Fråga till träffarangörer

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mysta
Rutinerad
Kontakt:

Fråga till träffarangörer

Inlägg av Mysta » mån okt 07, 2013 17:07

En liten stilla undran, för att få en gemensam grund för träffkörning förespråkar jag att man ska köra efter SBF's ORE reglemente, men vad specifikt i det tekniska reglementet är konstigt eller felaktigt eller kanske omöjligt att ställa som krav på deltagarna vid träff körning?
Länk till tekniska reglerna http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_Tekniska-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad skulle kunna få er träffarrangörer att anamma detta? Ös på med synpunkter och förslag.

Obs det är bara tekniska reglerna jag vill ha synpunkter på, inte träff, träning elller tävlingsupplägg.

/Lasse
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

OBELIX
OffroadGeek

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av OBELIX » mån okt 07, 2013 17:20

Olerum Offroaders saknar tillstånd för att bedriva tävlingar, därför ser vi inte någon anledning att använda oss av ett reglemente för just tävlingsverksamhet.

Jag tror det är många arrangörer som enbart vill hålla på med träningskörning och T.T. liknande verksamhet på sina områden.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » mån okt 07, 2013 17:29

På dom flesta träffar verkar det vara liknande krav.

Det brukar vara att bilen skall vara besiktigad, skattad och trafikförsäkrad, d.v.s. gatlegal. En del har krav att öppna bilar skall ha störtbåge motsvarande hockeymål. Med i bilen skall finnas första förband, stropp, brandsläckare och i vissa fall oljesaneringsutrustning. På uppställningsplatsen skall parkering ske på pressenning. Bälte skall användas av alla i bilen.

Mer komplicerat än så tycker jag inte det behöver vara.

Det är nog få bilar som till fullo uppfyller ORE-reglementet utan ombyggnad, En Jeep Cherokee i originalskick faller t.ex. på 3.5 (polskydd) och Volvo TGB11/13/20 på bland annat punkt 3.2 och 3.3. Det är inte många bilar som har ett originalbatteri som klarar kraven. Jag tror det skulle begränsa träffverksamheten enormt om man inte skulle kunna köra med en originalbil.

Tävlingar däremot, det är nåt helt annat...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån okt 07, 2013 22:47

AlterEgo skrev:Det är nog få bilar som till fullo uppfyller ORE-reglementet utan ombyggnad,
Hockeymålet i öppna bilar får vi väl alla hålla med om är vettigt...
Bilar är tunga och skulle olyckan vara framme så.....
AlterEgo skrev: En Jeep Cherokee i originalskick faller t.ex. på 3.5 (polskydd)
Väldigt många bilar har polskydd original, och det handlar om att sätta ett icke elektrisk ledande skydd över +polen. Inget mer...
AlterEgo skrev: och Volvo TGB11/13/20 på bland annat punkt 3.2 och 3.3.
Sitter ventilationen på dom i tanklocket???
Och vad i 3.3 diskvalificerar Volvon???
AlterEgo skrev:Det är inte många bilar som har ett originalbatteri som klarar kraven.
Batteriet är inga problem. Infästningen däremot känns kanske lite "over the border".
Texten vi har inom trialen är bättre anser jag.
Om batteriets infästning ändras, ska batteriet vara förbundet med en övre och undre anordning
som medger en säker fastsättning.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis okt 08, 2013 13:15

Lasse Suzican skrev: Hockeymålet i öppna bilar får vi väl alla hålla med om är vettigt... och skulle olyckan vara framme så.....
Vill jag vara den förste som skriver under på m anl a................. 8)
Dessutom gäller det att vara väl fastspänd och helst även ha en stol med stadigt nackskydd och sidostöd/valkar, oavsett man rullar framlänges, sidledes eller baklänges.
Är man inte kvar i bilen kan det vara kört även med bur/hockeymål.
Tro mig. 8)
Senast redigerad av Wältmeister den tis okt 08, 2013 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tis okt 08, 2013 17:07

har vart på flertalet träffar med min bil o har aldrig blivit ens frågad om bilen är besiktigad/ påställd/försäkrad..... o en bil kan ju vara säker trots att den int passar in i sbps ramar..... o ja en båge är inte fel i en öppen bil.... men tycker att de borde sorteras lite mer bland de fordon som det uppenbarligen inte är besiktningsbara... så som upprostade sönderbuklade kingcabs mm utan ett ett rätt på, sådana bilar borde kollas hårdare än seriösa byggen som inte går o besa pga hydralstyrning lr liknande..... men som är ordentligt byggda o säkra....
lift your truck fat chicks can´t jump!

