hjul fråga l200
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
hjul fråga l200
får man på 295-75-16 på en l200 06 utan att göra något bara skruva på hjulen
Re: hjul fråga l200
nisse73 skrev:får man på 295-75-16 på en l200 06 utan att göra något bara skruva på hjulen
Det är säkert ingen fara, så stora är de ju inte. testa? eller står du i valet kvalet att köpa däck?
Var å mätte lite på min som är gamla karossen, det kan gå men du får mindre än en centimneter kvar till främre hörnet så det kan bli att du får kapa lite plast.
Sen tror jag inte att det går att använda originalfälgarna utan måste skaffa bredare och med mindre offset så du får ut däcken lite.
Dett är då bara min bedömning så det är ingen vetenskaplig fakta.
Sen tror jag inte att det går att använda originalfälgarna utan måste skaffa bredare och med mindre offset så du får ut däcken lite.
Dett är då bara min bedömning så det är ingen vetenskaplig fakta.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Här kan du jämföra det gamla och det nya däcket, sen ut och mät med tumstock.
http://www.voxwheels.com/
http://www.voxwheels.com/
Nissan King-Cab -02. 2" karosshöjning och Calmini 3" suspension lift.
dom ska krängas på fälg imorgon
hur kan man höja den lättast annars
hur kan man höja den lättast annars
Klossar mellan kaross och ram är nog lättast om det nu räcker med 2" vill säga.
var kan man köpa dessa då e dom svåra att montera har hört att man kan skruva upp något stag med hur funkar deDanne skrev:Klossar mellan kaross och ram är nog lättast om det nu räcker med 2" vill säga.
det är "vanlig" skruvfjäder på nyare L200 så det går inte skruva upp något på dessa.
life is a bitch-then you die......
Jag har en 06a gamla karossen
Tvivlar starkt på att du får in 295/75-16 utan att göra något med bilen. Det motsvarar 33.5" vilket är ganska stort på en orginalbil. Kanske att det räcker att skruva upp torisionen, men bilen blir ganska stötig då, hur du gör det på en L200 vet jag inte exakt, men normalt sett så hissar man upp framhjulen så de hänger fritt (detta är viktigt), sen sitter det en bult i bakkant på bärarmarna som man skruvar in eller ut, räkna antalet varv du skruvar. Sen är det bara att prova tills man uppnått lagom höjd.
Bodylift köper du lämligen på Xpajun.com. Jag har köpt 3 satser där, man får grejorna efter ca:5 dagar hem i brevlådan.
Lycka till med projektet och du GLÖM INTE bilder före och efter...
Bodylift köper du lämligen på Xpajun.com. Jag har köpt 3 satser där, man får grejorna efter ca:5 dagar hem i brevlådan.

//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Är det inte skruvfädrar fram på dom,inte torsion annars bra tips om xpajun bodylift
Är dessa svåra att montera vet du vad dom ligger på i pris tack för tipsetBorkJonas skrev:Tvivlar starkt på att du får in 295/75-16 utan att göra något med bilen. Det motsvarar 33.5" vilket är ganska stort på en orginalbil. Kanske att det räcker att skruva upp torisionen, men bilen blir ganska stötig då, hur du gör det på en L200 vet jag inte exakt, men normalt sett så hissar man upp framhjulen så de hänger fritt (detta är viktigt), sen sitter det en bult i bakkant på bärarmarna som man skruvar in eller ut, räkna antalet varv du skruvar. Sen är det bara att prova tills man uppnått lagom höjd.
Beroende på hur mycket du skall body lifta så är det olika mycket jobb...nisse73 skrev:Är dessa svåra att montera vet du vad dom ligger på i pris tack för tipsetBorkJonas skrev:Tvivlar starkt på att du får in 295/75-16 utan att göra något med bilen. Det motsvarar 33.5" vilket är ganska stort på en orginalbil. Kanske att det räcker att skruva upp torisionen, men bilen blir ganska stötig då, hur du gör det på en L200 vet jag inte exakt, men normalt sett så hissar man upp framhjulen så de hänger fritt (detta är viktigt), sen sitter det en bult i bakkant på bärarmarna som man skruvar in eller ut, räkna antalet varv du skruvar. Sen är det bara att prova tills man uppnått lagom höjd.
2" brukar vara hyfsat smärtfritt (har dock aldrig body liftat just en L200), brukar jag fixa på 2-3timmar (och jag är definitivt ingen stjärn mekaniker...)
Det man skall vara försiktig med är så man inte drar kablage och slangar när man lyfter karossen.
Annars är det bara att lossa alla karossbultar, kylarfläktkåpa, växelspaks damasker och ev. kofångare beroende på hur bilen är konstruerad.
Sen lyftar man bara en sida i taget (kom ihåg att hela tiden hålla koll på kablage och slangar, bra om man är 2 personer) och stoppar emellan distanserna och bankar i nya bultar. Ofta får man göra om fästen till kofångarna då de sitter fast i ramen (= de hamnar 2" lägre än karossen.) På vissa bilar får man förlänga fästen till handbroms wirar och ev. nått annat. Och du mest troligt skära lite i fläktkåpan till kylet då kylet åker upp 50mm. På Pajero får man banka eller bocka lite i plåten där fördelningslåd spaken går igenom, annars får man inte i lågväxeln.
Du kan alltid ringa eller maila Xpajun för mer information, de har stor erfarenhet av karosshöjning (särskilt av Mitsubishi) då de sålt över 1200 karosshöjningar enligt deras hemsida.
Skall du höja mer än 2" brukar det innebära mer trassel, med att förlänga rattstång och diverse annat....det har jag aldrig gett mig på, då jag tycker det är FULT att kaross höja en bil för mycket så man ser hela ramen under karossen...

104 pund inkl. frakt kostar en 2" höjning till en L200.
//Jonas
Enligt xpajun så ska det enda man behöver göra är att ta bort fläktkåpan vid max två tums höjning, antar att stötfångaren sitter i karossen. Sitter det en frontbåge så sitter nog den därimot i ramen och kanske bör tas bort innan.
De är ingen spiral fjäder på kan man skruva upp den då hur gör man detta någon som kan förklara detta gjörna med bild
Mvh Nisse
Mvh Nisse