Grand Cherokee eller Ford Explorer?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Daniel.T
Användare

Grand Cherokee eller Ford Explorer?

Inlägg av Daniel.T » sön sep 26, 2010 18:22

Hej! Jag välkomnar mig själv till detta eminenta forum, välkommen och tack :)
Har nu lite funderingar.. Har kollat runt på forum på nätet, youtube mm och blivit riktigt sugen på en mer "manlig" bil. Var dessutom på semester i USA i år och det gjorde ju inte suget direkt mindre. Har tidigare gillat sänkta tyska bilar med stora fälgar, men börjar tröttna på att agera snöplog på vintern och vägskrapa över fartgupp! Nu ska det vara större och ballare!:)
Den tänkta bilen ska vara en bruksbil och den skall inte vara för dyr.
Bilen skall ta sig fram, men jag kommer inte köra ren skogskörning.
Prisklassen runt 20-30k för inköp gör att jag landar på två modeller.
Grand cherokee ZJ och explorer typ 93-97.
Gillar jag detta kommer jag senare slå på större, men krypa innan gå ska man:)

Det jag har hängt upp mig på är följande:

1. vill helst ha 10x15" fälgar.
2. vill helst ha 33x12,5x15" däck.
3. bilen skall höjjas, men helst inte på ett sätt som gör att bilen inte går att använda på väg.
4. Höjningen skall inte kosta allt för mkt.

Har läst mig till följande:

Jeep Cherokee med v8an.
Fjäderdistanser fram och "framfjädrar bak" = 3,5" höjning.
Allt annat original borde göra att blen bibehåller stor del av komfort/väghållning. Detta upplägg borde svälja 33" eller iaf 32"...

Ford Explorer.
OM jag förstått saken rätt..
Dessa karosslyfter man ca 3" för att få på lite manligare däck..
men, måste då rattstång, bromsslangar och annat förlängas?
Magkänslan säger att en bil med ram är att föredra?
Har även läst om "schackels"?
Har explorer'n spiralfjädrar fram?
Längre fjädrar fram, shaklar bak, och 3" karosshöjning borde ju göra
att man får dit önskade däckdimenssionen..?

Vore tacksam om nån var villig att upplysa mig och virra upp mitt virrevarv med frågor!

Tack!

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön sep 26, 2010 18:53

jag tror du ska glömma forden...trotts jag igentligen är fordvän :rodnar:
en Jeep är betydligt enklare att få ball oxå,du har ju redan receptet klart gör dig :D
men var noga med valet av däck...kan bli förödande på bensinkontot om du har grovmönstrade stora däck som går tungt

Daniel.T
Användare

Inlägg av Daniel.T » sön sep 26, 2010 20:56

Tack för ett snabbt svar!

Men varför glömma forden?
Både generation 1 och 2 går ju att få riktigt håriga..

Tänkte illustera det jag har i huvudet (Snor bilder från nätet, hojta ifall jag ska ta veck dem!)

Jeep Cherokee i exakt det stuk jag vill ha.. Riktigt ball och lagom enligt mig..

Bild

Ford explorer mk1, 3" Bodylift och 2" suspens lift..33x12,5x15
Bild

Ford explorer mk2, samma lyft som bilen innan.. Torissionstavar skruvade fram 2", shaklar bak 2" 3"bodylift.. 33x12,5"
Bild

Någon som vet vad som behövs bytas i samband med höjningen? Verkar som att den vanligaste höjningen är att "kugga om" torrisionsstavarna fram och shakla bak = 2" sen karosshöja 3" = 5" Men detta har jag läst mig till..

Klippte detta från ett forum.. explorer blir mer och mer intressant!:)

"91-09 Explorer 5" of lift for under 300.00

--------------------------------------------------------------------------------

Well I searched around and noticed we didn't have a thread with good information for the newbies who want to lift their second gen and it gets tiring explaining it everyday I sign on here so I thought I would create a page that will help people understand what they need to do to lift their trucks. I'm not it anyway trying to score free elite membership for a while as I am trying to make my life a little easier so I don't have to type this stuff again. So here it goes:

Disclaimer: Do at your own risk. I will not be held responsible for personal injury or vehicle damage.

