Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 0:04
efter som att allt i mitt liv går så bra i övrigt kom detta när jag skulle in till röntgen och ta en titt på mina lungor....
tjejen parkerade bilen så jag kunde gå och växla till mig mynt(P-maskinen tar kort men inte visa eller mastercard)
nyckeln går inte inte att vrida av

går bara att vrida så starten går i

står där i ösregn med en bil igång. hoppar in i bilen och då vi är på g in i p huset noterar jag 130 grader på tempmätaren......
då har kylfläkts helvetet dött med
så fick ryckt säkringen till ECU och ur nyckeln en gång.
men nu sitter den där.... går det på något sätt att knäcka bröten till jag får hem ett nytt lås?
bilen måste användas.
eller ideer om hur man får ur skiten ur rattstången?
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
Walleandersson
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Inlägg
av Walleandersson » tor jun 20, 2013 0:33
testat att rycka ?
både i nyckel och rattlås ?
rycka samtidigt du vrider?
som på en gammal sjuförti !

Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 0:35
Jo då. Även knackat med hammare då en kvart med ryck o slit inte funka.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
JonasH
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis jun 29, 2010 10:18
- Ort: Stockholm
Inlägg
av JonasH » tor jun 20, 2013 8:13
Plocka isär rattstången? Skönt att den står i p-hus iallafall

-
Bred
- Hemmastadd
- Inlägg: 136
- Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
- Ort: Utanför Kungsbacka
Inlägg
av Bred » tor jun 20, 2013 9:37
Bara så att jag förstår. Är rattlåset låst nu då?
Eller är problemet att nyckeln ej går att vrida tillbaka hela vägen?
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 9:43
Nyckeln går inte att vrida tillbaka. Så det går inte stänga av henne.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
P:W
- Användare
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
- Ort: Stöde
Inlägg
av P:W » tor jun 20, 2013 12:01
Antingen kan det vara låset eller någon av komponenterna i rattstången som gett sig men det kan också vara neutral safety switchen ( jag antar att det är automat ) som tror att lådan ligger kvar i växel och inte i P eller N, då går det inte att stänga av bilen.
Tråd med bilder hur man kommer in i rattstången utifall att det skulle behövas:
http://www.thirdgen.org/techboard/posts ... post4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 12:35
P:W skrev:Antingen kan det vara låset eller någon av komponenterna i rattstången som gett sig men det kan också vara neutral safety switchen ( jag antar att det är automat ) som tror att lådan ligger kvar i växel och inte i P eller N, då går det inte att stänga av bilen.
Tråd med bilder hur man kommer in i rattstången utifall att det skulle behövas:
http://www.thirdgen.org/techboard/posts ... post4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Underbart

dom bilderna hjälpte mig
Nu ska det göras ett specialverktyg till lockplate då.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
Bred
- Hemmastadd
- Inlägg: 136
- Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
- Ort: Utanför Kungsbacka
Inlägg
av Bred » tor jun 20, 2013 13:24
Bara en tanke, på chevan sitter det i alla fall en arm på rattstången där det går en vajer eller stag ner till lådan. Minns inte exakt hur det är, men i alla fall, hamnar den armen i fel läge går det ej att vrida tillbaka nyckeln helt och därav inte heller få ur nyckeln.
Den armen sitter på utsidan av rattstången och är lättåtkomlig om pontiacens ser likadan ut.
Kolla om du finner något sådant nära/på rattstången som du kan ändra läge på för hand och se om tjejen då kan sitta i bilen och försöka vrida nyckeln.
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 13:40
Låset är ur nu och får inte ut nyckeln ändå.
Sen sitter det någon form av imobilizer på den med.
Men givet gick ju en av dom underbart små söta torra kablarna av.
Så nu ska det lödas ihop gömma detta långt in under brädan och så ska jag stjäla ett t-lås ur en annan jänk som står här

Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 15:42
4tim senare funkar hon
Själva tändningslåset Hadde havererat invändigt.
Kylfläkten till kylen funkar bara när man har fläkt reglaget på ac?
Något tips här?
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » tor jun 20, 2013 16:49
Det ska inte sitta en mekanisk fläkt på motorn egentligen? Vet att en del bilar har mekanisk fläkt, och en elektrisk hjälpfläkt till ac:n. Står med i instruktionsboken till min subba.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » tor jun 20, 2013 18:07
Nej detta ser helt orginal ut
Men motorn verkade klara sig

på väg ner till varberg med henne nu. Sitter i passagerar sätet med en öl och mår fint med targan av
Eller ja så fint en kan må då förkylningen är på väg ur kroppen

Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
P:W
- Användare
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
- Ort: Stöde
Inlägg
av P:W » fre jun 21, 2013 1:55
3:e generationens Camaro/Firebird har ingen mekanisk fläkt utan förlitar sig helt på den elektriska som sitter mot kylaren.
Den kontrolleras lite olika beroende på setup ( singel eller dubbel fläkt ) men aktiveras av en tempsensor och några relän ( har man bil med dubbelfläkt så styrs den ena av ECM:en ). Dessa komponenter har en tendens att gå sönder när de blir äldre vilket resulterar i stillastående fläktsystem och en kokande motor när man minst anar det.
Många kopplar in en strömbrytare på fläkten så att de själv kan starta den. På min Camaro är det inkopplat en stömbrytare så jag själv kan sätta igång fläkten. Som regel behöver jag bara använda när jag kör inne i samhällen. Över 50km/h är fartvinden nog.
Info om fläktsystemet:
Singel fläkt:
http://www.thirdgen.org/electric_coolan ... mod_single" onclick="window.open(this.href);return false;
Dubbel fläkt:
http://www.thirdgen.org/electric_coolan ... c_mod_dual" onclick="window.open(this.href);return false;
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro