Sida 1 av 1

Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 20:52
av Felix
Hej!

Jag och en vän diskuterade inför min eventuella turbo konvertering om oljereturen och svetsa i oljetråget och vad att tänka på osv.
Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.

Eller finns det någon hake i det hela?
smidigare att göra en anslutning i ventilkåpan än tråget, och lättare att komma åt.

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:04
av Rössvik
nu är ja ju inte så innsatt på turbo tjafset men det borde väl funka frågan e ju lite detta med oljetempen o så??? blir den varm när den smörjt stressfläkten??

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:09
av zurfer
bara oljan kan RINNA ner till motorn själv så kan man väl sätta den var som helst, tänker jag

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:12
av Bennybira
Du måste ha en pump till oljan om den inte rinner "neråt" (aka sumpen)
Sen bör man även tänka på att du måste evakuera oljan från turbon så fort som möjligt.
Gör man inte det så bränner man (koksar) olja inne i turbon.
Detta brukar leda till överhettning och därmed lagerras.


Så bör det ligga till!

godnatt! :D:D:D :jump:

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:31
av kalle
Jag borrade och gängade i blocket på plats, lite scary men det var inga poblem igentligen.

Sköljde med gamla oljan och diesel sen var det bara att laddapå :mrgreen:

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:45
av Peterw
Returen ovanför oljenivån och inga "vattenlås"....

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 21:46
av Christofer
Äntligen ett ämne på detta forum där man inte känner sig som totalt nybörjare :D :jump: :woot:

Oljereturen från turbon bör dras med så bra fall som möjlig och mynna ut i motorn över oljenivån. Lagerhuset bör du även få så rakt som möjlig så det underlättar evakueringen av olja ur lageruset. Rekomenderad diameter på returen omkring 19mm.
trycksidan bör inte heller vara för stor. Vissa aggregat har en inbyggd restriktor och andra har en extern restriktor för att inte oljetrycket skall bli för högt i lagerdelen eller för lågt i motorn. Flödar returen för dåligt eller trycket in blir för stort så pressas olja förbi tätningarna i tubon och då blåryker det på avgassidan eller så kommer det olja i tryckrören.


Bild på senaste lilla turbokonverteringen jag gjorde. Den krävde lite trix med returer kan ja säga :D
Bild

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 22:28
av volvorobban86
:shock: om livet suger..... Överladda!

Ser grymt ut :tumbup:

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: mån nov 04, 2013 22:28
av sleeper_86
Har du möjlighet att få upp snurran så pass så de blir fall på returen ner i ventilkåpan så hade jag kört på det..

Har tänkt att göra så på traktorn om jag skulle få tummen ur å stoppa i respiratorn i den :zzz:

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: tis nov 05, 2013 6:52
av Felix
Detta forum är ju fantastiskt! Gick ju löjligt fort att få en massa svar.

Okej det var inte så enkelt som jag trodde alltså....

men ska jag hålla mig borta från tråget oxå? eller funkar det om returen mynnar precis i ovankant av tråget?

om jag ska ha 19mm i dia på retur, vad bör det vara på tryck sidan? tänkte ju sätta t-kors vid oljetrycksgivaren och där är det inte så stort hål.

Edit, Kalle: hur visste du vart du kunde borra i blocket? och "hitta" olja som var på g ner?

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: tis nov 05, 2013 7:26
av kalle
På min är det delat block, istället för överfall till veven.

Var tydliga instruktioner till mitt kit.
Vet ej om det bara var för tunt gods i tråget eller andra orsaker.


Jag har T på oljetrycket med, + ganska tunn slang gissningsvis 6-8 mm och retur kanske 17-19mm

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: tis nov 05, 2013 9:30
av Christofer
Klart du kan svetsa en nippel i tråget bara den mynnar ut över oljenivån när motorn är igång, så de flesta gör när dom turbokonverterar. Aggregatet behöver inte så mycket tryck eller flöde för smörjning. Det kan rent av vara en nackdel med för mycket olja då axeln kan börja gå tungt och spoola sämre. Har agget inbyggd restriktor så är det inget att fundera över så länge du inte får onormalt lågt oljetryck i motorn när den är varm. Inbyggda restriktorn ser dun om du kikar ner i hålet där oljan ska in så konar det ned till typ ett ~4mm hål om det är restriktor och samma diameter hela vägen om det inte har.

Det är absolut inte så svårt som det låter. Många lösningar fungerar, säkert även att dra returen direkt till ventilkåpan bara det inte blir för skarpa böjar.

Och överkurs:
Sen finns det ju fall där man verkligen inte kan sätta ett fint rör med bra fallhöjd och mjuka böjar på returen och då finns det ett trick man kan göra. Det är att man tillföra "tjuvluft" i toppen på returen strax under lagerhuset för att inte få den där "klunk-effekten". Den tjuvluften kan man ta från vevhuset genom ventilkåpan så blir vevhusventilationen sluten också.

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Postat: tis nov 05, 2013 9:49
av Grottulf
Felix skrev: Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.
Det mesta vettiga är nog redan sagt, men tänkte bara tillägga att man får bara förluster om man låter mer olja skölja ner over veven när den går,
så det finns inga fördelar med det.
På race-motorer försöker man begränsa hur mycket olja som kommer till topparna av bla denna anledningen.

Så även om du sätter turbon helt över motorn så du har fall till ventilkåpan, så är tråget att föredra.