Sida 1 av 2
Grand Cherokee 5,9
Postat: ons sep 15, 2010 20:55
av Widde
Sålde biltransporten och köpte en dragbil istället !
Vad händer då ???
Köpte 4,5 tums höjningssats och har 33 liggandes.....
Suck......att man aldrig kan åka original !!!???
Blir väl lite foton under resans gång......
Widde
http://picasaweb.google.com/Widde06/Jee ... directlink
Postat: ons sep 15, 2010 21:42
av målarn
På med grejerna så vi får de hur det ser ut

Höjning
Postat: fre okt 08, 2010 18:00
av Widde
Nu är Granden höjd och lite mer manlig !!!
4,5 tums fjädrar.
nya stötisar.
JKS justerbara panhardstag.
JKS disconnects.
Nya stålomspunna bromssalngar.
Droppad pitmanarm.
33 tummare lånade från wranglerobjektet ( alldeles för aggresivt )
Widde
http://picasaweb.google.se/lh/photo/W9n ... directlink
Postat: fre okt 08, 2010 18:12
av Kingcab_alle
Höjning
Postat: fre okt 08, 2010 18:27
av Widde
Tackar å Bockar........
Postat: fre okt 08, 2010 18:48
av macke
coool
Postat: fre okt 08, 2010 20:08
av 4x4power
vart riktigt cool!!

Postat: fre okt 08, 2010 20:38
av thomasv
Ser ju väldigt bra ut!
När och varför behöver man en droppad pitmanarm?
Borde inte styrstag och trackbar följas åt när man höjer, eller vad händer så att man behöver den droppde armen?
Fattar inte riktigt, men har förstått att den behövs efter som de säljs.
Tacksam för svar.
/Thomas
Postat: fre okt 08, 2010 21:09
av peterand
Blev ju bra

Postat: lör okt 09, 2010 11:23
av Joel_Vbg
Råå...

Postat: lör okt 09, 2010 15:49
av THJ
Looking good
//Thomas
Postat: lör okt 09, 2010 18:36
av gnisten83
En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.
Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
Postat: lör okt 09, 2010 19:07
av thomasv
gnisten83 skrev:En droppad pitmanarm behöver man för att inte få bumpstearing. Styrstaget ska helst ligga parallelt med parallelstaget för att få en styrning som beter sig ok på väg när axeln fjädrar.
Är styrstaget på diagonalen styr bilen själv när axeln fjädrar ut eller in.
Du som har en 5,9 , hur lång är motorn och hur lång är automaten bak till flänsen mot fördelningslådan?
Vill inte sabba tråden, men om jag sänker styrstaget med droppad pitmanarm, blir det inget skumt då eftersom jag inte gör något åt trackbaren?
Trackbar och styrstag, bör inte de också vara parallella? Annars får jag väl bumpsteer iallafall, eftersom axeln förflyttas i sidledd när den fjädrar och då kommer ju inte styrstaget och trackbaren att få samma "extra" längd. Eller hur jag nu ska förklara vad jag menar... Svårt.
Kort sagt, om jag sänker styrstaget bör jag inte då också sänka trackbarens infästning i ramen?
Har en felkonstruerad trackbar i bilen nu, men ska byta. Den sitter i styrdämparfästet, alltså högre än orginal, och jag har otrolig bumbsteer och även så styr bilen vid gas och broms. Det är en skyjacker, köp den INTE!
Postat: sön okt 10, 2010 18:14
av gnisten83
Hm jag tänkte inte på att trackbar är samma som panhardstag och i grundtanken var det även bladfjädrat.
Nåväl trackbaren ska ha samma vinkel som styrstaget och helst ska även de ligga ner parallelt med axeln/parallelstaget i fjädringes normalläge.
Där har de bäst utgångsläge vid fjädringsrörelse utan att påverka styrningen
Postat: ons okt 13, 2010 13:21
av turbomannen