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tis okt 08, 2013 17:52

Lasse Suzican skrev:
AlterEgo skrev:Det är nog få bilar som till fullo uppfyller ORE-reglementet utan ombyggnad,
Hockeymålet i öppna bilar får vi väl alla hålla med om är vettigt...
Bilar är tunga och skulle olyckan vara framme så.....
Jag håller med!
Lasse Suzican skrev:
AlterEgo skrev: En Jeep Cherokee i originalskick faller t.ex. på 3.5 (polskydd)
Väldigt många bilar har polskydd original, och det handlar om att sätta ett icke elektrisk ledande skydd över +polen. Inget mer...
Min hade det inte i varje fall... Och kabelskon såg inte ut att vara bytt. Enklaste lösningen på problemet är väl snabbkabelskor från Biltema för 79 kr. Annars finns ju silvertejp, men det är kanske i klenaste laget.
Lasse Suzican skrev:
AlterEgo skrev: och Volvo TGB11/13/20 på bland annat punkt 3.2 och 3.3.
Sitter ventilationen på dom i tanklocket???
Och vad i 3.3 diskvalificerar Volvon???
Det går en slang från påfyllningen som bränsleavluftning. En backventil i den är ju ingen större operation, men det är inte original.

Och det som gör att den faller på 3.3 är att expansionskärlet sitter inne i kupen på passagerarsidan.
Lasse Suzican skrev:
AlterEgo skrev:Det är inte många bilar som har ett originalbatteri som klarar kraven.
Batteriet är inga problem. Infästningen däremot känns kanske lite "over the border".
Texten vi har inom trialen är bättre anser jag.
Om batteriets infästning ändras, ska batteriet vara förbundet med en övre och undre anordning
som medger en säker fastsättning.
Vanliga gamla blybatterier med avluftning är fortfarande ganska vanliga. En del bilar har ju "underhållsfria" batterier men hållbarheten är ju sådär... Sen är andra batterityper bättre på många sätt, men det är en helt annan fråga. Och orignalinfästningarna är ofta lite klena.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tis okt 08, 2013 19:35

Klart man ska se till säkerheten, oavsett om det handlar om "slå-runt-skydd", säkerhetsbälte, brand eller tredje man.

Men det är lite svårt att stoppa en gatlegal bil för att den bara har en targabåge och rutram- när man samtidigt hälsar ATV välkomna, och dom har inte ens en targabåge....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Mysta
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Mysta » ons okt 09, 2013 13:36

OBELIX skrev:Klart man ska se till säkerheten, oavsett om det handlar om "slå-runt-skydd", säkerhetsbälte, brand eller tredje man.

Men det är lite svårt att stoppa en gatlegal bil för att den bara har en targabåge och rutram- när man samtidigt hälsar ATV välkomna, och dom har inte ens en targabåge....

SKREV OBELIX
Du har en poäng där,
I praktiken så antar jag att du ställer lite andra krav på atv, nu är jag dåligt insatt i atv men vikten överstiger knappast 400 kilo medans en suzuki är ca 1000kg och andra bilar är betydligt tyngre, för atv gäller hjälm och ryggskydd, i suzukin ställer du inte såna krav, i en gammal willys är det ju till och med bältesfritt, kanske skulle kräva hjälm och ryggskydd i öppna bilar :think: . Ställer ni även kravet att atv ska vara väglegala?

personligen gillar jag inte att blanda 4x4 och atv, för att jag skulle ställa upp och vara träffansvarig för ATV skulle jag se till att det gjordes enligt ett säkerhets reglemente som till exempel Svenska ATV föreningen stod bakom och som var säkerställt att det uppfyller svensk lagstifting, det händer ju en hel del dödsolyckor med dessa fordon och jag skulle inte vilja vara personligt ansvarig för detta, men nu var det inte ATV jag frågade om :)

Inga fler arrangörer som har synpunkter?
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

Mysta
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Mysta » ons okt 09, 2013 14:10

OBELIX skrev:Olerum Offroaders saknar tillstånd för att bedriva tävlingar, därför ser vi inte någon anledning att använda oss av ett reglemente för just tävlingsverksamhet.

Jag tror det är många arrangörer som enbart vill hålla på med träningskörning och T.T. liknande verksamhet på sina områden.

SKREV OBELIX
Mitt förhoppning är att skapa ett träningsreglemente som SBF kan stå bakom, min vision är att det ska fungera som inom cross där begreppet "fri träning" förekommer. Det tekniska reglementet är ju inte ett tävlingsreglemente i sig utan mer ett säkerhetsreglemente.

I lagens mening finns det heller ingen skillnad mellan träning, uppvisning, eller tävling.
Lasse Ottosson

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » ons okt 09, 2013 16:43

Mysta skrev:
I lagens mening finns det heller ingen skillnad mellan träning, uppvisning, eller tävling.

Det finns ju
Tävling
Träning
Uppvisning (nytt begrepp för mig ingen aning mao)
Utbildning (Gamta TTkörningarna med Öjeskog)

Vart hör termen Träffkörning till då? Den traditionella som alla besöker då o då. Finns det en gren kvar som faller till träff? Ja med tanke på de olika tillstånden man kan söka för dispens.

