Expertråd sökes inför köp

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Åsanisse
Användare

Expertråd sökes inför köp

Inlägg av Åsanisse » ons dec 19, 2012 9:06

Hej hallå!

Jag har varit tvungen att ställa undan min vitara i väntan på rostlagning eller försäljning.
Under tiden behöver jag en annan bil att pendla till jobbet med.
Jag har hittat en 92ans Cherokee som är höjd ganska lagom och har 33" toyo däck
utväxlingen i axlarna är 4:56.
Frågan är: Vilken förbrukning borde jag räkna med?
Min vitara med höjning och 31or låg på strax över litern, kommer jag att hamna i närheten, eller måste jag räkna med två liter milen?
Jag har förövrigt läst det jag kunnat hitta angående förbrukning och Cherokee på forumet, men känner mig ändå inte säker.
Tacksam för snabba svar.
/Åsanisse

christian.p
Beroende

Re: Expertråd sökes inför köp

Inlägg av christian.p » ons dec 19, 2012 10:11

Hej, jag har haft några stycken cherokeer. Förbrukningen beror väldigt mycket på vilken typ av väg du kör. Kör man mycket landsväg och inte så mycket motorväg så ligger dom på jngefär 1,3 med sådana däck, mycket stdstrafik så är du nog uppe på 1,8 och kör man mycket motorväg så ligger dom på 1,6. Jag körde mina blandat motorväg och landsväg men ingen stadstrafi på runt 1,5
Suzuki sj413

Åsanisse
Användare

Inlägg av Åsanisse » ons dec 19, 2012 12:44

Tack så mycket för det snabba svaret.
De låter ju som att de skulle funka, 1,3 är ju inte så farligt.
Jag åker bara vanlig landsväg när jag inte är i skogen och åker, jag har 3 mil enkel till jobbet så det är den sträckan jag dagspendlar.
jag hade inte riktig koll på hur stor skillnad utväxlingen gjorde, men den verkar ju göra en ansenlig skillnad ändå.

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » ons dec 19, 2012 15:13

Har också haft ett stort antal xjs och jag har nog aldrig kommit under 1,5 l/mil per tank. Enstaka sträckor kanske men inte som snitt. Jeeparna är kanon på det mesta men bränslebesparing är inte en paradgren. Å andra sidan är allt annat billigt på dom så totalkostnaden på 1500-2000 mil per år brukar ändå bli ok.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tor dec 20, 2012 0:55

Har också haft XJ, både original och höjd med 31" Swampers. Original ligger förbrukningen på 1.3 liter/mil, vilket får anses som rätt så genomsnitt för XJ... Nu mätte jag inte så noga på min höjde XJ men det var nog närmare 1.5 liter/mil och då praktiserar jag ändå Eco-driving... aldrig "POWER-läge" på automaten osv.

Så 1.3 är nog rätt så i underkant för en höjd bil. :D
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Åsanisse
Användare

Inlägg av Åsanisse » tor dec 20, 2012 7:53

Nåja, ivrig som man är så har jag bestämt att jag skall åka och hämta bilen på Fredag.
De blir väl så att tanten får ta bilen ett par dagar i veckan hon har kortare till jobbet, då löser det sig.
Åter till funderingen om utväxling då, hur mycket påverkar den förbrukningen?
Om man tänker sig att man skulle kosta på att byta själv någon gång, lönar det sig? eller gör det bara skillnad i skogen?
Tack för svaren för övrigt, man blir lite tryggare när man får även andras erfarenheter och funderingar.

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tor dec 20, 2012 19:10

Jag tror du har gott omdömme och därmed gör ett gott val... Vi litar på dig "Nesse" :)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar