Oljeretur vid turbo konvertering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Oljeretur vid turbo konvertering
Hej!
Jag och en vän diskuterade inför min eventuella turbo konvertering om oljereturen och svetsa i oljetråget och vad att tänka på osv.
Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.
Eller finns det någon hake i det hela?
smidigare att göra en anslutning i ventilkåpan än tråget, och lättare att komma åt.
Jag och en vän diskuterade inför min eventuella turbo konvertering om oljereturen och svetsa i oljetråget och vad att tänka på osv.
Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.
Eller finns det någon hake i det hela?
smidigare att göra en anslutning i ventilkåpan än tråget, och lättare att komma åt.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
nu är ja ju inte så innsatt på turbo tjafset men det borde väl funka frågan e ju lite detta med oljetempen o så??? blir den varm när den smörjt stressfläkten??
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
bara oljan kan RINNA ner till motorn själv så kan man väl sätta den var som helst, tänker jag
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Du måste ha en pump till oljan om den inte rinner "neråt" (aka sumpen)
Sen bör man även tänka på att du måste evakuera oljan från turbon så fort som möjligt.
Gör man inte det så bränner man (koksar) olja inne i turbon.
Detta brukar leda till överhettning och därmed lagerras.
Så bör det ligga till!
godnatt!
:D:D 
Sen bör man även tänka på att du måste evakuera oljan från turbon så fort som möjligt.
Gör man inte det så bränner man (koksar) olja inne i turbon.
Detta brukar leda till överhettning och därmed lagerras.
Så bör det ligga till!
godnatt!


Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Jag borrade och gängade i blocket på plats, lite scary men det var inga poblem igentligen.
Sköljde med gamla oljan och diesel sen var det bara att laddapå
Sköljde med gamla oljan och diesel sen var det bara att laddapå

Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Returen ovanför oljenivån och inga "vattenlås"....
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Äntligen ett ämne på detta forum där man inte känner sig som totalt nybörjare
Oljereturen från turbon bör dras med så bra fall som möjlig och mynna ut i motorn över oljenivån. Lagerhuset bör du även få så rakt som möjlig så det underlättar evakueringen av olja ur lageruset. Rekomenderad diameter på returen omkring 19mm.
trycksidan bör inte heller vara för stor. Vissa aggregat har en inbyggd restriktor och andra har en extern restriktor för att inte oljetrycket skall bli för högt i lagerdelen eller för lågt i motorn. Flödar returen för dåligt eller trycket in blir för stort så pressas olja förbi tätningarna i tubon och då blåryker det på avgassidan eller så kommer det olja i tryckrören.
Bild på senaste lilla turbokonverteringen jag gjorde. Den krävde lite trix med returer kan ja säga




Oljereturen från turbon bör dras med så bra fall som möjlig och mynna ut i motorn över oljenivån. Lagerhuset bör du även få så rakt som möjlig så det underlättar evakueringen av olja ur lageruset. Rekomenderad diameter på returen omkring 19mm.
trycksidan bör inte heller vara för stor. Vissa aggregat har en inbyggd restriktor och andra har en extern restriktor för att inte oljetrycket skall bli för högt i lagerdelen eller för lågt i motorn. Flödar returen för dåligt eller trycket in blir för stort så pressas olja förbi tätningarna i tubon och då blåryker det på avgassidan eller så kommer det olja i tryckrören.
Bild på senaste lilla turbokonverteringen jag gjorde. Den krävde lite trix med returer kan ja säga


Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Ser grymt ut

Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Har du möjlighet att få upp snurran så pass så de blir fall på returen ner i ventilkåpan så hade jag kört på det..
Har tänkt att göra så på traktorn om jag skulle få tummen ur å stoppa i respiratorn i den
Har tänkt att göra så på traktorn om jag skulle få tummen ur å stoppa i respiratorn i den

//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Detta forum är ju fantastiskt! Gick ju löjligt fort att få en massa svar.
Okej det var inte så enkelt som jag trodde alltså....
men ska jag hålla mig borta från tråget oxå? eller funkar det om returen mynnar precis i ovankant av tråget?
om jag ska ha 19mm i dia på retur, vad bör det vara på tryck sidan? tänkte ju sätta t-kors vid oljetrycksgivaren och där är det inte så stort hål.
Edit, Kalle: hur visste du vart du kunde borra i blocket? och "hitta" olja som var på g ner?
Okej det var inte så enkelt som jag trodde alltså....
men ska jag hålla mig borta från tråget oxå? eller funkar det om returen mynnar precis i ovankant av tråget?
om jag ska ha 19mm i dia på retur, vad bör det vara på tryck sidan? tänkte ju sätta t-kors vid oljetrycksgivaren och där är det inte så stort hål.
Edit, Kalle: hur visste du vart du kunde borra i blocket? och "hitta" olja som var på g ner?
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
På min är det delat block, istället för överfall till veven.
Var tydliga instruktioner till mitt kit.
Vet ej om det bara var för tunt gods i tråget eller andra orsaker.
Jag har T på oljetrycket med, + ganska tunn slang gissningsvis 6-8 mm och retur kanske 17-19mm
Var tydliga instruktioner till mitt kit.
Vet ej om det bara var för tunt gods i tråget eller andra orsaker.
Jag har T på oljetrycket med, + ganska tunn slang gissningsvis 6-8 mm och retur kanske 17-19mm
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Klart du kan svetsa en nippel i tråget bara den mynnar ut över oljenivån när motorn är igång, så de flesta gör när dom turbokonverterar. Aggregatet behöver inte så mycket tryck eller flöde för smörjning. Det kan rent av vara en nackdel med för mycket olja då axeln kan börja gå tungt och spoola sämre. Har agget inbyggd restriktor så är det inget att fundera över så länge du inte får onormalt lågt oljetryck i motorn när den är varm. Inbyggda restriktorn ser dun om du kikar ner i hålet där oljan ska in så konar det ned till typ ett ~4mm hål om det är restriktor och samma diameter hela vägen om det inte har.
Det är absolut inte så svårt som det låter. Många lösningar fungerar, säkert även att dra returen direkt till ventilkåpan bara det inte blir för skarpa böjar.
Och överkurs:
Sen finns det ju fall där man verkligen inte kan sätta ett fint rör med bra fallhöjd och mjuka böjar på returen och då finns det ett trick man kan göra. Det är att man tillföra "tjuvluft" i toppen på returen strax under lagerhuset för att inte få den där "klunk-effekten". Den tjuvluften kan man ta från vevhuset genom ventilkåpan så blir vevhusventilationen sluten också.
Det är absolut inte så svårt som det låter. Många lösningar fungerar, säkert även att dra returen direkt till ventilkåpan bara det inte blir för skarpa böjar.
Och överkurs:
Sen finns det ju fall där man verkligen inte kan sätta ett fint rör med bra fallhöjd och mjuka böjar på returen och då finns det ett trick man kan göra. Det är att man tillföra "tjuvluft" i toppen på returen strax under lagerhuset för att inte få den där "klunk-effekten". Den tjuvluften kan man ta från vevhuset genom ventilkåpan så blir vevhusventilationen sluten också.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Oljeretur vid turbo konvertering
Det mesta vettiga är nog redan sagt, men tänkte bara tillägga att man får bara förluster om man låter mer olja skölja ner over veven när den går,Felix skrev: Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.
så det finns inga fördelar med det.
På race-motorer försöker man begränsa hur mycket olja som kommer till topparna av bla denna anledningen.
Så även om du sätter turbon helt över motorn så du har fall till ventilkåpan, så är tråget att föredra.