Beställde bromsok från millneroffroad, ringde till dom då min modell av bil inte finns med på deras hemsida (toyota bj 75). Fick presentera VIN nr osv och berättade att jag hade ventilerade skivor. Efter lite forskning från deras sida så sa dom att dom funnit rätt OK och skickade grejerna till mig. Beställde även bromsbelägg.
Nu till problemet! Fick paketet igår (snabb leverans) blev skit glad och öppnade upp allt. Inser efter lite närmare titt att något inte stämmer.
Bromsbeläggen jag har fått stämmer överens med mina gamla ok.
Men dom nya broms-oken är mycket större, så beläggen passar alltså inte i nya oket.
Oket har rätt bultcirkeldiameter/infästning på axeln så den passar att skruva dit, men sen passa ju inte beläggen och oken är större än original.
Sen har jag mätt att på ORIGINAL Oket så är den 2stora & 2 små kolvar. På det NYA oket så är det 4 stora kolvar. Dom stora kolvarna är lika stora i diameter på gamla vs nya oket.
Skulle det gå att använda sig av dom NYA oken och bara fixa fram belägg till dom? eller ska jag försöka få fram orignal ok? Skulle ju helst vilja ha orignal ok då allting blir lättare men väntar på svar från milneroffroad efter mkt om och men. Tycker ju att dom borde ha passande OK om dom har bromsbelägg.
Tänkte att eftersom det är större 2st större kolvar på NYA oken så kanske det blir knasigt med vätske mängden? känns lite sådär att mixtra så mycket med bromssystemet på bilen.
Någon som kanske har koll på vilka bromsok det sitter på en bj75 pickup från 86?
kommer bilder.