Tips på motorpaket
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Tips på motorpaket
Letar motor och låda till ena av mina Suzuki... Och kraven är Diesel(givetvis med turbo) och automat... Den ska orka med att kasta ut Bogger 37or på en 1700-1900 kg tung bil..
Gärna fyrcylindrigt då platsen inte är så stor i en SJ...
Nån som har förslag???
Kan ett sånt här paket vara nåt???
http://www.blocket.se/varmland/Mb_c220_ ... ?ca=14&w=3
Nån som har koll om dom är 4 eller 5 cylindriga??? ur pass bökig är elen på dom??
Gärna fyrcylindrigt då platsen inte är så stor i en SJ...
Nån som har förslag???
Kan ett sånt här paket vara nåt???
http://www.blocket.se/varmland/Mb_c220_ ... ?ca=14&w=3
Nån som har koll om dom är 4 eller 5 cylindriga??? ur pass bökig är elen på dom??
Re: Tips på motorpaket
220= 4 cylindriga. tänkte först säga en 300d turbo om 606 tror jag den heter, men då är ju det en 6
-
- Forumräv
opel campo 3.1 turbo diesel
är en 4:a å om en ska va merca 4:a så säger ja w124 200 diesel går bätre än w123 220d som är trööööt det är ju även dom andra med men inte så trötta
å om de går i en femma så rekomenderar ja mb w124 250d 

cheva <3
jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också 
motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha

motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha
Du får turbokonvertera en diesel om du reggar motorn efteråt... Enda som krävs är bänkningspapper eller effektuppgifter från en motsvarande turbomotor. (och naturligtvis en bil som är godkänd för den höjda effekten)Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också
En fuling man kan göra om man har en bil med sugdiesel är att turbokonvertera och göra bänkning och reggning utan att skruva på insprutningspumpen, då bibehålls originaleffekten på motorn och man klarar enkelt effektgränserna för bilen. Om man sen skruvar upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som har koll på...
F'låt för ot
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Bilen kommer att reggas med däck,toy8axlar,8274 fram och bak, motor osv..Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också
Tyvärr känns inte en D20 inte rätt...
Vad tror experterna om att para i hop en vw 1,9 td(eller tdi) med en volvo eller merca automat, går ju skrämma vw motorerna rätt ordentligt.
Ett altenativ vore att köpa ett ta ett paket med motor låda och fördelnings låda i från en landcruiser, då ja tyckte att lj70n jag hade hade tillräkligt med effekt för min körning efter lite justering

Jag är barnsligt förtjust i peugeotmotorer.
Så om du ändå skall konvertera så kan jag rekomendera en XUD11 motor från t.ex. en Peugeot 605 eller citroën XM
Många rynkar på näsan åt franska bilar. Men de är faktiskt grymt bra på att bygga hållabara dieselmotorer.
Jag körde min Mazda i flera år med 1,5Bar i laddtryck och pumpen skruvad så mycket det gick utan att motorn gick sönder.
Så om du ändå skall konvertera så kan jag rekomendera en XUD11 motor från t.ex. en Peugeot 605 eller citroën XM
Många rynkar på näsan åt franska bilar. Men de är faktiskt grymt bra på att bygga hållabara dieselmotorer.
Jag körde min Mazda i flera år med 1,5Bar i laddtryck och pumpen skruvad så mycket det gick utan att motorn gick sönder.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Glömde tillägga en anna fördel.
Peugeotmotorn är inte alls lika klumpig som t.ex. Mercedes-motorerna, har dessutom aluminium topp om man tar en lite nyare. och då väger den inte speciellt mycket heller.
Peugeotmotorn är inte alls lika klumpig som t.ex. Mercedes-motorerna, har dessutom aluminium topp om man tar en lite nyare. och då väger den inte speciellt mycket heller.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Ja motorerna är oftast inte snigelätarnas svaga sida, det är allt annat som är knepigt!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
är det 2,1 turbon du menar? farsan hade en xm förut med den motorn, eller rättare sagt två och dom gick bra, startade alltid och var väl som aldrig nå fel på motorerna, men har bytit en dieselpump på ena och renoverat dieselpumpen på den andra en gång. men annars var dom trevliga
Japp, det var 2,1:an jag hade.
Min ena insprutningspump blev lite trött, fast detta berodde på en kombo av begangnad villaolja i tanken och avsaknad av bränslefilter, då jag fick koppla förbi detta efter att det blivit tätt.
Annars är motorn underbar.
Jag har en peueot 605 -98 med en 2,5 motor stående som jag funderar på vad jag skall göra med.
Min ena insprutningspump blev lite trött, fast detta berodde på en kombo av begangnad villaolja i tanken och avsaknad av bränslefilter, då jag fick koppla förbi detta efter att det blivit tätt.
Annars är motorn underbar.
Jag har en peueot 605 -98 med en 2,5 motor stående som jag funderar på vad jag skall göra med.
-
- Beroende
Får slå ett slag för D5252T ifrån volvo 85/x70 tidiga karossen.
Elen är inte värre än till någon annan motor med elektronisk insprutning.
Automatlåda från D24 är bolt on.
Inte nämnvärt mycket längre än en B230(har mer plats framför motorn i min 745:a nu än med originalet.)
Med pluggad/urkopplad WG och kinaeffektbox snöt den ur sig 188hk och 465nm mätt på bakhjulen.
Original 140hk och 290nm vill jag minnas
OCH det med 740 GL originalavgas och katalysator(ska regbesiktiga så därav de lilla röret)..
Bör lämna 200+hk och 500+nm med en grövre rykrör.
Lite OT men kastar in en filmsnutt på bilen med motorn i fråga
Inte nämnvärt mycket längre än en B230(har mer plats framför motorn i min 745:a nu än med originalet.)
Med pluggad/urkopplad WG och kinaeffektbox snöt den ur sig 188hk och 465nm mätt på bakhjulen.
OCH det med 740 GL originalavgas och katalysator(ska regbesiktiga så därav de lilla röret)..
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Lite taskigt K-värde på den....sleeper_86 skrev:Lite OT men kastar in en filmsnutt på bilen med motorn i fråga
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Tanken har faktisk funnitsleeper_86 skrev:Får slå ett slag för D5252T ifrån volvo 85/x70 tidiga karossen.

-
- Beroende
Jo då, 5,6 & 8 cylindriga audi/vw motorer har samma bultdelning mot lådan..
således går de åka audi V8 med manuell D24 låda efter
således går de åka audi V8 med manuell D24 låda efter

//Jimmy
Jeep GC WH 3.0CRD
Jeep GC WH 3.0CRD