Warrior Shackles
Most of us on the forum have started with the Shackles and TT. Shackles as in lift shackles for the rear leaf springs and TT as in torsion bar twist in the front. You can pick up universal lift shackles at pretty much any auto parts store for cheap But I recommend getting the Warrior Products shackles part # War-153.

You can pick up a set of Warrior Products lift shackles at www.desertrat.com for 69.95

Here is a fantastic write up on the installation of the shackles created by a member on here Four0Sport...http://www.explorerforum.com/forums/...d.php?t=212451 FYI If you live in the south or the west coast it will not be as difficult as we do not use salt on our roads.

Add-A-Leaf
You can also do a Add-A-Leaf in the rear instead of the shackles or with the shackles. You need Part number EXP13120 35.00 from www.4wheelparts.com and here is a great write up on how to install them by a member on here V8BoatBuilder...http://www.explorerforum.com/forums/...ad.php?t=97676

Torsion Twist
After your done with lifting the rear your going to want to level it out a little bit by cranking up the torsion bars up front. Here is a great thread created by a member on here CBoug76...http://www.explorerforum.com/forums/...ad.php?t=47345 All you do is tighten that adjuster bolt on both sides in the picture and it lifts the front end. You cannot exceed 2" though do to CV Joint binding so measure carefully. You might need a longer bolt for the driver side to get the full 2" of lift. The reason being is the gas tank and the driver always being on the drivers side. Here is the link for the bolt that you might need...http://www.fastenal.com/web/products...ex?sku=0121853 I got mine at my local ACE Hardware store. Also your going to need to Get an alignment afterwords as you may have thrown it off a little bit. If you don't get one it's not that big of a deal. The truck will still drive straight and it won't harm anything other than maybe wearing your tires un-evenly if you go without for a long period of time.

Now that you have roughly 2" of lift you can fit a 31x10.5 tire without any rubbing or a 32" tire with some trimming.

3" Body Lift
Now if that's not big enough for you, you can do a 3" body lift, it will run you right around 180.00. If your truck is a 1995-1997 you need part # PA-853 for the ford ranger, If your truck is a 1998-2001 you need part # PA-883 for the ford ranger. I purchased mine from www.suspensionconnection.com
Click on body lifts, ford body lifts, then ranger. Here is a pretty good write up on how to install the 883 kit, Its on a sport but it's pretty much the same process for us 4door guys. Also I think he welded something in the installation which is not needed.http://mudmarine.tripod.com/3bodyliftinstall/index.html And here is a BETTER write up on how to install the 883 kit. It's on a sport again but it's the same process for 4 doors.....http://www.explorerforum.com/forums/...d.php?t=240957

The front bumper brackets that come in the kit work perfect. The rear ones, not so much. In the 883 kit you can flip the brackets that come in the kit upside down and use the left one on the right and the right one on the left. I'm not sure if the same goes for the 853 kit though.
If not you can make your own or get some made. Here is a link for the brackets....http://www.explorerforum.com/forums/...d.php?t=172250

Other than that everything you need comes in the kit except for the bolts directly behind the 2 front seats so you use the factory ford bolts out of the very rear of the cargo area for those two. Here are the bolt lengths you need for every mount...I got this info from CAHUNTERMAN when I was in the process of installing my lift.

Front mounts - 180MM
Mounts that are in front of the front seats - 140MM
Mounts just under the rear of the front seats - I used the stock bolts from the very rear mounts.
Mounts in the front of cargo area - 160MM
Mounts in rear of cargo area - 200MM

For those of you who don't like body lifts super lift and trail master both sell a 4" suspension lift for over 2000.00 but you don't gain anymore than you do with the body lift due to the Torsion bars. All the suspension lift does is drop everything down 4" so save your money and do the BL

Now that you have roughly 5" of lift for a total price of around 290.00 you can clear 33x12.5 tires.

