Olika upphängningar, för och nackdelar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Olika upphängningar, för och nackdelar
Med risk för att det här blir mycket tyckande så tänkte jag ställa frågan. Vilket är "bäst"?
"Skiftnyckel" armar
fyrlänk
K länk, 3 länk
Spider upphängning " en-länk-upphängning-som-kan-snurra-360-grader"?
Sen finns det varianter mellan fyrlänken och K länken
Har jag missat någon?
Ja, bladfjädrar. Kommer inte hända så lägg inte ner tid på det
Kan svara på första frågan. Vad ska bilen göra?
Funka hyfsat upp till 160 km/h
Kunna klättra, ta sig fram i lera och eventuellt klara landningar när det gått lite fort i terrängen.
Kort sagt, all round offroad fordon som går att köra till och från skogen.
Bilen är en Jeep CJ7, Wrangler (har inte köpt den än)
Axlar:Volvo portaler med Wilwood skivor
Motor: Volvo D5 Ca 225 Hk och 450 Nm
4 stegad automatlåda
Toyota LJ 70 fördelningslåda med 2,8: på låg och 0,92:1 på hög.
37" tums däck.
Planerat 100 mm infjädring och 200 mm utfjädring.
Allt utom bilen finns i garaget. Har Caddat upp motor, transmission och axlar.
Kardanerna är raka när axlarna är 60-70mm från genomslagsgummina.
300 mm fjärdingsväg ska ge ca 18 grader max vinkel på bak kardanen.
Hittat måtten på JEEP ramen så den ska in i CAD också.
Nu är frågan vad ska jag sätta på för upphängning.
Hade tänkt 4 länk men funderar på vad som är bäst egentligen.
Jag kan konstruera individuella fjädringar men har aldrig funderat på hur stela axlar fungerar.
En sak jag kommit fram till är att med 4 länk kan man se till att yokarna är parallell i alla lägen.
Går ju med 3 länk också, om diffen sitter i mitten. Vilket den inte gör i mitt fall.
Finns ju massa erfarenhet på det här forumet så var inte blyga.
"Skiftnyckel" armar
fyrlänk
K länk, 3 länk
Spider upphängning " en-länk-upphängning-som-kan-snurra-360-grader"?
Sen finns det varianter mellan fyrlänken och K länken
Har jag missat någon?
Ja, bladfjädrar. Kommer inte hända så lägg inte ner tid på det
Kan svara på första frågan. Vad ska bilen göra?
Funka hyfsat upp till 160 km/h
Kunna klättra, ta sig fram i lera och eventuellt klara landningar när det gått lite fort i terrängen.
Kort sagt, all round offroad fordon som går att köra till och från skogen.
Bilen är en Jeep CJ7, Wrangler (har inte köpt den än)
Axlar:Volvo portaler med Wilwood skivor
Motor: Volvo D5 Ca 225 Hk och 450 Nm
4 stegad automatlåda
Toyota LJ 70 fördelningslåda med 2,8: på låg och 0,92:1 på hög.
37" tums däck.
Planerat 100 mm infjädring och 200 mm utfjädring.
Allt utom bilen finns i garaget. Har Caddat upp motor, transmission och axlar.
Kardanerna är raka när axlarna är 60-70mm från genomslagsgummina.
300 mm fjärdingsväg ska ge ca 18 grader max vinkel på bak kardanen.
Hittat måtten på JEEP ramen så den ska in i CAD också.
Nu är frågan vad ska jag sätta på för upphängning.
Hade tänkt 4 länk men funderar på vad som är bäst egentligen.
Jag kan konstruera individuella fjädringar men har aldrig funderat på hur stela axlar fungerar.
En sak jag kommit fram till är att med 4 länk kan man se till att yokarna är parallell i alla lägen.
Går ju med 3 länk också, om diffen sitter i mitten. Vilket den inte gör i mitt fall.
Finns ju massa erfarenhet på det här forumet så var inte blyga.
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
-
- 4x4xnerd
Re: Olika upphängningar, för och nackdelar
Tveklöst "skiftnycklar".
Micke Valp gjorde/konstruerade en mycket intressant hjulupphängning på sin Sukka.
Sen får man ju inte glömma 2CV:ns variant på skiftnycklar & separat hjulupphängning.
Men den konstruerades ju redan 1934 - 36 så den räknas väl inte som modern - eller?
Fanns ju även som 4x4.

