Willys Jeep FC170 Väg tilll användbarhet.
Postat: tor feb 20, 2014 8:08
Hej. Har efter lite funderande och lite slump blivit med en Willys FC 170 -58.
Var nog lite för mjuk för dess halv knasiga charm... Nu är nästa utmaning att finna vägen fram till en tillförlitlig bil som faktiskt går använda. Blir nog aldrig någon kung av varken vägen eller skogen. Men en tillförlitligt gammal charmig 4wd som man vågar använda.
Bilen köptes í skicket bortglömd bruksbil. Inte använd på 3-5 år. Bilen har kvar SuperHurricane 6:an och resten av drivlinan. Även det sunkiga 6v elsystemet. Bromsarna är givetvis totalt väck runtom. (enkrets med trumbromsar...) Någon verkar ha brytt sig lite om den tidigare. Då bilen har lite spår av rostlagningar och mindre ombyggnationer under sitt liv. Även om jag tvivlar på att senaste ägaren gjort något. Det jag lyckats konstatera så här långt. Kofångare, fästen fram. Instrumentpanel modiferiad. Kylsystem/Värmepacket/Motorkåpa. Samt lite annat smått och gott.
Givetvis finns rost men jämfört med andra objekt förefaller det ändå ganska anständigt lite. Men givetvis är den ful som stryck i lack och inredning.
Jag har bara hunnit börja städa lite kring motorn för att se om den går väcka till liv. (Rengöra bränslesystem, Tändning..) Dock har jag konstaterat att förutom att tändstiften såg farsinerande olika ut. Kan rimligen inte ha gått bra på alla cylindrar som det står.
Ett fel som får mig att fundera lite vidare i vägen framåt är att framaxeln som är trasig, tömd och kardan borta. Vilket gör att den saknar ett av dom viktigaste sakerna 4WD !
Motorn idag är jag inte övertygad om att den mår bra. Växellåda och Fördelningslåda lite fukttande men inga andra konstaterade fel. Dock en stor brist enligt mig att ingen Full Time 4WD är bara Part Time om framaxel hade fungerat.
Bromsarna är en katastrof som måste renoveras ordentligt. Även om dom varit i topskick är inte enkretssystem men för liten oljereservoar och trumbromsar något wow.
Så nu det jag har verkligen funderat på och skulle behöva lite tips och ideer om.
1. Skrämma liv i orginaldrivlinan. Få tag på delar till framaxel, kardan. Göra vad som krävs kring elsystem, motor och bromsar. Största hindret för detta spår är tillgång på delar men även att jag tvivlar starkt på att orgianldrivlinan är tillräckligt användbar. Allt som är udda på en FC räknar jag men riktigt svårt att hitta. Allt som är willys "standard" lär inte vara några självklara problem.
2. Byta axlar för att få väg vänligare utväxling för att kunna köra anständigar till en träff eller dyligt. Hela axlar för att laga 4wd och bättre bromsar. Även här lär visst motorjobb och eljobb behövas.
3. Komplett drivlinebyte.
Byta allt. Motor, Låda, Fördelningslåda, Axlar, Bromsar.
Mitt största dillema för detta alternativ är vad skulle kunna var en rimlig donator. Så man på något görbart sätt kan fortsätta köra även på vägen med tanke på registrering. Effekt, Utbyttmotor, Ombyggd etc. Vad som hade varit rimligt görbara alternativ är jag inte helt på det klara med.
Oavsett alternativ så är det helt klar behov av att fixa både kaross och inredning om det ska se anständigt ut.
/Johan
Var nog lite för mjuk för dess halv knasiga charm... Nu är nästa utmaning att finna vägen fram till en tillförlitlig bil som faktiskt går använda. Blir nog aldrig någon kung av varken vägen eller skogen. Men en tillförlitligt gammal charmig 4wd som man vågar använda.
Bilen köptes í skicket bortglömd bruksbil. Inte använd på 3-5 år. Bilen har kvar SuperHurricane 6:an och resten av drivlinan. Även det sunkiga 6v elsystemet. Bromsarna är givetvis totalt väck runtom. (enkrets med trumbromsar...) Någon verkar ha brytt sig lite om den tidigare. Då bilen har lite spår av rostlagningar och mindre ombyggnationer under sitt liv. Även om jag tvivlar på att senaste ägaren gjort något. Det jag lyckats konstatera så här långt. Kofångare, fästen fram. Instrumentpanel modiferiad. Kylsystem/Värmepacket/Motorkåpa. Samt lite annat smått och gott.
Givetvis finns rost men jämfört med andra objekt förefaller det ändå ganska anständigt lite. Men givetvis är den ful som stryck i lack och inredning.
Jag har bara hunnit börja städa lite kring motorn för att se om den går väcka till liv. (Rengöra bränslesystem, Tändning..) Dock har jag konstaterat att förutom att tändstiften såg farsinerande olika ut. Kan rimligen inte ha gått bra på alla cylindrar som det står.
Ett fel som får mig att fundera lite vidare i vägen framåt är att framaxeln som är trasig, tömd och kardan borta. Vilket gör att den saknar ett av dom viktigaste sakerna 4WD !
Motorn idag är jag inte övertygad om att den mår bra. Växellåda och Fördelningslåda lite fukttande men inga andra konstaterade fel. Dock en stor brist enligt mig att ingen Full Time 4WD är bara Part Time om framaxel hade fungerat.
Bromsarna är en katastrof som måste renoveras ordentligt. Även om dom varit i topskick är inte enkretssystem men för liten oljereservoar och trumbromsar något wow.
Så nu det jag har verkligen funderat på och skulle behöva lite tips och ideer om.
1. Skrämma liv i orginaldrivlinan. Få tag på delar till framaxel, kardan. Göra vad som krävs kring elsystem, motor och bromsar. Största hindret för detta spår är tillgång på delar men även att jag tvivlar starkt på att orgianldrivlinan är tillräckligt användbar. Allt som är udda på en FC räknar jag men riktigt svårt att hitta. Allt som är willys "standard" lär inte vara några självklara problem.
2. Byta axlar för att få väg vänligare utväxling för att kunna köra anständigar till en träff eller dyligt. Hela axlar för att laga 4wd och bättre bromsar. Även här lär visst motorjobb och eljobb behövas.
3. Komplett drivlinebyte.
Byta allt. Motor, Låda, Fördelningslåda, Axlar, Bromsar.
Mitt största dillema för detta alternativ är vad skulle kunna var en rimlig donator. Så man på något görbart sätt kan fortsätta köra även på vägen med tanke på registrering. Effekt, Utbyttmotor, Ombyggd etc. Vad som hade varit rimligt görbara alternativ är jag inte helt på det klara med.
Oavsett alternativ så är det helt klar behov av att fixa både kaross och inredning om det ska se anständigt ut.
/Johan