I mitt eget tycke (högst personligt) så är väl ORE en bra bas att utgå ifrån.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

steedv
Användare

Inlägg av steedv » ons okt 09, 2013 17:00

Mysta skrev:
OBELIX skrev:Olerum Offroaders saknar tillstånd för att bedriva tävlingar, därför ser vi inte någon anledning att använda oss av ett reglemente för just tävlingsverksamhet.

SKREV OBELIX
Mitt förhoppning är att skapa ett träningsreglemente som SBF kan stå bakom, min vision är att det ska fungera som inom cross där begreppet "fri träning" förekommer. Det tekniska reglementet är ju inte ett tävlingsreglemente i sig utan mer ett säkerhetsreglemente.

vi

Detta har vi haft diskussion med SBF om, då vi bad om att SBF skulle återkomma med ett svar på hur vi ska kunna genomföra " de så kallade Träffarna" och det börjar väl bli 1-1/2 år sedan vi tog den här frågan till berörda personer i Offroad sektionen, och ännu inget svar mig veterligen ( även du Mysta var med ) .Vi kanske skull börja i den ändan och gemensamt kräva svar från SBF på hur dom vill hjälpa oss att lösa detta.
den här frågan är väldigt komplex , och frågan är om vi någonsin kommer att kunna enas i den , jag för min del tycker att det ska vara gatlegala bilar , men då stänger vi ute de som vill vara med och ej har reggade bilar ( oftast i mycket bra skick) , och det är ju heller inte bra .Att sedan vissa vill åka oskyddat och farligt det måste nog arrangören säga ifrån om man anser att fordonet ej uppfyller kraven, en bil kan vara helt ok och ny besiktad , men ändå inte säker för Offroad körning EX en hel cab med endast en rutram som vält skydd typ en IH , som är en mycket kompetent offroad bil men saknar kanske säkerhet,

prio 1 bör kanske vara säkerhet och försäkring .Skydd för arrangören.

prio 2 lika regler i hela landet som styrs upp av SBF
( risken är att vi kommer att lika många ideer som antal utövare)

Men jag förstår dig, hur du tänker
jag har haft mycket ideer om detta, men jag ser problemet och vet oxså hur svårt det är att enas i detta , STEEDV

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » ons okt 09, 2013 18:02

steedv skrev:Detta har vi haft diskussion med SBF om, då vi bad om att SBF skulle återkomma med ett svar på hur vi ska kunna genomföra " de så kallade Träffarna" och det börjar väl bli 1-1/2 år sedan vi tog den här frågan till berörda personer i Offroad sektionen, och ännu inget svar mig veterligen ( även du Mysta var med ) .Vi kanske skull börja i den ändan och gemensamt kräva svar från SBF på hur dom vill hjälpa oss att lösa detta.
den här frågan är väldigt komplex , och frågan är om vi någonsin kommer att kunna enas i den , jag för min del tycker att det ska vara gatlegala bilar , men då stänger vi ute de som vill vara med och ej har reggade bilar ( oftast i mycket bra skick) , och det är ju heller inte bra .Att sedan vissa vill åka oskyddat och farligt det måste nog arrangören säga ifrån om man anser att fordonet ej uppfyller kraven, en bil kan vara helt ok och ny besiktad , men ändå inte säker för Offroad körning EX en hel cab med endast en rutram som vält skydd typ en IH , som är en mycket kompetent offroad bil men saknar kanske säkerhet,

prio 1 bör kanske vara säkerhet och försäkring .Skydd för arrangören.

prio 2 lika regler i hela landet som styrs upp av SBF
( risken är att vi kommer att lika många ideer som antal utövare)
Och varför i hela friden skall bi blanda in SBF i det hela? Om man fixar ett undantag från Terrängkörningslagen och gör upp med markägaren har väl inte SBF ett smack med det att göra?

SBF:s ställning har ju lyckligtvis försvagats efter att att Svenska Motorsportalliansen vann i Marknadsdomstolen så nu borde det vara fritt fram för alla och envar att genomföra saker som SBF ansett sig ha haft ensamrätt på tidigare.

Jag har inget emot SBF förutom att dom hävdat sin monopolställning så jäkla hårt.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons okt 09, 2013 18:27

mudmike skrev: Vart hör termen Träffkörning till då? .
Märkes bundna träffar, med i regel lite offroadkörning, är för mig träffkörningar.
Sådana som bl a SLRK och WJK arrangerar för sina medlemmar, dit utomstående (märkesotrogna) inte har tillträde med sina (icke)bilar.

Sen håller jag med AlterEgo! 8)
Varför i hela friden ska man blanda in SBF? :vetej: :woaahh:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Glas stefan
Hemmastadd

Inlägg av Glas stefan » ons okt 09, 2013 20:04

Håller med föregående om att SBF inte ska blanda sej i träffkörning.
Dom ska hålla på med tävlingar.
Däremot tycker jag nog att vi arrangörer ska bli lite hårdare på säkerhet.
En öppen bil utan båge är vansinne att åka med och jag vill inte vara arrangör den dan någon ligger fast klämd under.

Skriv svar