Behöver hjälp med att välja winch.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Glenndewagen
Rutinerad
Kontakt:

Behöver hjälp med att välja winch.

Inlägg av Glenndewagen » mån maj 28, 2012 13:49

Jag vet att det finns hur många trådar som helst om detta redan, men jag hör mig för ändå.

Efter helgens träff i Långarum konstaterades att winch är ett måste. Frågan jag ställer mig är hur stor winch jag behöver? Bilen väger nånstans mellan 2-2.5 ton och frågan är väl egentligen om det kommer räcka med 9500 lbs, eller om man ska satsa på 12500 lbs?

Jag tror att jag vill ha med syntetlina eftersom det verkar smidigare, dels pga. viktbesparing och dels att det inte rostar osv.

De jag har tittat på är följande:
Warrior (tidigare Champion) C9500HS. Är detta vettiga grejer? Och räcker den till för min bil? Priset ligger på ca 5500 riksdaler och mer än så vill jag inte ge.
Bild

Sen finns ju dessutom något som heter WinchMax som drar 1300 lbs, men den verkar helt enkelt vara för billig, så misstänker att det är skräp, eller har jag fel? Kostar ca 3500 spänn.
Bild
300GD Turbo (SWB) -87

I hear you talk the talk, but can you walk the walk?
http://www.20kmHofman.se

Runekebab
Beroende

Re: Behöver hjälp med att välja winch.

Inlägg av Runekebab » mån maj 28, 2012 14:17

Jag har den översta och är nöjd med den :tumbup:
Toyota Lj70

Glenndewagen
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Glenndewagen » mån maj 28, 2012 15:02

Runekebab skrev:Jag har den översta och är nöjd med den :tumbup:
Vad väger din LJ ungefär?
300GD Turbo (SWB) -87

oxyjohan
Beroende
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån maj 28, 2012 15:06

Jag är jättenöjd med min C9500HS (sitter dock på en ganska lätt Suzuki). Den är rätt snabb jämfört med en "vanlig" Kinavinsch och komponentkvaliteten är helt klart högre. Repet börjar ser trött ut efter ett gäng tävlingar med mycket vinschning, jag tror inte det är världens bästa men man får ju vad man betalar för.

1300 lbs vinsch räcker inte på en offroadbil om du ska använda vinschen i skogen.
TEAM HORRED CUSTOMS

Runekebab
Beroende

Inlägg av Runekebab » mån maj 28, 2012 15:26

Glenndewagen skrev:
Runekebab skrev:Jag har den översta och är nöjd med den :tumbup:
Vad väger din LJ ungefär?
Ja det är väl 2,2 ton totalvikt tjänstevikt 1915kg
Toyota Lj70

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » mån maj 28, 2012 15:30

Jag tror han menar 13 000lbs och det klarar du dig på, men du ska inte ha en 9500 den kommer inte att orka med din bil i längden utan kommer att ta en tidig pension pga utarbetning. Sen hade jag efter ha bränt två stycken kina winchar så hade jag bestält från en svensk firma som exempel fmv4x4 där du har garantier om den går sönder. Det skilljer rätt mycket från kina winch till kina winch. Men som sagt, köp inte för liten, du kommer ångra dig
Suzuki sj413

oxyjohan
Beroende
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån maj 28, 2012 15:44

christian.p skrev:Jag tror han menar 13 000lbs och det klarar du dig på, men du ska inte ha en 9500 den kommer inte att orka med din bil i längden utan kommer att ta en tidig pension pga utarbetning. Sen hade jag efter ha bränt två stycken kina winchar så hade jag bestält från en svensk firma som exempel fmv4x4 där du har garantier om den går sönder. Det skilljer rätt mycket från kina winch till kina winch. Men som sagt, köp inte för liten, du kommer ångra dig
Hehe läste på telefonen så jag såg inte bilden. 13000 lbs räcker nog.

C9500HS har 6.5 hk och 110:1 i utväxling. De billigare 12000 lbs modellerna brukar ha ca 5-6 hk och runt 250-300:1. C9500HS är alltså bra om man har bråttom. När linan ska in är den rejält mycket snabbare. Om man inte har bråttom finns det andra vinschar som är starkare och långsammare. Glöm inte att du kan dra med dubbel lina också.