Micke Valp gjorde/konstruerade en mycket intressant hjulupphängning på sin Sukka.
Sen får man ju inte glömma 2CV:ns variant på skiftnycklar & separat hjulupphängning.
Men den konstruerades ju redan 1934 - 36 så den räknas väl inte som modern - eller?
Fanns ju även som 4x4.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Jo skiftnycklar är riktigt smidigt. Vad är nackdelen? Förutom att kardanvinkeln följer fjädringsrörelsen.
Misstänker att fyrlänken är något bättre på vägen.
Finns det några bilder på Micke valps suzuki? Jag har sett hans CJ7a och den har skiftnycklar fram och bak.
Du skriver en sak, 2CV har något som kallas trailing arm. Roll center på en sån ligger alltid i markplan. Citroen har den fjädringen i bak än idag. Råkar ha ett antal på gården. Plus en amazon med hydraliken.
Bra med rollcenter i backen men cambern följer lutningen på bilen. Inte direkt ett problem med stela axlar.
2CV har dragfjädrar i rör i ramen. Intressant lösning om de går av. Rollcenter i backen är det som gör att de kränger som fan men inte välter.
2CV 4x4 är 2 motorig om jag inte minns fel. 20hk i var ände. Finns en variant med plastkaross som heter mehari som många tror är 4x4 men den är framhjuldriven.
Citroen har gjort en 4x4 till, BX. Har en sån. Planetväxel i centerdiffen med möjlighet att låsa. 53%-47% fram- bak och TorSen i bak. Skoj på grusväg.
Jag har skift nycklar till Range Rover liggande men vill ha koll på för och nackdelar innan jag börjar
Misstänker att fyrlänken är något bättre på vägen.
Finns det några bilder på Micke valps suzuki? Jag har sett hans CJ7a och den har skiftnycklar fram och bak.
Du skriver en sak, 2CV har något som kallas trailing arm. Roll center på en sån ligger alltid i markplan. Citroen har den fjädringen i bak än idag. Råkar ha ett antal på gården. Plus en amazon med hydraliken.
Bra med rollcenter i backen men cambern följer lutningen på bilen. Inte direkt ett problem med stela axlar.
2CV har dragfjädrar i rör i ramen. Intressant lösning om de går av. Rollcenter i backen är det som gör att de kränger som fan men inte välter.
2CV 4x4 är 2 motorig om jag inte minns fel. 20hk i var ände. Finns en variant med plastkaross som heter mehari som många tror är 4x4 men den är framhjuldriven.
Citroen har gjort en 4x4 till, BX. Har en sån. Planetväxel i centerdiffen med möjlighet att låsa. 53%-47% fram- bak och TorSen i bak. Skoj på grusväg.
Jag har skift nycklar till Range Rover liggande men vill ha koll på för och nackdelar innan jag börjar
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Blev lite nyfiken på varför du rekommenderar skiftnycklar mot k-länk o 4-länk?Wältmeister skrev:Tveklöst "skiftnycklar".![]()
Fanns ju även som 4x4.![]()
Det är bara kolla alla rock bouncers och bilarna som kör KOH etc.
Är ingen expert själv men för mig räcker det att kolla på dom bilarna så är saken klar

TGB 13
-
- 4x4xnerd
Den här hjulupphängningen påminner till vissa delar av den på Micke Valps Sukka.macke skrev:
Men han har byggt en genialisk länk på mitten, där de 4 länkarmarna på var sida möts.
Han hittar nog snart den här tråden och kan själv korrigera/vidimera och visa bilder.
B t w så är det bra att 4WD har en chefredaktör som inte bara kan förmedla journalistiskt väl utan även är kunnig i ämnet.
Ursäkta o t.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
4-länk tycker jag. Den typen låser inte upp sig som skiftnycklar gör. Axelhuset får en ganska stor belastning när det flexar. Där i mot med 4-länk (k-länk) Så rör det sig utan motstånd.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
Willys46 Crawlern som går som en dröm

