Konstant hög tomgång på Vitara

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

FJS
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor sep 26, 2013 20:51

Konstant hög tomgång på Vitara

Inlägg av FJS » tis dec 03, 2013 17:11

Har konstant hög tomgång på ca 1200 varv, spelar ingen roll om motorn rävarna eller kall.
Åren -88 1,6 8v. Några förslag? Kollar rundor här, men hittar inget ang mitt problem.

Tack på förhand!

//Fredrik

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Konstant hög tomgång på Vitara

Inlägg av Mathias T » tis dec 03, 2013 19:32

sitter en bimetallgrunka som styr det med hjälp av kylarvattnet som förvämer insuget,kolla så vattnet cirkulerar i dom tunna bränsleslangliknande slangarna
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Krzak
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: tor okt 04, 2012 0:25
Ort: Knislinge

Re: Konstant hög tomgång på Vitara

Inlägg av Krzak » ons dec 11, 2013 9:33

Det jag fick problem med var kallstarten, kan inte exakt säga var den sitter men kan ta en bild om du vill sen.
Först hade ja bara problem när den va kall men den rusa upp i 4000 varv för att sen lägga sig på 2000 när den va varm....
Tog isär den o inuti finns en justeringspryl och fick prova fram o tebax för att tillslut få ner den till 2000 i kallstart o varm ner till runt 7-800.
Det jag gjorde fel dock var att jag använde korkpackning så nu efter ett tag började den bli konstant hög på runt 2000 varm som kall....
Verka som den drog tjuvluft så smeta på lite flytande packning som snabb åtgärd o nu funkar det igen.
Vitara 16v cabbe original

larre991
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 18, 2012 22:30

Re: Konstant hög tomgång på Vitara

Inlägg av larre991 » sön feb 09, 2014 22:17

Krzak skrev:Det jag fick problem med var kallstarten, kan inte exakt säga var den sitter men kan ta en bild om du vill sen.
Först hade ja bara problem när den va kall men den rusa upp i 4000 varv för att sen lägga sig på 2000 när den va varm....
Tog isär den o inuti finns en justeringspryl och fick prova fram o tebax för att tillslut få ner den till 2000 i kallstart o varm ner till runt 7-800.
Det jag gjorde fel dock var att jag använde korkpackning så nu efter ett tag började den bli konstant hög på runt 2000 varm som kall....
Verka som den drog tjuvluft så smeta på lite flytande packning som snabb åtgärd o nu funkar det igen.

Och nu är det tillbaka igen tomgång är hög både varm som kall motor ;)

Ps: vi pratar om samma bil...

Skriv svar