Isuzu campo-91 Diesel 4wd / A-traktor

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Isuzu campo-91 Diesel 4wd / A-traktor

Inlägg av stvikt » tis mar 08, 2011 12:44

Hej! Jag har köpt en Isuzu campo-91 som jag tänkt göra om till A-traktor åt grabben. För att bilen inte skall gå fortare än 30kmh på tvåans växel så måste jag använda låg 4wd, problemet är att det bryter otäckt när jag svänger och har 4wd inkopplad, som om den vore diffad! Det sitter automatiska frihjulsnav på den, måste erkänna att jag inte är helt 100 på hur dem fungerar! Till nästa fråga, hur spärrar jag enklast 2an och lågväxel på andra lådan? Jag vill kunna återställa enkelt om jag själv skall använda den någon gång! :P Mycket tacksam för svar!

Mvh. Stig

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis mar 08, 2011 13:16

Du kan byta till manuella nav för att slippa bryt, bilen har ju ingen mellandiff så då blir det så....

Kan ju även ta bort kardanstång men det blir ju bökigare när han ska köra 4wd.

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » tis mar 08, 2011 15:11

Ok, Måste man byta ett nav på varje hjulpar eller måste man byta alla fyra?

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis mar 08, 2011 16:54

stvikt skrev:Ok, Måste man byta ett nav på varje hjulpar eller måste man byta alla fyra?
Min tanke var att du skulle "lägga ur" 4wd med frihjulsnaven fram,fast du har lågväxeln i på fördelningslådan.

Bara fram alltså.

Kanske går att byggaom fördelningslådan på dom så det går att köra låg bakhjulsdrift annars, men det är ju mer avancerat.

Jag kan även tipsa om sökfunktionen här på forumet,det finns många frågor och svar om A-traktorbyggen och hur olika typer av fyrhulsdrift funkar...

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » tis mar 08, 2011 17:20

Tack Kalle! Vet någon var man billigast köper frihjulsnav? :P Kan någon förklara varför det sitter ett frihjulsnav med nyckelutag på bakhjulsparet?

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis mar 08, 2011 17:38

Bak är det nog en gammal kilometerräknare för tidigare skattesystem...

Ställ den i nostalgihyllan.

Här finns mycket delar,3-6 dagars lev

http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=5

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » tis mar 08, 2011 18:21

Gamla skattesystemet var allt avslutat -91 :roll: . Det står lock och unlock så det ser ut att vara något med diffen att göra, jag skall ta av den och se hur den fungerar! Tack Kalle för länken!

king-cab86
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör sep 26, 2009 15:58

Inlägg av king-cab86 » lör mar 12, 2011 15:39

ta bort damasken över växel spakarna så tar du och lägger långa muttrar på varje sida i en fyrkant runt växel spaken. svårt som fan att förklara :lol: men så tar du och tar ett platt järn och borrar hål så hålen matchar muttrarna. sen skär du ut 1,2,3,4 ,(5??) och backen sen svetsar du ut en svetsfog över 3an och 4 och 5an . sen slipar du ner dem så du får genom spaken .

sen till låg växeln tycker jag du ska svetsa fast en karbin hake och knyta fast en vajer i den så kan du bara dra i vajjern så åker karbin haken in så får du genom spaken där,
för om din grabb ska köra i 4wd låg hela tiden, då kommer det gå satans mycket diesel :roll:

Sen efter bess tycker jag du borde slipa ner svetsfogen på 3ans växel så gasspärrar du den på 3000 varv i minuten, så den gör 30km/h när det är pedal to the metall! då går det iallfall att köra lite billigare :D

fråga om du inte förstår :lol:
hehe

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » lör mar 12, 2011 15:49

stvikt skrev:Gamla skattesystemet var allt avslutat -91 :roll: . Det står lock och unlock så det ser ut att vara något med diffen att göra, jag skall ta av den och se hur den fungerar! Tack Kalle för länken!
Det står Haldex på den va?
Det är en kilometerräknare tro det eller ej :D

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » lör mar 12, 2011 18:58

Tack king-cab86! Du är en klippa! :lol: Är detta en beprövad metod? Jag funderade bara lite över om det blir oljud om växelspaken ligger emot plattjärnet när man gasar på eller motorbromsar? :shock: Du får nog förklara lite närmade hur du menade med den lilla spaken! :roll:
Mvh
Saab 9-5 -03
Golf 1.6 -03
Isuzu campo 4wd diesel -91
Citroen berlingo diesel -03
Fergusson 35 -61

king-cab86
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör sep 26, 2009 15:58

Inlägg av king-cab86 » lör mar 12, 2011 21:49

Inge problem alls om man gasar på , har själv så på min
sitter spakarna bredvid varandra som på king-cabs?
annars kan man göra av ett boxlås
OSPÄRRAD
Bild

OSPÄRRAD
Bild

SPÄRRAD
Bild

det där med karbin haken kan jag kanske ta en bild på nån dag :)
hehe

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » sön mar 13, 2011 12:06

Nu tror jag förstår, Vad jag förstår så visar bilderna lågväxel! Jag tror också att jag förstår hur du menar med 3,4,5an. Jag trodde från början att man skulle skruva fast plattjärnet i karossen men den skall givetvis monteras på växellådan! :P Har nu bilder på plattjärnet monterat också? :twisted: Vore jätte taksam om någon hade ett färdigt intyg med beräkningar för en Isuzu campo 8)
Saab 9-5 -03
Golf 1.6 -03
Isuzu campo 4wd diesel -91
Citroen berlingo diesel -03
Fergusson 35 -61

king-cab86
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör sep 26, 2009 15:58

Inlägg av king-cab86 » mån mar 14, 2011 18:12

Kan ta bilder på platt järnet inte monterat, har det i garaget på arbetsbänken då jag kör utan :roll:
Intyget kan man räkna ut själv

Motor :
Varvtal

Utväxling Toppfart
Främre lådan Växel
1 4,03 :1 1 13,5 km/h
2 2,16 :1 2 25,1 km/h
3 1,37 :1 3 39,7 km/h
4 1,0 :1 4 54,4 km/h
5 0.83 :1 5 65,5 km/h

Bakre lådan, (tror du ska skriva numrerna på utväxlingen till fördelningslådan)

Bakaxel (utväxlingen på bakaxeln )

Fälgdiameter 15 "
Rullomkrets 1,99 m

Främre lådan är en (skriv in din växel låda)
Bakre lådan är en isuzu fördelningslåda? :roll:

Isuzu lådan. 1:ans, 2:ans och backväxeln fungerar övriga drev är nedslipade,
samt växelkuliss och växelföraraxel är igen svetsad

Fördelningslådan är spärrad med en distans och borttagen växelspak



Obs! utgå från det intyget så ber du en verkstad skriva under .
hehe

king-cab86
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör sep 26, 2009 15:58

Inlägg av king-cab86 » mån mar 14, 2011 18:13

Tänk på att hastigheten stämmer inte över med din, för jag vet inte hur snabbt din går :p räkna ut med gps
hehe

stvikt
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons feb 23, 2011 11:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av stvikt » mån mar 14, 2011 20:35

Många tack king-cab86! Jag får nog börja med att leta fram utväxlingen på lådor och bakaxel! :lol:
Saab 9-5 -03
Golf 1.6 -03
Isuzu campo 4wd diesel -91
Citroen berlingo diesel -03
Fergusson 35 -61

Skriv svar