MR Rubicon 2008
-
- Beroende
Triangulerad 4-länk eller 3 länk med panhard alternativt watt-länk om plats finns.
Då får man en upphängning utan inbördes motstånd mot flex. En 3 länk behöver inte nödvändigtvis vara helt rak i alla stagen. Kolla längst ner i denna tråden: viewtopic.php?t=30430" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars har ju unimog en grym lösning egentligen. Nackdelen är att camber fram följer utfjädringen, men det gör det ju med skiftnycklar också. Fördelen är få bussningar, galet styv konstruktion mot vridningar i axelrör och även här en helt motståndsfri flexning.
Endast 2 infästningar i bilen per axel jämfört med 5 på en rak fyrlänk.
Fördelen med skiftnycklar är att man får en krängningshämmarfunktion.
Nackdelen med skiftnycklar är att man får en krängsninghämmarfunktion.
På min toya kommer det bli rak 3 länk så småningom för att nycklar håller emot för mycket.
Då får man en upphängning utan inbördes motstånd mot flex. En 3 länk behöver inte nödvändigtvis vara helt rak i alla stagen. Kolla längst ner i denna tråden: viewtopic.php?t=30430" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars har ju unimog en grym lösning egentligen. Nackdelen är att camber fram följer utfjädringen, men det gör det ju med skiftnycklar också. Fördelen är få bussningar, galet styv konstruktion mot vridningar i axelrör och även här en helt motståndsfri flexning.
Endast 2 infästningar i bilen per axel jämfört med 5 på en rak fyrlänk.
Fördelen med skiftnycklar är att man får en krängningshämmarfunktion.
Nackdelen med skiftnycklar är att man får en krängsninghämmarfunktion.
På min toya kommer det bli rak 3 länk så småningom för att nycklar håller emot för mycket.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Upphängningen på den Caddade bilden är en fyrlänk med litet avstånd mellan bussningarna i fram.
Kan inte riktigt förstå fördelen med det.
Kollade länken med 3 länk fjädring. Antar att det bara sitter en skruv i varje skift nyckel annars tvär nyper den. Om inte övre punkterna och längden på staget är beräknat.
Kom på nackdelen med skiftnycklar i natt. Caster ändrar sig vid fjädring.
Inte jättebra med lång fjädringsväg.
Går ju minimera med att ha låg infästningspunkt på ramen och låta skiftnyckeln jobba runt horisontal läget.
Har kikat på bilder på JEEP TJ där axlarna kränger som fan så det kan inte var omöjligt att få det att funka med 4 länk.
Bärarmarna tar bara drag-tryck belastning och bussningarna kan ha gummi i de riktningarna medan det är hål i bussningarna så de kan kränga.
Tror det är så de löser det.
Fler erfarenheter?
Kan inte riktigt förstå fördelen med det.
Kollade länken med 3 länk fjädring. Antar att det bara sitter en skruv i varje skift nyckel annars tvär nyper den. Om inte övre punkterna och längden på staget är beräknat.
Kom på nackdelen med skiftnycklar i natt. Caster ändrar sig vid fjädring.
Inte jättebra med lång fjädringsväg.
Går ju minimera med att ha låg infästningspunkt på ramen och låta skiftnyckeln jobba runt horisontal läget.
Har kikat på bilder på JEEP TJ där axlarna kränger som fan så det kan inte var omöjligt att få det att funka med 4 länk.
Bärarmarna tar bara drag-tryck belastning och bussningarna kan ha gummi i de riktningarna medan det är hål i bussningarna så de kan kränga.
Tror det är så de löser det.
Fler erfarenheter?
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Har fyrlänk fram och bak på Vitaran. Riktigt nöjd med hur det funkar både i skogen och på vägen, även om jag inte varit över 125km/h 
Fram är det rak med panhard och bak är det typ k-länk med dom övre stagen vinklade.
Finns några bilder i byggtråden viewtopic.php?f=15&t=32464&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Fram är det rak med panhard och bak är det typ k-länk med dom övre stagen vinklade.
Finns några bilder i byggtråden viewtopic.php?f=15&t=32464&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
har fått uppfattningen om att "skiftnycklar" funkar funkar bäst på bilar med 2ton + vikt
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
- Beroende
Hej, så nu tittar jag in i tråden och får väl börja med att tacka för berömmet.
Så, två bilar byggda från scratch (om man räknar bort Willy) som är godkända för väg. Den ena med långslagig 4-länk (300 mm i luftbälgarna) och den andra med skruvar och skiftnycklar.
Erfarenheter är att en 4-länk som min på Beowulf (både fram och bak) inte har någon form av inbyggd krängningshämning. Funkar grymt i skogen, men inte lika kul på väg. Min lösning där är att sänka fjädringen och låta progressiva genomslagsgummin mellan axlar och ram gå in när det svänger.
Femman (som inte är en CJ 7 ...) har skiftnycklar runt om. Enligt mig en ypperlig lösning då det funkar både på väg och i skogen. Men inte samma slaglängd som en 4-länk.
Så, det var väl det enkla i det hela.
Lite andra svar: Att bygga en hjulupphängning handlar om kompromisser – det bara är så. Man kan inte få det bästa av flera världar utan får kompromissa. Ska det funka på väg? Eller i terräng? Eller både och?
Tittar jag på frankzz kravspec. strular det till sig när det ska funka upp till 160 km/h. Det är rätt fort för en terrängbil med sådan slaglängd på fjädringen samt portalaxlar och 37-tumsdäck. Särskilt om den ska vara grym i skogen och klara hopp.
Men vi kan luska lite i mina påståenden. De flesta terrängdäck har hastighetskoden Q, vilket är max 160 km/h. Så där klarar det sig. Men redan här ligger däcken på sin maximala marginal. Det krävs även rejäla bromsar för att få ner de "ostarna" i hastighet om det behöver bromsas.
Den hastigheten med portaler? Nja, frågan är hur det blir med värmen. Själv har jag marschat 110-120 km/h i någon timme med mina portaler och 38-tumsdäck. De blir skapligt varma och då kör jag genomgående med syntetoljor.
Sedan hoppa. Där skulle jag klart säga nej. Även om portalerna förstärks på rätt ställen, kommer det bli nästan outhärdligt med tanke på den ofjädrade vikten som far upp och ner (axlar, däck och fälgar).
Mitt tips, om kravspecen ska följas, är att tänka i banor med individuell fjädring. Särskilt om det ska vara krängningshämning och hög hastighet inblandat, samt hopp.
Kika lite på truckarna i Baja- och KOH-tävlingarna. Man vill ha en bil som landar i hög hastighet, sätter sig och sedan fortsätter utan flera "efterstuds".
Jag har kikat på ett bygge där killen hade gjort egna L-formade bärarmar till varje bakhjulsupphängning med nav, placerat en Toyota-diff i ramfäste (individuell från början) och sedan dragit ut drivaxlar till hjulen.
Den flexade fantastiskt bra och gick också att köra riktigt fort över kuperad terräng.
Men om sagt, hjulupphängningar handlar kompromisser – men det är samtidigt spännande utmaningar.
Så, två bilar byggda från scratch (om man räknar bort Willy) som är godkända för väg. Den ena med långslagig 4-länk (300 mm i luftbälgarna) och den andra med skruvar och skiftnycklar.
Erfarenheter är att en 4-länk som min på Beowulf (både fram och bak) inte har någon form av inbyggd krängningshämning. Funkar grymt i skogen, men inte lika kul på väg. Min lösning där är att sänka fjädringen och låta progressiva genomslagsgummin mellan axlar och ram gå in när det svänger.
Femman (som inte är en CJ 7 ...) har skiftnycklar runt om. Enligt mig en ypperlig lösning då det funkar både på väg och i skogen. Men inte samma slaglängd som en 4-länk.
Så, det var väl det enkla i det hela.
Lite andra svar: Att bygga en hjulupphängning handlar om kompromisser – det bara är så. Man kan inte få det bästa av flera världar utan får kompromissa. Ska det funka på väg? Eller i terräng? Eller både och?
Tittar jag på frankzz kravspec. strular det till sig när det ska funka upp till 160 km/h. Det är rätt fort för en terrängbil med sådan slaglängd på fjädringen samt portalaxlar och 37-tumsdäck. Särskilt om den ska vara grym i skogen och klara hopp.
Men vi kan luska lite i mina påståenden. De flesta terrängdäck har hastighetskoden Q, vilket är max 160 km/h. Så där klarar det sig. Men redan här ligger däcken på sin maximala marginal. Det krävs även rejäla bromsar för att få ner de "ostarna" i hastighet om det behöver bromsas.
Den hastigheten med portaler? Nja, frågan är hur det blir med värmen. Själv har jag marschat 110-120 km/h i någon timme med mina portaler och 38-tumsdäck. De blir skapligt varma och då kör jag genomgående med syntetoljor.
Sedan hoppa. Där skulle jag klart säga nej. Även om portalerna förstärks på rätt ställen, kommer det bli nästan outhärdligt med tanke på den ofjädrade vikten som far upp och ner (axlar, däck och fälgar).
Mitt tips, om kravspecen ska följas, är att tänka i banor med individuell fjädring. Särskilt om det ska vara krängningshämning och hög hastighet inblandat, samt hopp.
Kika lite på truckarna i Baja- och KOH-tävlingarna. Man vill ha en bil som landar i hög hastighet, sätter sig och sedan fortsätter utan flera "efterstuds".
Jag har kikat på ett bygge där killen hade gjort egna L-formade bärarmar till varje bakhjulsupphängning med nav, placerat en Toyota-diff i ramfäste (individuell från början) och sedan dragit ut drivaxlar till hjulen.
Den flexade fantastiskt bra och gick också att köra riktigt fort över kuperad terräng.
Men om sagt, hjulupphängningar handlar kompromisser – men det är samtidigt spännande utmaningar.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Tackar för det....Gustavsson skrev:Då får man en upphängning utan inbördes motstånd mot flex. En 3 länk behöver inte nödvändigtvis vara helt rak i alla stagen. Kolla längst ner i denna tråden: viewtopic.php?t=30430" onclick="window.open(this.href);return false;

