använda sig av "fel" broms-ok

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Felix
Forumräv
Kontakt:

använda sig av "fel" broms-ok

Inlägg av Felix » tis aug 21, 2012 17:52

Tjena!

Beställde bromsok från millneroffroad, ringde till dom då min modell av bil inte finns med på deras hemsida (toyota bj 75). Fick presentera VIN nr osv och berättade att jag hade ventilerade skivor. Efter lite forskning från deras sida så sa dom att dom funnit rätt OK och skickade grejerna till mig. Beställde även bromsbelägg.

Nu till problemet! Fick paketet igår (snabb leverans) blev skit glad och öppnade upp allt. Inser efter lite närmare titt att något inte stämmer.
Bromsbeläggen jag har fått stämmer överens med mina gamla ok.
Men dom nya broms-oken är mycket större, så beläggen passar alltså inte i nya oket.

Oket har rätt bultcirkeldiameter/infästning på axeln så den passar att skruva dit, men sen passa ju inte beläggen och oken är större än original.

Sen har jag mätt att på ORIGINAL Oket så är den 2stora & 2 små kolvar. På det NYA oket så är det 4 stora kolvar. Dom stora kolvarna är lika stora i diameter på gamla vs nya oket.

Skulle det gå att använda sig av dom NYA oken och bara fixa fram belägg till dom? eller ska jag försöka få fram orignal ok? Skulle ju helst vilja ha orignal ok då allting blir lättare men väntar på svar från milneroffroad efter mkt om och men. Tycker ju att dom borde ha passande OK om dom har bromsbelägg.

Tänkte att eftersom det är större 2st större kolvar på NYA oken så kanske det blir knasigt med vätske mängden? känns lite sådär att mixtra så mycket med bromssystemet på bilen.

Någon som kanske har koll på vilka bromsok det sitter på en bj75 pickup från 86?

kommer bilder.
Bild

Bild
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Felix
Forumräv
Kontakt:

Re: använda sig av "fel" broms-ok

Inlägg av Felix » ons aug 22, 2012 16:43

Ingen som vet? vet inte man räknar på mängden vätska från bromscylindern så vätskan räcker om jag monterar nya oken med större kolvar..

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » ons aug 22, 2012 17:40

Varför skulle inte vätskan räcka? Det är väll bara att fylla på om det behövs mer?
VW TARO -95

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons aug 22, 2012 17:46

joones skrev:Varför skulle inte vätskan räcka? Det är väll bara att fylla på om det behövs mer?
Han menar om vätskan som trycks ut i ett slag på bromspedalen räcker för att få bromsarna att ta när det går åt mer vätska än med dom gamla oken. Lite surt att behöva trampa två gånger...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » ons aug 22, 2012 19:00

Ah ni menar så. Rent generellt så är ju formeln för att beräkna volymen av en cylinder bottenarean X höjden (dvs radien X radien X Pi som är arean gånger höjden). Inte vet jag om det är någon anna formel du söker. Men med hjälp av den bör du kunna räkna ut hur mycket större de nya oken är rent voymmässig. Men det kommer ju inte ge något svar på om huvudbromscylindern räcker till de nya oken.
VW TARO -95

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » ons aug 22, 2012 19:33

Kolvarnas area gånger retardationen bör väll vara vad som huvudbromscylindern måste klara för att man inte ska behöva pumpa två gånger. När kolvarna väl är utpumpade så att beläggen klämmer på skivorna kommer de ju inte att gå tillbaka mer än några mm från skivorna då man släpper bromsen.

Rent praktisk kan det ju vara bra om kolvarnas volymskiljnad från nya till slitna belägg ryms mellan min och maxstrecket på "bromsvätskebruken" så att man slipper fylla efterhand som beläggen slits.

Men hur du ska veta säkert om bromscylindern verkligen räcker är ju en annan femma. Kanske finns det regler som säger att huvudbromscylinderns volym måste klara av minst X antal procent av bromskretsens totala voly. Det har inte jag någon aning om
VW TARO -95

levis
Användare

Inlägg av levis » ons aug 22, 2012 22:20

Tror inte du behöver bekymra dig över vätskevolymer. Beläggen ligger ju nästan direkt mot skivan även när du inte bromsar. Däremot kommer pedalens rörelse påverkas av arean på kolvarna. D v s skall du höja trycket i bromssystemet så beläggen nyper måste måste kolven i huvudbromscylindern röra sig lika många gånger längre som den sammanlagda arean av kolvarna i bromssystem är större huvudbromscylinderns kolv.

Därför behöver stora ok även en grövre huvudcylinder för att inte pedalen skall gå för djupt men den skillnad jag ser på dina bilder tror jag är försumbar.

(Nu var det några år sedan jag gick gymnasiet så rätta mig om jag har fel)
Jeep J20 -81

mateks
Forumräv

Inlägg av mateks » sön aug 26, 2012 11:07

Vad är diametrarna på nya och gamla oket?
Suzuki sj424 td -85

Felix
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Felix » tis aug 28, 2012 23:50

Har pillat ihop allt nu med dom NYA oken. Verkar fungera till belåtenhet. Himla kul faktiskt!

yota
Forumräv

Inlägg av yota » ons aug 29, 2012 0:20

:tumbup:
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker