
Har nu lite funderingar.. Har kollat runt på forum på nätet, youtube mm och blivit riktigt sugen på en mer "manlig" bil. Var dessutom på semester i USA i år och det gjorde ju inte suget direkt mindre. Har tidigare gillat sänkta tyska bilar med stora fälgar, men börjar tröttna på att agera snöplog på vintern och vägskrapa över fartgupp! Nu ska det vara större och ballare!:)
Den tänkta bilen ska vara en bruksbil och den skall inte vara för dyr.
Bilen skall ta sig fram, men jag kommer inte köra ren skogskörning.
Prisklassen runt 20-30k för inköp gör att jag landar på två modeller.
Grand cherokee ZJ och explorer typ 93-97.
Gillar jag detta kommer jag senare slå på större, men krypa innan gå ska man:)
Det jag har hängt upp mig på är följande:
1. vill helst ha 10x15" fälgar.
2. vill helst ha 33x12,5x15" däck.
3. bilen skall höjjas, men helst inte på ett sätt som gör att bilen inte går att använda på väg.
4. Höjningen skall inte kosta allt för mkt.
Har läst mig till följande:
Jeep Cherokee med v8an.
Fjäderdistanser fram och "framfjädrar bak" = 3,5" höjning.
Allt annat original borde göra att blen bibehåller stor del av komfort/väghållning. Detta upplägg borde svälja 33" eller iaf 32"...
Ford Explorer.
OM jag förstått saken rätt..
Dessa karosslyfter man ca 3" för att få på lite manligare däck..
men, måste då rattstång, bromsslangar och annat förlängas?
Magkänslan säger att en bil med ram är att föredra?
Har även läst om "schackels"?
Har explorer'n spiralfjädrar fram?
Längre fjädrar fram, shaklar bak, och 3" karosshöjning borde ju göra
att man får dit önskade däckdimenssionen..?
Vore tacksam om nån var villig att upplysa mig och virra upp mitt virrevarv med frågor!
Tack!