Jodå!
"Damen"s framvagnsupphängning funkade ypperligt. Utan stötdämpare och genomslags-stopp som begränsade fjädringsrörelsen hade hon c:a 15 cm infjädring och 45 cm ut innan styrleden bottnade...
Jag skar av främre delen av nycklarna och använde enbart dom bakre bussningarna.frankzz skrev:Kollade länken med 3 länk fjädring. Antar att det bara sitter en skruv i varje skift nyckel annars tvär nyper den. Om inte övre punkterna och längden på staget är beräknat.
Och japp.
Det var mycket noga räknat på alltihop...
Ingen förändring av caster, styrstaget från snäckan ner till axeln och panhardstag helt parallella och exakt lika långa för att undvika alla former av bumpsteer och så vidare...
Beroe på om det är fram eller bak.Gustavsson skrev:Triangulerad 4-länk eller 3 länk med panhard alternativt watt-länk om plats finns.
ALDRIG triangulerad fyrlänk eller watt-länk fram eftersom detta tillsammans med lång fjädringsväg ger grymt mycket bumpsteer och en osäker bil på vägen.
Bak funkar det dock helt OK, eller fram i kombo med orbitrol.
Kombon portalaxlar och skiftnycklar?
Nope. Ska man ha flex måste man ha "slappa" bussningar vilket samtidigt gör att castern fladdrar fram o tillbaka beroende på gaspådrag, bromsning eller vid minst5a lilla axelrörelse. Speciellt om man monterar med nyckeln ovanpå axelröret....
Så mitt tips är rak fyrlänk med panhard fram och triangulerad fyrlänk bak....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag hade tänkt lägga upp lite bilder men det var ju jobbigt, man måste länka in dem.
Såg dock att man kan lägga in en länk till youtube så jag slänger in en sån under tiden jag löser det med länkningen.
Bilen har för övrigt smidda aluminium bärarmar, 11 grader caster och massor med anti dive och anti scuat.
En intressant sak är att jag har full Ackerman på den och den svänger runt snävare på grus än bilar med mer styrutslag
Såg dock att man kan lägga in en länk till youtube så jag slänger in en sån under tiden jag löser det med länkningen.
Bilen har för övrigt smidda aluminium bärarmar, 11 grader caster och massor med anti dive och anti scuat.
En intressant sak är att jag har full Ackerman på den och den svänger runt snävare på grus än bilar med mer styrutslag
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Ok tror jag fixat det med lite bilder.
Börjar med bromsarna

