Höjning 1972 Dodge 4wd crew cab

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PeterHultmann
Användare

Höjning 1972 Dodge 4wd crew cab

Inlägg av PeterHultmann » mån mar 17, 2014 12:35

Hej
Har en 1972 Dodge 4wd crew cab som de ska i en volvo td40
de ska inte bli nån renodlad terrängbil men behöver nya fjädrar och vill ha den lite högre,typ 4-6"
Nån som kan tipsa mig vad som blir bäst med tanke på den högre vikten på motorn ,bolt on är bra men är inte främmande att bygga om,vet att de säkert finns info på de här goa forumet men ja e inte fan att hitta de
del nr och var ja köper pryttlarna vore ju förstås jäkligt bra
behöver också en styrservosnäcka,även till 2wd om nån har att sälja

Tacksam för svar
Mvh Peter

Grottulf
4x4xnerd

Re: Höjning 1972 Dodge 4wd crew cab

Inlägg av Grottulf » mån mar 17, 2014 13:19

Du kan ju kolla efter höjningsfjädrar till en 89-93 3/4 eller 1 tons pickup med cumminsdiesel.
Den motorn väger nog mer är en td40 skulle jag tippa på.

Men jag kanske ska tillägga att alla verkar ha lite problem med att höjningsfjädrar säckar med åren,
om man kör cummins, även de som är specade speciellt för det.

Ett alternativ, men som kräver en hel del jobb, är att byta till 52" bakfjädrar från en Cheva...
Då fjädern är längre så kan du har mer lastkapacitet, utan att den blir alltför hård.
Men då bör du även byta till crossover styrning mm, och den kan bli lite svajig.

PeterHultmann
Användare

Inlägg av PeterHultmann » mån mar 17, 2014 18:20

Tack Grottulf
Tror ja satsar på 52 cheva bakfjädrar, vad menar du med mm, vet att ja måste ha en 2wd snäcka och plundret med ny styrarm på högra spindeln, sitter d44 med kulbultar
Peter

gutterslut
Hemmastadd

Inlägg av gutterslut » mån mar 17, 2014 23:01

Snälla, kan du inte posta ett par bilder på denna skapelse?
Apokalypsen är snart här!

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tis mar 18, 2014 10:31

PeterHultmann skrev:Tack Grottulf
Tror ja satsar på 52 cheva bakfjädrar, vad menar du med mm, vet att ja måste ha en 2wd snäcka och plundret med ny styrarm på högra spindeln, sitter d44 med kulbultar
Peter
Nu är jag lite osäker på eventuella skillnader på våra pickuper, men på de nyare så sitter styrsnäckan i en plåt som är bultad i ramen om man har 4wd.
Men på 2wd pickuper så sitter istället snäckan lite längre bak och direkt i ramen (vilket är mycket bättre).
Men fästhålen finns där även på 4wd modellerna, så man skippar plattan och flyttar bak snäckan till 2wd-hålen, om man vill ha crossover.
Men det kan även vara värt att förstärka upp ramen lite bakom snäckan,
då det blir krafter åt sidled istället för längsled nu
(På 2wd bilar blir det sällan så stora krafter då man har mindre däck och håller sig på vägen :wink: )

Själva snäckan är dock lika på 2wd och 4wd när det gäller Dodge, så du kan återanvända den du har.
Men det kan hända att du behöver byta till en pitmanarm med mer drop, om drag-linken ska gå fritt från motorbalken (men det är jag lite osäker på...)

Att du behöver flytta fram de främre fästena är kanske införstått, men sen kan man behöva flytta även de bakre, beroende på hur mycket man flyttar fram de främre.

Ska du använda den mest på väg, så försök med en infästning som inte gör att du behöver allt för långa shackel, för det gör den mer vinglig på vägen.
Sen kommer du nog även att behöva begränsa utfjädringen med stroppar, så inte kardanen kan gå isär.
Alternativt byta till en kardan med längre slip (men det är rätt dyrt)
Sen kan det också var idé med krängningshämmare för väghållningens skull, men det verkar var väldigt olika, en del tycker att det behövs, och en del inte.
Har du en original, så skulle jag försöka att använda den, men det kanske iofs bli svårt att få den att gå fritt från drag-linken till styrningen...

På detta forumet kan du nog hitta mer info om crossover:
http://www.1stgen.org/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Den mesta infon här gäller dock för 89-93 pickuper med cumminsdiesel.
Och jag är lite osäker på skillnaderna mot din...

Här är en som har bytt till just 52" fjädrar också:
http://www.1stgen.org/viewtopic.php?f=2&t=15339" onclick="window.open(this.href);return false;
(bortse från första inlägget... :roll: )

PeterHultmann
Användare

Inlägg av PeterHultmann » tis mar 18, 2014 12:59

Fredrik du verkar ha bra koll,stort tack för infon och länkarna,nu har även ja bättre koll och de kommer att bli 52" cheva fjädrar och crossover styrning,anledningen att ja söker styrsnäcka är att ja har muskelsrvosnäcka,har en cheva snäcka som passar direkt i ramen,borde kunna använda den

gutterslut Det är för tillfället inte mycket att se,köpte bilen halvt nerplockad,så nu är de mest en stor hög med delar och chassi mm är iväg på blästring

Peter

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis mar 18, 2014 16:51

Fräckt! Känner inte till många 70-tals Dodge med dubbelhytt i Sverige, finns en bra med stepsideflak här i Varberg, två till uppåt landet med vanliga flak som tyvärr är riktigt dåliga och en 2wd i Falkenberg som också den är rätt slut...
Kul med en som renoverar! :tumbup:

Är detta nåt liknande det du har?
Bild

Om man ska ge råd på det du söker så kan man också sänka infästningarna i ramen samt montera längre schackel fram och göra en schackelflip bak... De är gratis att göra med men kanske inte så snyggt.
Jag har tänkt gå den vägen kombinerat med långa 52" blad på min ena W200...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

PeterHultmann
Användare

Inlägg av PeterHultmann » tis mar 18, 2014 17:17

Ja Joel de e en likadan men stepside flak Utiline

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis mar 18, 2014 20:09

PeterHultmann skrev:Ja Joel de e en likadan men stepside flak Utiline
Aha... Detta är kompisens, också den med stepsideflak. Dock mattsvart numera :urk:
Bild
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

gutterslut
Hemmastadd

Inlägg av gutterslut » tis mar 18, 2014 21:20

Det där är drömmen.
Apokalypsen är snart här!

Skriv svar