Ford Explorer: Div problem! (Uppdaterad)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ford Explorer: Div problem! (Uppdaterad)
Har precis köpt mig en Ford Explorer-97 4,0 med strax över 16000 mil på mätaren.
Problem 1: Glömde ljuset påslaget under en timme när jag var hem på lunchen. Detta har lett till att batteriet är helt slut och bilen är död! Har försökt öppna bilen med nycklarna. Det går att stoppa in nyckeln i låset men inte att vrida om. Försökte med låsolja och diverse liknande medel för att försöka få upp det. Mitt andra försök var att hitta vajern till motorhuven, utan framgång. Så är det någon som vet hur jag ska göra för att ta mig in i bilen alt under huven så jag kan byta batteri?
Problem 2: Några dagar efter att jag köpt bilen började OD-lampan att blinka och lådan växlade skitdåligt. Läste mig då till att det kunde vara så att lådan har rasat. Men när jag tog bilen till garaget så slutade lampan blinka och lådan växlar som en dröm igen och jag tänkte inte mer på det. När jag hade bilen till skidbacken så kom det tillbaka, de första 12 milen (av 17) gick den som en dröm och OD växeln gick i och ur som den skulle. Men sen så märkte jag att OD växeln inte gick i hela vägen och sänkte bara vara varvtalet med hälften av vad den brukar. Då började lampan blinka igen och gjorde hela vägen hem. Tog åter bilen till garaget och bytte vxlolja och filter samt kollade i tråget om det låg några metalldelar i det, men allt såg fint ut! Och bilen gick bra i några mil sen började lampan blinka igen.
Har några teorier om vad felet kan vara, rätta mig gärna om jag har fel eller kom med egna.
1. Oljekylningen är funkar inte som den ska?
Jag upplever att bilen går bra när det är kallt ute och lådan aldrig blir ordentligt varm så att oljan inte expanderar för mycket och ger ett övertryck i lådan så att delarna får svårt att röra sig.
2. Elfel? Att det är ett jordfel eller någon glapp kontakt som gör att od-växeln inte går i som den ska och på så vis påverkar vxllådan
Kom gärna med mer idéer!
Var gärna ganska så beskrivande i era förklaringar då jag aldrig skruvat amerikanska 4x4 och f f a inte deras vxllådor! Skruvar dock mycket på äldre vw och saab så helt borta är jag inte!
Vänliga hälsningar Ruiter
Problem 1: Glömde ljuset påslaget under en timme när jag var hem på lunchen. Detta har lett till att batteriet är helt slut och bilen är död! Har försökt öppna bilen med nycklarna. Det går att stoppa in nyckeln i låset men inte att vrida om. Försökte med låsolja och diverse liknande medel för att försöka få upp det. Mitt andra försök var att hitta vajern till motorhuven, utan framgång. Så är det någon som vet hur jag ska göra för att ta mig in i bilen alt under huven så jag kan byta batteri?
Problem 2: Några dagar efter att jag köpt bilen började OD-lampan att blinka och lådan växlade skitdåligt. Läste mig då till att det kunde vara så att lådan har rasat. Men när jag tog bilen till garaget så slutade lampan blinka och lådan växlar som en dröm igen och jag tänkte inte mer på det. När jag hade bilen till skidbacken så kom det tillbaka, de första 12 milen (av 17) gick den som en dröm och OD växeln gick i och ur som den skulle. Men sen så märkte jag att OD växeln inte gick i hela vägen och sänkte bara vara varvtalet med hälften av vad den brukar. Då började lampan blinka igen och gjorde hela vägen hem. Tog åter bilen till garaget och bytte vxlolja och filter samt kollade i tråget om det låg några metalldelar i det, men allt såg fint ut! Och bilen gick bra i några mil sen började lampan blinka igen.
Har några teorier om vad felet kan vara, rätta mig gärna om jag har fel eller kom med egna.
1. Oljekylningen är funkar inte som den ska?
Jag upplever att bilen går bra när det är kallt ute och lådan aldrig blir ordentligt varm så att oljan inte expanderar för mycket och ger ett övertryck i lådan så att delarna får svårt att röra sig.
2. Elfel? Att det är ett jordfel eller någon glapp kontakt som gör att od-växeln inte går i som den ska och på så vis påverkar vxllådan
Kom gärna med mer idéer!
Var gärna ganska så beskrivande i era förklaringar då jag aldrig skruvat amerikanska 4x4 och f f a inte deras vxllådor! Skruvar dock mycket på äldre vw och saab så helt borta är jag inte!
Vänliga hälsningar Ruiter
Senast redigerad av Ruiter den tor feb 23, 2012 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ford Explorer: Div problem!
Angående ljuset/elen, du kommer nästan garanterat åt plus-anslutningen på startmotorn. sätt laddare eller startkabel där och minusen sätter du ju i valfri metalldel som är jordad. Står bilen hemma så du använder laddare så kan du ju ladda upp batteriet helt den vägen, kopplar du med startkabel till ett annat löst batteri så spänningssätter du tillfälligt bilens elsystem så pass att du kan styra centrallåset, komma in så du kan öppna huven och sen på vanligt sätt hjälpstarta motorn så du kommer hem eller alternativt byta batteriet.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
- Inlägg: 489
- Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
- Ort: skillingmark
Re: Ford Explorer: Div problem!
det ända jag vet är att när lampan börja blinka o ha sig på min så rasa den efter inte allt för många mil. den missa från 1an till 2an typ som att det blev nått mellan läga tills växel hoppa i.
har du kört fast elle?
