Sida 1 av 1

Amerikanska automatlådor?

Postat: lör apr 10, 2010 15:42
av BlackSheep
Sitter och kollar lite i Amerikanska 4x4 forumsdelen och börjar fundera lite.. kryllar om inlägg om att inte automatlådorna driver/växlar? är det så jä*la mkt problem med amerikanska automatare?

Postat: lör apr 10, 2010 17:56
av Mathias T
kan ju ha att göra med att 99% av jänken kör med automat och övriga är det väl nästan tvärt om på :lol:

Postat: lör apr 10, 2010 18:05
av koppartaket
en automatlåda går hela tiden med lite slir, nytt som gammalt, Amerikansk som europeiskt, och vid terrängkörning, kan jag tänka mig att dom belastas nåt kopiöst utan krypväxel å det blir ju samma som att ligga å slira på kopplingen på en manuell låda, dom ger sig med tiden, lika dant om du får vatten i en automatlåda så slutar dom oxå att driva. men som gammal (25 bast) jänkebilsfantast måste jag erkänna att jag föredrar en manuell låda med stenkrypare....

Postat: lör apr 10, 2010 18:20
av Roger Patrol
jag tror :? mycket är ägarelaterade problem
om man byter olja och filter i dom intervaller som rekomenderas och inte väntar tills ööö va fan..den växar inte som det ska..
så går dom länge :)

Postat: lör apr 10, 2010 18:59
av beelzebubs
Klart att service är a & o, men samtidigt så ligger det ju lite i det koppartaket skriver.
Har pratat med många som anser att lågväxel inte behövs på en bil med automat.
Utan lågväxel så får ju lådan jobba på ett onaturligt sätt och då kan de ju inte hålla i längden.

Postat: sön apr 11, 2010 12:39
av SC
Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.

Postat: sön apr 11, 2010 12:42
av Roger Patrol
SC skrev:Det som brukar anges som automatlådans fiende nummer 1 är hög oljetemp. Om man kör v8 i skogen med jättedäck och originalutväxling så är det slir i momentomvandlarn (turbinen, convertern), förhoppningsvis inte i själva växellådan.
Sliret omvandlas till värme, oljan tappar smörjförmågan, lamellerna i lådan tappar friktionsmaterialet och lådan är kass.
En extrakyl till automaten, eller åtminstone en oljetempmätare så man ser när det är dags att vila lådan är bra.
:tumbup:

Postat: fre dec 03, 2010 11:13
av Rogga
Vill lägga till att det inte fins slir i en automatlåda - står kardan stilla står ingående axeln stilla - det är enbart värmeutväcklingen i turbinen dvs olja som slungas omkring 8) så kylning är lösningen - erf av transbrake

Postat: fre dec 03, 2010 16:12
av Privatperson
om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe

Postat: fre dec 03, 2010 18:26
av tuffe
Privatperson skrev:om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
har gjort samma sak.

Postat: fre dec 03, 2010 19:50
av henke_99
tuffe skrev:
Privatperson skrev:om lådan är sliten så slirar väl lamellerna också ? upplevde nått sånt med en numera skrotad cheva i en brant backe
har gjort samma sak.
Visst är det så. Men då är ju oxå lådan redan utsliten. En låda som fungerar korrekt slirar inte på lamellerna. (bortsett från det lilla slir som alltid blir vid växlingarna)

Postat: lör dec 04, 2010 20:07
av Kalle LKPG
Sen verkar folk vara väldigt dåliga på att byta olja o filter i sina lådor. Alla jänkare jag haft el bytt olja i så har filtret varit helt igenmosat. Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsätt och effekt (vrid)

MVH Kalle

Postat: lör dec 04, 2010 22:32
av henke_99
Kalle LKPG skrev:Sen har en autlåda X antal mil den går innan den behöver renoveras igen. Hur långt det är beror på underhåll, körsett och effekt (vrid)
Ungefär som kopplingen i en bil med manuell låda, den går inte heller för evigt. Fast där beror ju livslängen mest på körsätt.