Sida 1 av 1

Motor går dåligt sj410

Postat: tor jul 21, 2011 20:55
av Turbo_Finnen
Tji.

Igår när jag var ute och körde så började min bil hosta och bete sig underligt. Precis som soppa torsk. Stannade efter man kört motorn ett tag med lite varv, sen fick man gnugga länge på starten innan han tillslut hoppa igång.

Låter misstänkt likt soppa problem va?
Han går bra på tomgång, men när man börjar gasa och köra så är det precis som att vrida av på nyckeln i fart, stannar, startar efter mycket gnuggande.

Någon som vet råd?
Ska byta båda bränslefiltrena imorgon, hoppas det är så enkelt!

Postat: tor jul 21, 2011 21:05
av JAK
Bra tänkt att byta bränslefilter, hjälper inte det så lossa det elektriska tomgångsmunstycket på förgasaren o blås rent sedan brukar det fungera.
Men det kan säkert finnas andra orsaker .

Postat: tor jul 21, 2011 21:50
av Marcus
Jag har haft detta problemet med 410 motor av och till i flera år.

Det som brukar vara enklaste sättet att avhjälpa det är att ta loss bränsleslangen på förgasaren och låta pumpen pumpa fram friskt bränsle.

Jag har inte hittat exakt orsak, men lutar åt att mina utbytta bränsleledningar från tanken till motorn är lite grova och pumpen orkar inte pumpa luft...

Andra tips någon?

Postat: tor jul 21, 2011 23:07
av TEE
Har också detta fel till och från på min Samurai men då hjälper det alltid att ta lös matningsslangen på soppa pumpen och blåsa tillbaka soppan i tanken. Mest troligt skit i tanken som sätter stopp :idea:

Postat: fre jul 22, 2011 7:40
av Turbo_Finnen
Kanon tips!

Har någon upplevt ett vinande ljud från pumpen någon gång?

Postat: fre jul 22, 2011 7:45
av Turbo_Finnen
JAK skrev:Bra tänkt att byta bränslefilter, hjälper inte det så lossa det elektriska tomgångsmunstycket på förgasaren o blås rent sedan brukar det fungera.
Men det kan säkert finnas andra orsaker .
Elektrisk tomgångsmunstycke på en 85? ;-/ Finns det??

Postat: fre jul 22, 2011 8:53
av s.A.s
Nja, det är väl mer som en "elektrisk bränslekran", funkar lika bra utan!

//Ante

Postat: fre jul 22, 2011 11:45
av Turbo_Finnen
s.A.s skrev:Nja, det är väl mer som en "elektrisk bränslekran", funkar lika bra utan!

//Ante
Ok. Hur ser denna ut, och sitter den på gasaren eller kring pumpen?

Postat: fre jul 22, 2011 21:17
av s.A.s
Ok. Hur ser denna ut, och sitter den på gasaren eller kring pumpen?
..Mojängen jag menar sitter på förgasaren, på 410an är det den lilla cylinderformade prylen som det går en elkabel till. (12mm nyckelfattning)
Har skruvat lös den och sedan knipsat av toppen med en avbitare och sedan skruvat tebax.. funkat i flera år.
Har även utfört "operationen" på min 413.

Ett elektriskt problem mindre! :lol:

//Ante

Postat: fre jul 22, 2011 21:56
av Mathias T
Plastrester från ett "nödstanklock" kan ställa till en del konstiga stopp när dom täpper igen sugröret i tanken

Postat: tis jul 26, 2011 9:48
av Turbo_Finnen
Lösningen på mitt motorbekymmer var att byta båda bränslefiltrena och blåsa tillbaka all soppa i tanken via matningsslangen till pumpen.

Sedan gick bilen kalas, så tack för alla bra tips!