Axelvända Wrangler, ja-nej?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Axelvända Wrangler, ja-nej?

Inlägg av K-Roslund » mån jun 14, 2010 22:23

Köpte en Wrangler idag. Tankarna har redan börjat snurra i huvet.
Min fråga är om det är någon som har axelvänt en wrange? Vad blev resultatet och hur mycket fick man bygga om?
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jun 14, 2010 22:58

Grattis till världens bästa bilmärke :)

inte ska det vara några svårigheter att axelvända en YJ, kan väl bli bromsslangar, kardonaxlar, stötdämpare som kan behövas byggas om :P vet inte riktigt faktiskt :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » mån jun 14, 2010 23:22

4x4power skrev:Grattis till världens bästa bilmärke :)

inte ska det vara några svårigheter att axelvända en YJ, kan väl bli bromsslangar, kardonaxlar, stötdämpare som kan behövas byggas om :P vet inte riktigt faktiskt :)
De tackar jag för :wink:
Nej jag vet inte om det är helt idiotiskt att göra de? På samuraiorna är de ju bara till att vända, men denna är lite större så frågan är om den blir helt oduglig på vägen sen?
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jun 14, 2010 23:23

K-Roslund skrev:
4x4power skrev:Grattis till världens bästa bilmärke :)

inte ska det vara några svårigheter att axelvända en YJ, kan väl bli bromsslangar, kardonaxlar, stötdämpare som kan behövas byggas om :P vet inte riktigt faktiskt :)
De tackar jag för :wink:
Nej jag vet inte om det är helt idiotiskt att göra de? På samuraiorna är de ju bara till att vända, men denna är lite större så frågan är om den blir helt oduglig på vägen sen?
/Kenneth
Det tror jag väl inte ska vara några större problem :) kanske bygga nått momentstag eller liknade för att hindra rörelser:)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » tis jun 15, 2010 1:26

4x4power skrev:
Det tror jag väl inte ska vara några större problem :) kanske bygga nått momentstag eller liknade för att hindra rörelser:)
på morsans gamla wrangler (-92) satt de redan momentstag på den. tror de va både fram och bak. och den va inte axelvänd
"Original" C303

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 15, 2010 8:59

YJ:n blir sjukt hög med en axelvändning. Enda problemet är väl att det inte finns nån vettig high-steerlösning till dana30:n som jag sett.

Men momentstag sitter la ändå inte på YJ:n?
I aim to misbehave

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis jun 15, 2010 9:03

MrHawk skrev:YJ:n blir sjukt hög med en axelvändning. Enda problemet är väl att det inte finns nån vettig high-steerlösning till dana30:n som jag sett.

Men momentstag sitter la ändå inte på YJ:n?
sjukt hög låter ju coolt :woot:

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jun 15, 2010 9:18

x2 ;)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » tis jun 15, 2010 10:24

X3 :lol:
Får se vad som händer i sommar om det ens händer något. Men vad menas med high-steer?
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » tis jun 15, 2010 11:20

MrHawk skrev:YJ:n blir sjukt hög med en axelvändning. Enda problemet är väl att det inte finns nån vettig high-steerlösning till dana30:n som jag sett.

Men momentstag sitter la ändå inte på YJ:n?
va ute i garaget nu å försökte kolla, å såg att de fanns bak på den. fram kom jag inte åt att se. som går paralellt med axeln då, inte som stagen på en bil me spiraler
"Original" C303

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » tis jun 15, 2010 11:21

MrHawk skrev:YJ:n blir sjukt hög med en axelvändning. Enda problemet är väl att det inte finns nån vettig high-steerlösning till dana30:n som jag sett.

Men momentstag sitter la ändå inte på YJ:n?
va ute i garaget nu å försökte kolla, å såg att de fanns bak på den. fram kom jag inte åt att se. som går paralellt med axeln då, inte som stagen på en bil me spiraler (4-änk etc)
"Original" C303

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jun 15, 2010 11:44

K-Roslund skrev:X3 :lol:
Får se vad som händer i sommar om det ens händer något. Men vad menas med high-steer?
/Kenneth
flytta upp styrarmarna, Bild
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 15, 2010 15:32

monkysa skrev: va ute i garaget nu å försökte kolla, å såg att de fanns bak på den. fram kom jag inte åt att se. som går paralellt med axeln då, inte som stagen på en bil me spiraler (4-änk etc)
Parallellt med axeln är ju panhardstaget inget momentstag för axelvridningen.
I aim to misbehave

mj4x4
Hemmastadd
Inlägg: 232
Blev medlem: fre jan 08, 2010 18:24
Ort: vmo

Inlägg av mj4x4 » tis jun 15, 2010 17:21

hej
om man tar pittman armen från en cherokee
så funkar det utan att bygga om styrningen till att börga med.
på min yj sitter det en ca 2.5 tums höjning med original pittman arm
om du axelvänder så höjer det ca 5.5 tum och tar du en cherokees pittman arm så har den ca 3 tums dropp så vinklen på styrstaget blir nog inte så falig.

jag har nytillverkade plattor för axelvändning till yj
Föredetta PV Jeeps ägare med "Hummerstuk"
Nytt project Jeep Wrangler YJ -90 4.0 242 aut,Front ARB TJ-axels 4.56 High steer, Rear Detroit 4.56 30splince Yukon Disk Brakes ,35" Creepy Crawler,Warn 8274,optima,snorkel,CB mm

Skriv svar