Hm, jag vill in i det sista undvika att behöva byta lådan i bilen.
Enligt tidigare ägaren hade bilen varit på service och slutade driva helt plötsligt. Han har bl.a bytt olja & filter i lådan utan resultat.
Lådor dör, visst gör dom det, men inte så plötsligt väl?
Explorer ska ha en specialolja vill jag minnas, kan det inverka om han fått vanlig ATF?
Lameller som gett upp borde ta tid på sig och slira ihjäl sig sakta men säkert?
Converten, vad kan hända där?
Något elektriskt kanske?
Jag fick med en komplett drivlina från en Ford Scorpio som han menade var samma låda..? Teorin stämmer om man läser Wikipedia, lådan 4R55E satt i många olika modeller från Ford, men även Mazda...
Någon som törs ge sig in i debatten?
Teorier gällande drivlös låda, Explorer -98
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
- Ort: Näshulta
En del jänkare påstår att om en låda är på gränsen till slut i lamellerna,
så kan det vara föroreningarna i oljan som ger friktion och håller den vid liv.
Så om man byter till ny och ren olja så slutar den driva...
Fast jag är själv väldigt skeptisk till detta.
Mer troligt att man inte fått dit filtret ordentligt, tror jag...
så kan det vara föroreningarna i oljan som ger friktion och håller den vid liv.
Så om man byter till ny och ren olja så slutar den driva...
Fast jag är själv väldigt skeptisk till detta.
Mer troligt att man inte fått dit filtret ordentligt, tror jag...
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
- Ort: Näshulta
Intressant teori, jag ska kolla filtret.
Lådan klurade jag ut passar inte, 4R55E (och 4R44E) passar 158(?)hkr motorn, men jag har 207hkr, dvs att lådan är 5vxl och heter då 5R55E. Besynnerligt nog kostar en begagnad på skroten med 23000+ mil lika mycket som en nyrenoverad i USA, ja kanske till och med lite till! Någon som har kontakter på billig frakt kanske?
Lådan klurade jag ut passar inte, 4R55E (och 4R44E) passar 158(?)hkr motorn, men jag har 207hkr, dvs att lådan är 5vxl och heter då 5R55E. Besynnerligt nog kostar en begagnad på skroten med 23000+ mil lika mycket som en nyrenoverad i USA, ja kanske till och med lite till! Någon som har kontakter på billig frakt kanske?