You first gen explorer owners can do the exact same thing, You just need to purchase Coils Spacers to raise the front 2" and of course buy the body lift that you need. They make a 2" body lift and a 3" body lift for the first gens.

Third and 4th gen explorer owners can do the 883 body lift and roadbully's spacers. Here is where to get the spacers....http://www.explorerforum.com/forums/...88#post2013988 And here is how to install the body lift on a 3rd gen....http://www.explorerforum.com/forums/...d.php?t=219234

I hope this helps a lot of people, I know it would have been a big help for me when I was trying to do all this."

majk
Hemmastadd

Inlägg av majk » mån sep 27, 2010 7:15

nackdelen med att skruva torsionsstavar är att den blir betydligt hårdare i fjädringen. Gjorde detta på min Blazer men den blev alldeles för hård tyckte jag.
Min röst faller på Cherokeen, lättare och billigare att få tag på leksaker och betydligt roligare än Explorern.
Har en GC nu och har ägt en Explorer.
Jeep GrandCherokee Limited 5.2 -97

kast
Nybörjare

Inlägg av kast » mån sep 27, 2010 8:19

Min Pappa saddde inte köper en ford eller du inte kommer hem :D

Ford är en Seitensprung
Senast redigerad av kast den lör okt 02, 2010 8:06, redigerad totalt 1 gånger.

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » mån sep 27, 2010 8:55

Med risk att vara partisk väljer jag oxå granden!
Är min grand på bilden som du säkert redan vet ;)

Tycker det är en kanon bil som funkar grymt i skogen! dock så är det helt fel däck för att köra på vägen med.. :lol:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » mån sep 27, 2010 9:15

Istämmer med att välja Jeep

IFS framvagnen är inte att föredra i skogen, jag har det på min Mazda.

Det har vissa fördelar men fler nackdelar. Samt att väghållningen blir helt kass om man höjjer i torrisionen.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån sep 27, 2010 9:27

visst blir forden ball å om du bara ska åka på vägen och karosshöjer och bara skruvar upp sjädrarna lite så går det ju..
men jag tänkte på om du vill sälja igen så är ju Forden ett säkert kort på att losa pengar :?
jag har ägt ett antal Explorer och En cherokee...
å jag tror forden drar mindre bensin... men som du ser här röstar alla på Jeep..så bygg på en Explorer ...skulle va kul å se en ball ford :D

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » mån sep 27, 2010 14:48

Jag har delad meningar...

Forden har nog ett lite större värde samt mer lättsåld, dessutom ser mk2.an för jävla go ut med 33" däck.
Denna lämpar sig bäst om du bara vill ha en bil med ballhets faktor.

Jeep är bra, kanon bil om du vill bygga vidare vilket inte Forden är.
Finns mer kunskaper och mer roliga delar till Jeep med...
Billiga om man hittar rätt bil, osv osv...

Skulle jag bara ha en bil att åka runt i och kanske sladda lite i lerpölarna ibland så hade Forden varit intressant.
Annars Jeepen om jag vill kunna gå vidare och bygga mer.

Kul du läst på så mkt!
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

majk
Hemmastadd

Inlägg av majk » mån sep 27, 2010 18:10

Roger Patrol skrev:visst blir forden ball å om du bara ska åka på vägen och karosshöjer och bara skruvar upp sjädrarna lite så går det ju..
men jag tänkte på om du vill sälja igen så är ju Forden ett säkert kort på att losa pengar :?
å jag tror forden drar mindre bensin... men som du ser här röstar alla på Jeep..så bygg på en Explorer ...skulle va kul å se en ball ford :D
Marginell skillnad, jag hade en med 207hk motorn och den drog kanske 1dl mindre än vad min GC gör. Explorern med V8´n drar lika mycket.
Nu vet jag ju iofs inte vad en GC med I6 drar ... borde kanske hamna på samma som Explorern ...
Jeep GrandCherokee Limited 5.2 -97

