Sida 1 av 3

Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: tis dec 25, 2012 22:49
av Tommy
Heisann
Lurer litt på å bygge meg en bil jeg kan bruke til dette formålet, noen tips om type bil g hvilke utstyr??

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: tis dec 25, 2012 22:56
av AndersW
Hej Tommy, kul att du vill börja köra challenge!

Min drömbil till challenge, är en Suzuki sj kaross, toyota-axlar med spiraler och ARB, dieselmotor och en warn 8274.
Tror det räcker ganska bra med 35" däck på en suzuki.

/Anders

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: tis dec 25, 2012 23:48
av BorkJonas
Suzuki Samurai eller Toyota LJ70 är ju ganska populärt! Och med tanke på de hårda kraven ni har på bilar i Norge så borde en Toyota LJ70 vara det smartaste då den kräver minst ombyggnad för att bli en kompetent Challenge bil!

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: tis dec 25, 2012 23:58
av svahnström
Modifierad Willys med skottsäkra axlar å spärrar å 8274 fram och bak verkar vara det bästa konceptet nu för tiden.

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 9:00
av Hynboholm
Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 12:52
av Tommy
Hva med Volvo 303 med en mekanisk vinsj!!

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 14:40
av pigge
Hynboholm skrev:Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Du kommer klara dig långt med en kort G-wagen. Det viktigaste är att man får bilen att hålla hela tiden så det plockas poäng. Om bilen håller beror mycket på föraren. Kolla på lite bilder så ser du att det rullar rätt många bilar med "bara" mindre modifieringar. Calle åker ju med en defender 110:a som jag tror bara är höjd med lite större däck å han kommer inte sist.

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 14:55
av Marcus
Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:

1: Hållbarhet (alltså viktigast)

2: Vikt (alltså så låg som möjligt)

Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.

(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 15:17
av Tommy
Kan man kombinerer challenge og Trophys (De store) med samme bil??

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 15:53
av HOGI
Tommy skrev:Hva med Volvo 303 med en mekanisk vinsj!!
303/tgb11 är ruggigt kompetenta bilar. Är de även utrustade
med den makaniska vinchen är det verkligen inte mycket som
sätter stopp.
Men, de är både breda och höga. Avsaknad av styrservo är tröttande
i längden och trumbromsar gillar inte vatten och lera. Även om 303:an
har sk "tätade" trummor.
Vidare har de ett stort överhäng fram som begränsar frigångsvinkeln.
När vi la tävlingen i Gröndal diskuterade vi just den punkten då
specialprov 5 började med en irriterande hög stenkant som troligtvis
effektivt hindrat en 303:a

Men för övrigt kan troligtvis ingen annan bil som idag förekommer
på tävlingar eller träffar matcha en 303 om man utgår från bilar i orginalskick.

Med vänlig hälsning, Mikael

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 19:25
av Hynboholm
pigge skrev:
Hynboholm skrev:Jag är riktigt sugen på en kort Geländewagen till Challenge!
Men frågan är om den duger till med endast små modifieringar?
Helst bara en måttlig höjning och större hjul.
(svetsa bur, göra has/skyddsplåtar, montera winsch mm måste man ju göra oavsett märke)
Men det där med att blanda olika axlar, motorer samt hemmagjorda hjulupphängningar
orkar inte jag helt enkelt bygga...
Krävs det en sådan specialbil för att slippa vara sist, då blir det att köpa en "färdigbyggd" isf...
Får jag ens plats i en 413 med mina 188cm/100kg?
Du kommer klara dig långt med en kort G-wagen. Det viktigaste är att man får bilen att hålla hela tiden så det plockas poäng. Om bilen håller beror mycket på föraren. Kolla på lite bilder så ser du att det rullar rätt många bilar med "bara" mindre modifieringar. Calle åker ju med en defender 110:a som jag tror bara är höjd med lite större däck å han kommer inte sist.
Det låter bra!

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 19:41
av macke
En sak att säga: Kolla in finnarna. Dom vet hur man bygger bilar som tar sig fram.

Kolla trophybyggena. Speciellt gubbarna från "pähäma offroad". Vissa av dom kör Ladoga Trophy.

Det är Toyota eller Nissan som gäller och några turbodieselkonverterade 303:or. Antingen med originalaxlar eller Volvos portalaxlar och Super Swamper Bogger. Och självklart pigga DIESEL :D

En av mina favoriter


Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 19:45
av Hynboholm
Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:

1: Hållbarhet (alltså viktigast)

2: Vikt (alltså så låg som möjligt)

Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.

(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
Till ovanstående två punkter passar ju en specialbyggd bil bäst.
(Samurai+toyota+vag TDI exempelvis)

Jag får ta mig en funderare på detta... :roll:
(ta sig till och från tävling är ju också en nöt att knäcka)

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 19:56
av Hynboholm
macke skrev:En sak att säga: Kolla in finnarna. Dom vet hur man bygger bilar som tar sig fram.

Kolla trophybyggena. Speciellt gubbarna från "pähäma offroad". Vissa av dom kör Ladoga Trophy.

Det är Toyota eller Nissan som gäller och några turbodieselkonverterade 303:or. Antingen med originalaxlar eller Volvos portalaxlar och Super Swamper Bogger. Och självklart pigga DIESEL :D

En av mina favoriter

Det gäller att skaffa en däcksponsor ser jag... :roll:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Postat: ons dec 26, 2012 20:06
av pigge
Glöm nu inte att det är skitkul att tävla oavsett vilken bil man har.

Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag :tumbup: