rör sig som de ska!ibörjan hitta man inga lägen när man dro i spaken men nu helt plötsligt finns lägen,ingen pick-up,halvcab!
Nåt som har lossat /gått av tycker jag det låter som..

Är det automatlådan som inte är ok så kan man väl ha typ D i och motorn igång och försöka ända på fördelningslådan så borde det väl låta illa om drivningen funkar fram till fördelningslådan.

Kolla åxå länkage till fördelningslådan så inte den har pajjat/hängt sig...

Inte så enkelt att ett av frihjulsnaven fram frusit/blivit urkopplad av nån klåfingrig busig unge?!?

Verkar för mitt tycke för osannolikt att nåt pajjar då du stannar å stänger av bilen...

Lycka till!!
/R

Postat: fre feb 19, 2010 11:51
av valp79
Hej!

Har du kollat oljan i atomat lådan. När oljan är kall tar den mindre plats och när du stannade bilen var den varm och nu när den är kall räcker ej oljan till för att driva.

Mvh Stefan

Postat: fre feb 19, 2010 18:20
av henke_99
Men hans bil funkar ju igen... (fick i alla fall jag intrycket av när han sa att lägena i växelspaken hade förvunnit o sen kommit tillbaka)

Postat: fre feb 19, 2010 22:22
av blazer
henke_99 skrev:Men hans bil funkar ju igen... (fick i alla fall jag intrycket av när han sa att lägena i växelspaken hade förvunnit o sen kommit tillbaka)
nej den funkar inte,hittade bara lägena igen men driver fortfarande inte.
ska börja skruva imorn så hör av mig igen.

Postat: fre feb 19, 2010 22:24
av henke_99
Jaha du. Men börja med att kolla oljenivån i lådan. (med motorn på tomgång)

Postat: fre feb 19, 2010 22:44
av Jimmy6,2
Blazer -77 hade NP203 om den har automat. NP203 har mellandiff så om ett nav eller en drivaxel är paj så kommer du ingenstans, Kolla om någon kardan snurrar. Man kan modifiera en NP203 så diffen är låst.

Lycka till

Per

Postat: lör feb 20, 2010 0:52
av kalsong
Blä vad drygt.....
Hoppas du hittar felet,

Postat: lör feb 20, 2010 1:39
av Lightbringer
Jimmy6,2 skrev:Blazer -77 hade NP203 om den har automat. NP203 har mellandiff så om ett nav eller en drivaxel är paj så kommer du ingenstans, Kolla om någon kardan snurrar. Man kan modifiera en NP203 så diffen är låst.

Lycka till

Per
Säger samma sak, kolla naven och drivaxeln, slutar drivningen fungera fram eller bak så står du.

Förövrigt tycker jag NP-203 är en mycket bra låda fast alla säger att det är skit.

//Björn

Postat: lör feb 20, 2010 12:45
av Grottulf
Jimmy6,2 skrev:Blazer -77 hade NP203 om den har automat. NP203 har mellandiff så om ett nav eller en drivaxel är paj så kommer du ingenstans, Kolla om någon kardan snurrar. Man kan modifiera en NP203 så diffen är låst.

Lycka till

Per
x2

Men man behöver inte modifiera nåt, det ska räcka att dra spaken till något av "loc"-lägena för att låsa mittdiffen.
Men det kan vara lite problem med växel-länkagen på dessa, så att den aldrig låser upp.

Och det ska inte heller sitta några frihjulsnav på den om det är en np203, men man vet ju aldrig vad tidigare ägare har gjort :roll: