dubblabatterier
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
dubblabatterier
i en 24v bil ska man ju byta båda batterierna samtidigt,har ja fattat men hur är det med 12v och dubbla batterier?
i en bil med extra batteri och splitcharge kan ja tänka mig att det inte spelar nån roll om man byter ett...
men hur är det med en vanlig dieselbil med två batterier orginal? typ tlc 4.2
i en bil med extra batteri och splitcharge kan ja tänka mig att det inte spelar nån roll om man byter ett...
men hur är det med en vanlig dieselbil med två batterier orginal? typ tlc 4.2
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Gnisten83!!!!kalle skrev:och vem av er ska man lita på?
Sammankopplade batterier byts alltid i par.... Olika ålder på batterierna gör att dom har olika inre resistans, vilket gör att btterierna får olika laddström. Mycket lätt hänt att 1 batteri kokar, medan det andra inte får någon laddning alls.....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Hmm olika resistans kan jag hålla med om, det är det alltid... men har man två batterier parallell kopplade i en bil kan det inte bli så som du menar om inte det inte är kortslutning i det ena, eller att man kopplar ihop två batterier med väldigt stor skillnad i Ah .lasse suzicán skrev:Gnisten83!!!!kalle skrev:och vem av er ska man lita på?
Sammankopplade batterier byts alltid i par.... Olika ålder på batterierna gör att dom har olika inre resistans, vilket gör att btterierna får olika laddström. Mycket lätt hänt att 1 batteri kokar, medan det andra inte får någon laddning alls.....
Till vardags åker jag en kingkab -01 , fick kortis i ena batteriet i höstas jag bytte bara det som var paj då det andra tog laddning och fungerade bra.
Till fint åker jag en samurai med dubbla batterier ett orginal och ett som ska sitta i en v40 , det kokar inte det laddar och funkar utmärkt.
rent elektriskt så kan det inte hända något om battererna är i något sånär skick...
Rätta mig gärna
anledningen till att ja frågar är att det sitter två olika batterier i min landcruiser hzj78.
efter som ja tror det är världens bästa bil tänkte ja att det kanske va kopplat på nått sätt så att bilen funkar skapligt med ett batteri ifall det ena skulle gå sönder.
men om ja får för mig att åka på nån expedition så skaffar ja nya innan..
efter som ja tror det är världens bästa bil tänkte ja att det kanske va kopplat på nått sätt så att bilen funkar skapligt med ett batteri ifall det ena skulle gå sönder.
men om ja får för mig att åka på nån expedition så skaffar ja nya innan..
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 116
- Blev medlem: mån nov 20, 2006 19:01
- Ort: Ucklum
Lasse har helt rätt, olika inre resistans i batterierna gör att de laddar ur varandra. Är inte skillnaden på batterierna så stor kan det ta lång tid och kanske inte märks som något problem, men dom gör det...ald skrev:Hmm olika resistans kan jag hålla med om, det är det alltid... men har man två batterier parallell kopplade i en bil kan det inte bli så som du menar om inte det inte är kortslutning i det ena, eller att man kopplar ihop två batterier med väldigt stor skillnad i Ah .lasse suzicán skrev:Gnisten83!!!!kalle skrev:och vem av er ska man lita på?
Sammankopplade batterier byts alltid i par.... Olika ålder på batterierna gör att dom har olika inre resistans, vilket gör att btterierna får olika laddström. Mycket lätt hänt att 1 batteri kokar, medan det andra inte får någon laddning alls.....
Till vardags åker jag en kingkab -01 , fick kortis i ena batteriet i höstas jag bytte bara det som var paj då det andra tog laddning och fungerade bra.
Till fint åker jag en samurai med dubbla batterier ett orginal och ett som ska sitta i en v40 , det kokar inte det laddar och funkar utmärkt.
rent elektriskt så kan det inte hända något om battererna är i något sånär skick...
Rätta mig gärna
Vissa av landcruserna är det 24v system på och då sitter batterierna i serie,annars brukar dom vara paralelllkopplade utan någon "brytare"kalle skrev:anledningen till att ja frågar är att det sitter två olika batterier i min landcruiser hzj78.
efter som ja tror det är världens bästa bil tänkte ja att det kanske va kopplat på nått sätt så att bilen funkar skapligt med ett batteri ifall det ena skulle gå sönder.
men om ja får för mig att åka på nån expedition så skaffar ja nya innan..
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier?
Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick. I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.
Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad bank om fyra batterier (12V)?
Ja, om de andra batterierna är i bra skick går det bra. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling kan tolerera vissa skillnader mellan batterierna.
Kan man nöja sig med att byta enbart det ena batteriet i
ett parallellkopplat 12 V-system?
Ja, förutsatt att det kvarvarande batteriet är i bra skick
går det bra att bara byta det ena batteriet. Principen i en
parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara
belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre
känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.
Kan man byta bara det ena batteriet i ett seriekopplat
24-voltssystem?
Nej, det kan inte rekommenderas. Eftersom båda batterierna
kommer att utsättas för samma belastning i ett seriekopplat
system är det viktigt att batterierna är av samma storlek, typ
och ålder och i samma skick
Källa:
Om artikelförfattaren
Artikelförfattaren Christer Svensson är utbildad civilingenjör i kemiteknik från
Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Han har också arbetat och undervisat på samma
ställe.
Han har varit verksam inom batteribranschen i nästan 30 år och har haft ansvar för olika
uppgifter inom produktion och utveckling av batterier. Detta gäller bland annat batterier
till bilar, lastbilar, marin/fritidssektorn och MC, samt utveckling och produktion av
batterier för olika industriella behov.
Christer Svensson arbetar i dag som Senior Product Manager inom Exide Technologies
Nordics. Han är även ansvarig för miljöfrågor inom Exide Technologies Sverige.
Då var den myten död?
Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick. I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.
Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad bank om fyra batterier (12V)?
Ja, om de andra batterierna är i bra skick går det bra. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling kan tolerera vissa skillnader mellan batterierna.
Kan man nöja sig med att byta enbart det ena batteriet i
ett parallellkopplat 12 V-system?
Ja, förutsatt att det kvarvarande batteriet är i bra skick
går det bra att bara byta det ena batteriet. Principen i en
parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara
belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre
känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.
Kan man byta bara det ena batteriet i ett seriekopplat
24-voltssystem?
Nej, det kan inte rekommenderas. Eftersom båda batterierna
kommer att utsättas för samma belastning i ett seriekopplat
system är det viktigt att batterierna är av samma storlek, typ
och ålder och i samma skick
Källa:
Om artikelförfattaren
Artikelförfattaren Christer Svensson är utbildad civilingenjör i kemiteknik från
Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Han har också arbetat och undervisat på samma
ställe.
Han har varit verksam inom batteribranschen i nästan 30 år och har haft ansvar för olika
uppgifter inom produktion och utveckling av batterier. Detta gäller bland annat batterier
till bilar, lastbilar, marin/fritidssektorn och MC, samt utveckling och produktion av
batterier för olika industriella behov.
Christer Svensson arbetar i dag som Senior Product Manager inom Exide Technologies
Nordics. Han är även ansvarig för miljöfrågor inom Exide Technologies Sverige.
Då var den myten död?
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Underbart! Denna typen av inlägg gillar jag!kex skrev:
Då var den myten död?
I ett seriekopplat system typ 24V är det viktigt att batterierna är identiska med varandra eftersom strömmen som belastar batterierna är samma. Däremot kan det ena ta emot 12volt och det andra kanske uppåt 16 volt (laddspänning runt 28.5V) och i det läget får inte batteriet med lägre inre resistans (det med 12V) lika mycket laddning per cell, men dock samma ström genom hela batteriet.
I ett parallellkopplat system däremot eftersträvar alltid spänningsregulatorn att hålla 14-14.4 volt, vilket gör att spänningen över varje batteri oxå blir så. Sen tar och ger varje batteri så mycket ström det vill ha/orkar ge. Vad som är viktigt är dock att alla batterier är friska och inga dåliga/kortslutna celler finns, men det gäller ju ALLTID alla former av batteribyggnationer!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
det beror på.
Kortsamman fattat som verkligen stämmer.
12Vsystem med dubbla batterier:
ett batteri är på 83 ah och ett annat är på 76 dessa är paralell kopplade.
då får man enbart ut 152 ah istället för 159. därför ska man försöka ha så lika batterier som möjlig.
I ett 24V system:
Två 225ah 12v batterier är seriekopplade då råder det att späningen fördublas och ah är den samma.
Men om ena batteriet har 200ah så är det bara 200ah som är tillgodo i detta 24voltsystem.
man kan blanda batterier men i stora långa så är det inte bra för batterierna alls.
Kortsamman fattat som verkligen stämmer.
12Vsystem med dubbla batterier:
ett batteri är på 83 ah och ett annat är på 76 dessa är paralell kopplade.
då får man enbart ut 152 ah istället för 159. därför ska man försöka ha så lika batterier som möjlig.
I ett 24V system:
Två 225ah 12v batterier är seriekopplade då råder det att späningen fördublas och ah är den samma.
Men om ena batteriet har 200ah så är det bara 200ah som är tillgodo i detta 24voltsystem.
man kan blanda batterier men i stora långa så är det inte bra för batterierna alls.
KungalvsJeepKlubb.com
Pendlar bilen Cheva Silverado C2500 6,2l -92 - Ej ovanligt med 2l/milen
Inte en ända stackars 4x4 bil i min äga nu.
Pendlar bilen Cheva Silverado C2500 6,2l -92 - Ej ovanligt med 2l/milen
Inte en ända stackars 4x4 bil i min äga nu.