De här bromsarna har suttit på min TGB hela förra säsongen. Får upp TGB i lite mer än 100 km/h och bromsarna tar ner hastigheten helt odramatiskt. Då väger TGBn över 2,5 ton. Projektet vi talar om hoppas jag på runt 1200kg.
Det är 12,25" tum fram och 11,75 bak. Tyvärr går inte original fälgarna på, fattas 4 mm med 11,75 skivorna. Hade hoppas på att kunna sälja bromsarna som kit med då krävs andra fälgar.
Så nu kör jag med HUMWEE fälgar. Med adapter plattor till fälgarna och fel offset på de samma blir KPI åt helvete men trodde att den skulle vara värre än den är.
När axlarna ska på projektet är jag klar med nya tallrikar med nya axlar som flyttar in fälgen tillräckligt samt att jag breddar dem inåt 1,25". Då hamnar de så långt in som går utan att ta i inåt. Dessutom blir de 9,5" som är den rekommenderade bredden för de däck jag ska ha i terrängen (pitbull rocker)
Så här ser TGBn ut med fälgarna på

Har kommer en bild på adapterns baksida. Är det någon som kan gissa vad som ska sitta i M3 hålen?

Börjar med bromsarna

De här bromsarna har suttit på min TGB hela förra säsongen. Får upp TGB i lite mer än 100 km/h och bromsarna tar ner hastigheten helt odramatiskt. Då väger TGBn över 2,5 ton. Projektet vi talar om hoppas jag på runt 1200kg.
Det är 12,25" tum fram och 11,75 bak. Tyvärr går inte original fälgarna på, fattas 4 mm med 11,75 skivorna. Hade hoppas på att kunna sälja bromsarna som kit med då krävs andra fälgar.
Så nu kör jag med HUMWEE fälgar. Med adapter plattor till fälgarna och fel offset på de samma blir KPI åt helvete men trodde att den skulle vara värre än den är.
När axlarna ska på projektet är jag klar med nya tallrikar med nya axlar som flyttar in fälgen tillräckligt samt att jag breddar dem inåt 1,25". Då hamnar de så långt in som går utan att ta i inåt. Dessutom blir de 9,5" som är den rekommenderade bredden för de däck jag ska ha i terrängen (pitbull rocker)
Så här ser TGBn ut med fälgarna på

Har kommer en bild på adapterns baksida. Är det någon som kan gissa vad som ska sitta i M3 hålen?

Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Hemsida
Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03
Med det du visat att du kan och har kunskap till att göra så hade jag lämnat portalerna helt och byggt ifs och ibs.
Vill du nå 1200 kg så är axlarna en bra bit på den kakan.
Bromsarna kan du ju ta med dig.
Bygg en sån här! Den matchar din beskrivning och med lampor, skärmar och lite rutor så kommer du få den gatlegal genom sfro med... plus att jag hade blivit din största idol!!! (Inte värt nåt jag vet, men ändå...)

Vill du nå 1200 kg så är axlarna en bra bit på den kakan.
Bromsarna kan du ju ta med dig.
Bygg en sån här! Den matchar din beskrivning och med lampor, skärmar och lite rutor så kommer du få den gatlegal genom sfro med... plus att jag hade blivit din största idol!!! (Inte värt nåt jag vet, men ändå...)

Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com