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån sep 27, 2010 19:25

majk skrev:
Roger Patrol skrev:visst blir forden ball å om du bara ska åka på vägen och karosshöjer och bara skruvar upp sjädrarna lite så går det ju..
Marginell skillnad, jag hade en med 207hk motorn och den drog kanske 1dl mindre än vad min GC gör. Explorern med V8´n drar lika mycket.
Nu vet jag ju iofs inte vad en GC med I6 drar ... borde kanske hamna på samma som Explorern ...
gammla stötstångsmotorn på 156 går sjukt nog billigare fast det är en gammal motor
:?

Daniel.T
Användare

Inlägg av Daniel.T » mån sep 27, 2010 20:09

Hej alla glada lersprättare! Vill börja med att tacka alla för era svar, och speciellt tack till 4x4power som jag lånat bilden av på den balla jeep'en.
Jeepen känns som ett säkert kort, som sagt mkt kunskap samt ser jävligt hårig ut med moderat höjning samt 31-32" däck.
Men, det svala intresset för explorer gör mig mer intresserad :D

Har nu forskat vidare och stött på fler frågor.
Hoppas att nån kan och vill besvara dessa...

1. Vad behöver bytas vid 3" BL samt 2" TT/Schakellyft (5") på en explorer?- Rattstång? Slangar och rör? Bromsslangar? Har försökt leta på amerikanska forum men hittar inga svar.

2. Är växellådorna så värdelösa som jag hör folk säga?

Vidare har jag hittat mer plus när det gäller visavi GC.. :D

+ Forden sväljer 33" ledig, samt 35" med lite stötfångarmassage med ovanstående höjning!

+ Årsmodell 95-96 har gamla motorn med stötstänger = inga problem med sträckare och kedjor.

+ Forden är större än GC

Dock ett stor minus har jag sprungit på:
De svensksålda fordarna verkar ha luftfjädring?!
Detta gör den billiga höjningen dyrare :cry:

Vill avsluta denna post med lite bilder på några fordar med 5" höjningen (som kostar ca 2000:- att genomföra förövrigt) samt 33" däck.
Kanske får med mig nån ner i fordtänket! :twisted:

Bild

Bild

Bild

Bild

Ps. Ser inte forden egentligen lika ball och modern ut som en 5 gånger dyrare cheva i samma storlek..?

Edit, hittade en köpguide..

Bild
Bild
Bild

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » tis sep 28, 2010 7:17

Tänk bara på att du får skitkass väghållning om du höjjer en bil med IFS

Du hamnar väldigt nära utfjädringsstoppet och kommer att få en väldigt stum och stötig upplevelse över fartgupp och likn.

I skogen frunkar IFS hyffsat, man har högre frigång ä stela axlar så länge det inte frjädrar ner förmycket.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis sep 28, 2010 8:01

Bild

Bild

Bild

Text är överflödigt...
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tis sep 28, 2010 9:49

bygg FORD :lol:
känns som du vill det,så gör det!
det finns inte många som tar ut en explorer i skogen...men du skulle ju vara på vägen med en ball bil å Forden ser riktigt go ut när den kommer upp lite.
och kul att du är så påläst.
jag tycker Forden går trevligare på vägen och det är bra kraft i motorerna,även den gamla före 97,
nivåregleringen borde du ju kunna lura :roll: det sitter ju i stötdämparen å sen en lastkännande ventil som ser till den håller rätt nivå..
måste ju gå att flytta fästena för stötare å ventilen så det passar med höjningen.....
som du märker så tänker dom flesta här... Bil = skogen :lol:
ford ford ford 8)

Skriv svar