Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
clas.lkpg
- Rutinerad
- Inlägg: 446
- Blev medlem: tis nov 18, 2008 15:16
- Ort: ljungsbro/linköping
-
Kontakt:
Inlägg
av clas.lkpg » sön okt 03, 2010 11:43
tänkte kolla vad ni tycker....
valet står mellan XJ och ZJ.
skriv gärna för å nackdelar.
bäst i skogen?
bäst att höja?
sucka highroof.... under byggnation.
-
kenny_69
- Veteran
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
- Ort: Motala
Inlägg
av kenny_69 » sön okt 03, 2010 11:57
clas.lkpg skrev:tänkte kolla vad ni tycker....
valet står mellan XJ och ZJ.
skriv gärna för å nackdelar.
bäst i skogen?
bäst att höja?
Jag skulle valt en ZJ utan att tveka dom har spiraler runt om... Och dom jag har sett har haft ett jäkla flex med små medel..
Men förvänta dej inte att en JEEP håller lika bra som en Zuki

-
Lattjolajban
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Lattjolajban » sön okt 03, 2010 14:04
Beror på vad du är ute efter.
Zj är bekvämare samt har spiraler bak.
Xj snålare samt bättre fördelningslåda.
-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » sön okt 03, 2010 14:10
XJ är snyggare

-
Tobbe
- Rutinerad
- Inlägg: 367
- Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
- Ort: Rimbo
Inlägg
av Tobbe » sön okt 03, 2010 17:59
ZJ har V8

Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » sön okt 03, 2010 20:49
Men Clas.
Ingen av dom har runda lampor och plan vindruta.
Tänk i stället på en som har det + spärrar fram & bak som standard.
Trodde du ville byta upp dig.
(om det går från en Sukka)

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
mj4x4
- Hemmastadd
- Inlägg: 232
- Blev medlem: fre jan 08, 2010 18:24
- Ort: vmo
Inlägg
av mj4x4 » sön okt 03, 2010 20:59
Wrangler!!!!!!!!!!!!!
Föredetta PV Jeeps ägare med "Hummerstuk"
Nytt project Jeep Wrangler YJ -90 4.0 242 aut,Front ARB TJ-axels 4.56 High steer, Rear Detroit 4.56 30splince Yukon Disk Brakes ,35" Creepy Crawler,Warn 8274,optima,snorkel,CB mm
-
jannebmw
- Rutinerad
- Inlägg: 353
- Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
- Ort: a-torp
Inlägg
av jannebmw » mån okt 04, 2010 7:02
wrangler ser lite ut som en frisörbil medans xj ser mer brutal ut

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » mån okt 04, 2010 8:07
Jamen en TJ kan ju vara nånting för dig Clas.
Du har ju både bilsläp och Madde(med B*C*E-kort

) så du kan komma hem efter körningarna.
Annat var det för mig som fick åka snöre hem flera gånger.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
HRC
- Rutinerad
- Inlägg: 452
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
- Ort: Järfälla
Inlägg
av HRC » mån okt 04, 2010 13:57
Lustigt att det är så jämnt! Jag tyckte det var svårt att rösta. Jag är toknöjd med min XJ men skulle jag köpt 4x4 idag skulle det nog blivit en GC ändå. De är ju inte mycket dyrare men har nyare konstruktion. Och V8 som sagt....
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
-
clas.lkpg
- Rutinerad
- Inlägg: 446
- Blev medlem: tis nov 18, 2008 15:16
- Ort: ljungsbro/linköping
-
Kontakt:
Inlägg
av clas.lkpg » mån okt 04, 2010 16:23
det finns ju dock GC med 6an i. vilken motor är den som tål mest stryk?
sucka highroof.... under byggnation.
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » mån okt 04, 2010 16:49
clas.lkpg skrev:det finns ju dock GC med 6an i. vilken motor är den som tål mest stryk?
Men ljudet Clas, ljudet. Inget slår en fullstor motor med fullstort antal cylindrar i vinkelformation.
Lyssna på en 6:a som står och hackar mot varvtalsstoppet.
Jämför med mullret man får ståpäls på ryggen av.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
clas.lkpg
- Rutinerad
- Inlägg: 446
- Blev medlem: tis nov 18, 2008 15:16
- Ort: ljungsbro/linköping
-
Kontakt:
Inlägg
av clas.lkpg » mån okt 04, 2010 17:08
Wältmeister skrev:clas.lkpg skrev:det finns ju dock GC med 6an i. vilken motor är den som tål mest stryk?
Men ljudet Clas, ljudet. Inget slår en fullstor motor med fullstort antal cylindrar i vinkelformation.
Lyssna på en 6:a som står och hackar mot varvtalsstoppet.
Jämför med mullret man får ståpäls på ryggen av.
det är sant. men det är ju dyrare.. med både bilpriset å bensinpriset!
får fortsätta leta. inte hittat nått bra att köpa ännu!
sucka highroof.... under byggnation.
-
målarn
- Guru
- Inlägg: 2532
- Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
- Ort: Fristad (Borås)
Inlägg
av målarn » mån okt 04, 2010 19:22
XJ PGA att den har en bättre f-låda (inte alla iofs), den är förmodligen inte lika tung, och man kan få ett ordentligt flex om man vill i dom åxå
Och personligen tycker jag den ser lite mer JEEP ut än gc, jag tycker gc är lite för rund!!
Men smaken är som baken..
Men jag håller med om att en v8 är svårt att slå

Merca Geländewagen 300TD
-
frank
- Veteran
- Inlägg: 2418
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
- Ort: ulricehamn
Inlägg
av frank » mån okt 04, 2010 20:20
definitivt en ZJ, givetvis med v8:an. Bara att hänga dit en np242 fördelningslåda, lite höjning och däck samt vinch, sen har du en ganska kompetent terrängvang, som desutom är helt okej att åka på vägen med.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.