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Ford Explorer: Div problem!
hade en Ford när dom var intresanta för varje Fjollträskare.
det var helgalen i växelådan tills jag bytte batteri
sen gick den fint å såldes illa kvickt.
men...det är ju ganska stora hål i grillen..går det inte å peta upp låset
det var helgalen i växelådan tills jag bytte batteri

men...det är ju ganska stora hål i grillen..går det inte å peta upp låset
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Explorer: Div problem!
Jag har haft en Ford Windstar 97, och på den kunde man öppna huvlåset med en lång
spårmejsel framifrån. Då explorern är av samma skrot så borde den ha en liknande lösning.
Martin2
spårmejsel framifrån. Då explorern är av samma skrot så borde den ha en liknande lösning.
Martin2
Re: Ford Explorer: Div problem!
Tackar så mycket för hjälpen! Nu är bilen upplåst och i morgon blir det nytt batteri! Kopplade en laddare till +polen på startmotorn och fick på så sätt lite ström i bilen så att jag kunde öppna med centrallåset:D
Re: Ford Explorer: Div problem! (Uppdaterad)
Åter till mitt problem med den blinkande OD-lampan.
Ni får gärna komma med egna idéer och tankar om problemet.
Som det står i det första inlägget så har jag problem med en blinkande OD-lampa. Som blinkar lite då och då!
Jag har lagt märke till att när man kör med bilen då den är kall så växlar lådan bra och allt fungerar som det ska. När man kört ca 1-2 mil så börjar lampan att blinka. När det är kallt ute så kan man köra längre innan det börjar blinka.
Detta får mig att tro att det är något som är fel med oljekylningen. Vilket leder till att oljan inte kyls som den ska och expanderar ,vilket ger sämre smörjförmåga och leder till ett för högt tryck i lådan och delarna får tyngre att röra sig. Detta leder då till att lådan indikerar att något är fel.
Oljenivån när bilen är kall är som den ska men när lampan blinkar och bilen är varm så är det för långt upp på stickan.
Är det någon som vet hur oljekylningen i lådan fungerar och någon ide om vad felet kan vara?
Ni får gärna komma med egna idéer och tankar om problemet.
Som det står i det första inlägget så har jag problem med en blinkande OD-lampa. Som blinkar lite då och då!
Jag har lagt märke till att när man kör med bilen då den är kall så växlar lådan bra och allt fungerar som det ska. När man kört ca 1-2 mil så börjar lampan att blinka. När det är kallt ute så kan man köra längre innan det börjar blinka.
Detta får mig att tro att det är något som är fel med oljekylningen. Vilket leder till att oljan inte kyls som den ska och expanderar ,vilket ger sämre smörjförmåga och leder till ett för högt tryck i lådan och delarna får tyngre att röra sig. Detta leder då till att lådan indikerar att något är fel.
Oljenivån när bilen är kall är som den ska men när lampan blinkar och bilen är varm så är det för långt upp på stickan.
Är det någon som vet hur oljekylningen i lådan fungerar och någon ide om vad felet kan vara?
Re: Ford Explorer: Div problem! (Uppdaterad)
Det brukar vara så (på alla automatlådor jag stött på hittills) att man mäter nivån med lådan varmkörd så om den står för högt då så har du för mycket olja i lådan. Börja med att pumpa ur olja så att du får rätt nivå och se om det minskar eller löser problemet.
Motorn ska vara igång också när du kollar nivån.
Motorn ska vara igång också när du kollar nivån.
-
- Användare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 9:36
- Ort: Lidköping
Re: Ford Explorer: Div problem! (Uppdaterad)
Hej,
Hade samma problem som dig och det slutade med att lådan rasade, han som renoverade/uppdaterade lådan sa att det finns ett service meddelande från Ford ang. problemet med att dessa lådor rasar.
(kollar man Explorer på blocket så är det ganska ofta det står i annonsen att växellådan är renoverad eller att den rasat)
Nu var det några år sedan som jag råkade ut för detta och minns tyvärr inte orsaken eller vad som stod i meddelandet däremot så måste man uppgradera lådan annars kommer den rasa igen.
Hittade min gamla tråd om detta och du kanske hittar något av värde i den.
viewtopic.php?f=20&t=12511
Lycka till!
Hade samma problem som dig och det slutade med att lådan rasade, han som renoverade/uppdaterade lådan sa att det finns ett service meddelande från Ford ang. problemet med att dessa lådor rasar.
(kollar man Explorer på blocket så är det ganska ofta det står i annonsen att växellådan är renoverad eller att den rasat)

Nu var det några år sedan som jag råkade ut för detta och minns tyvärr inte orsaken eller vad som stod i meddelandet däremot så måste man uppgradera lådan annars kommer den rasa igen.
Hittade min gamla tråd om detta och du kanske hittar något av värde i den.
viewtopic.php?f=20&t=12511
Lycka till!