Jag tror att många vinschar "brinner upp" p.g.a. spänningsfall som kan bero på för klena/långa kablar eller för svag generator / batterikapacitet.
TEAM HORRED CUSTOMS

Glenndewagen
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Glenndewagen » mån maj 28, 2012 15:51

christian.p skrev:Jag tror han menar 13 000lbs och det klarar du dig på, men du ska inte ha en 9500 den kommer inte att orka med din bil i längden utan kommer att ta en tidig pension pga utarbetning. Sen hade jag efter ha bränt två stycken kina winchar så hade jag bestält från en svensk firma som exempel fmv4x4 där du har garantier om den går sönder. Det skilljer rätt mycket från kina winch till kina winch. Men som sagt, köp inte för liten, du kommer ångra dig
Jag misstänkte nästan att det inte skulle räcka med 9500 lbs. Bilen är som sagt rätt tung, och när man sätter sig så sitter man som regel rätt bra...

Finns det egentligen några nackdelar med syntetlina om man jämför med wire?
300GD Turbo (SWB) -87

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » mån maj 28, 2012 16:01

nja, det skulle väl vara att du bör rulla ut den fullt efter en träff och skölja av värsta leran, sen tycker ju jag att det är bra om man låter den ligga utrullad tills den torkar. annars är det väl inte så bra om det är för mycket sten som den ligger och glider emot när man winchar, men använder man bara huvudet så skulle jag väl säga att i nio fall av tio så är lina bättre. men nu kör ju jag mest i lera och där finns inte många stenar att skära sönder den mot
Suzuki sj413

Runekebab
Beroende

Inlägg av Runekebab » mån maj 28, 2012 17:17

Jag har en 12000lbs kina också å den är sjukt slö men stark, sen har jag den översta som jag inte har haft några problem med snabb och smidig, sen kan man använda block. men 9500lbs är väl ca 4300kg och man rekommenderar väl bilens vikt gånger 1,5. tycker bara att du inte ska köpa en allt för slö.
Toyota Lj70

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån maj 28, 2012 19:55

jag har en warn 9,5 och har alldrig behövt blocka patrolen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

frank
Veteran

Inlägg av frank » mån maj 28, 2012 20:22

Jag kör också med den översta.
Är sjukt nöjd med den, har aldrig suttit så hårt att den inte orkat med min LJ70 på dryga 2ton.
Dock är syntetlinan som följer med inte den bästa, mitt rep gick av 2ggr efter ca:1år.

Så jag tror det räcker med en 9500lbs:are. Se bara till att ha rejält med ström till den...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

dansken
Veteran

Inlägg av dansken » mån maj 28, 2012 21:34

Glenndewagen
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Glenndewagen » mån maj 28, 2012 22:13

dansken skrev:Här är ett ganska bra test.
http://www.avenger4x4.com.au/library/4W ... omparo.pdf
Tack. En del intressant läsning.

Har nån tips på andra winchar ni har bra erfarenhet av så får ni ju gärna säga till. Enda "kraven" är att där ska sitta syntetlina och den ska helst inte kosta över 6k. Om den e snabb eller inte spelar ingen roll för min del heller, bara den är tillräckligt stark.

Var det inte nån här på sidan som sålde winchar? Rinowa eller vad dom hett... Är det nått att ha? Är det bara tillräckligt billigt kan man ju köpa syntetlina lös...
300GD Turbo (SWB) -87

Pelleportal
Användare

Inlägg av Pelleportal » mån maj 28, 2012 23:15

Glenndewagen skrev:
dansken skrev:Här är ett ganska bra test.
http://www.avenger4x4.com.au/library/4W ... omparo.pdf
Tack. En del intressant läsning.

Har nån tips på andra winchar ni har bra erfarenhet av så får ni ju gärna säga till. Enda "kraven" är att där ska sitta syntetlina och den ska helst inte kosta över 6k. Om den e snabb eller inte spelar ingen roll för min del heller, bara den är tillräckligt stark.

Var det inte nån här på sidan som sålde winchar? Rinowa eller vad dom hett... Är det nått att ha? Är det bara tillräckligt billigt kan man ju köpa syntetlina lös...

Prova med att ta kontakt med BorkJonas här på forumet. Han har bra winchar till vettiga priser.
Han säljer ett märke som heter Runwa.

http://www.maastoautotarvike.com/winches2.htm

Är mycket nöjd med min.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=33
Daihatsu Rocky 2,8 Diesel. Lätt karossviken.

RRC objekt.

Skriv svar