Sida 1 av 2

Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 19:08
av rotor
Jag har ett (o)lustig problem med frugans SAAB Aero-02 som jag har försökt fixa men jag hittar inte felet. Storyn är denna:

Sex månader efter att bilen köpts börjar det att vibrera kraftigt fram i bilen. Då bromsskivorna fram var gamla och dåliga beslöt jag mig för att byta dem till nya från Biltema. Observera att det inte fanns några vibrationer i ratten och bromspedalen pulserade inte som det gör när skivorna är skeva. Dock kunde man se ett excentrisk (motsatsen till koncentriskt) mönster/fläckar på skivorna. Detta mönster har jag aldrig sett trots att jag har hållit på med bilar i 40 år.

Efter byte av bromsskivorna uppför sig bilen normalt i ungefär sex månader. Problemet återkommer. Tar av skivorna och ser att de har samma mönster som förra gången. Får nya skivor på Biltema. Problemet försvinner i ca 2 månader.

Köper nu skivor från Speedparts. Samma visa, problemet försvinner i ett par månader för att sen återkomma. Byter nu skivor och belägg bak då problemet minskar i nerförsbacke (mindre vikt i bak). Problemet återkommer.

Byter bussningar i subframen till polyuretan. Styvar upp bussningarna i reaktionsstaget mellan låda och kaross, kollar alla bussningar i framvagnen samt alla motorkuddar. Tar loss framnaven och kollar i svarv om de är skeva. Fick tyvärr inte upp skivorna i svarven så kunde inte kolla skevheten, men eftersom problemet uppstått med 3 olika uppsättningar skivor tror jag inte på det. Renoverar främre bromsok. Kollar knutar samt drivaxlar. Det finns inga glapp i difflagren.

I vintras kunde man höra, om man bromsade försiktigt på is, att bromsen på höger fram ”pulserade”. Bytte då ABS-ringarna ifall ABS-en missade nåt kugg. Tydligen ett vanligt fel på SAAB. Ingen skillnad!

Mäter tjockleken med mikrometer på höger skiva. Den diffar 6 hundradelar från tunnaste till tjockaste punkt. Vet ej om detta är tillräckligt för att framkalla detta fel. Om det är tillräckligt borde pedalen pulsera vilket den ju inte gör.

Observera att inga vibrationer finns förutom vid inbromsning. ABS-lampan lyser inte.
Inte heller motorlampan. Inga felkoder finns. Bilen drar inte åt något håll. Samma problem oavsett däck.

Problemet är ibland kraftigt, ibland mindre kraftigt. Varje gång jag tar loss och kollar något
t ex. bromsoket försvinner problemet, för att återkomma efter kanske några timmar.

Prövade att få hjälp på SAAB-forumet men där fick jag bara (o)intellegenta svar typ: hur man byter bromsskivor.

Har säkert gjort fler saker, kommer bara inte ihåg allt.

Om jag inte redan var gråhårig skulle jag blivit det nu.

Eftersom att jag vet att det finns skarpa hjärnor på detta forum så hoppas jag någon kan ha nån ide som jag inte tänkt på. :)

PS: Är allergisk mot att lämna in bilen, bara så ni vet......

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 19:38
av OBELIX
Framhjulslager är min gissning.....

SKREV OBELIX

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 19:39
av rotor
Inget glapp, inget oljud....

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 20:05
av Lasse Suzican
Ovalitet i ett nav fram?
Är navets anliggningsyta mot bromsskivan rengjord så att inte skivan slår lite?
Provat med olika fälgar/däck?
Mät också om en drivaxel är krokig (både mitt på och ute vid knutarna, d.v.s även inre)...

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 21:12
av elste
glider oken som de ska?

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 21:15
av ifconfig
Du skriver att varje gång du lossar något så försvinner problem åtminstone för några timmar.
Händer samma sak om du bara lyfter bilen på domkraften, låt den stå en stund och sedan sänker den igen?

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 21:16
av pv-jeep
Hjullager är min gissning. Skifta sida på lagerenheterna och kolla om felet flyttar sig

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: ons maj 21, 2014 22:00
av Pebl
Kommer inte ihåg exakt hur hjulupphängningen ser ut på 9-5 men på 9-3 kan liknande problem uppstå när bärarmsbussningen blivit för mjuk.
Kan ju vara något liknande?
Hade en BMW anno dazumal som skevade skivor på löpande band, svarvade om, bytte till nya etc.
Det var i slutänden så att fjädringssänkning i kombination med den eftermonterade spoilern inte släppte förbi tillräckligt med fartvind/kyla till skivorna så de överhettades och slog sig.
-Är alla plastkåpor etc. under bilen intakta, har någon lustigkurre monterat extra dimljus eller nåt i frontspoilern?

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: tor maj 22, 2014 17:50
av rotor
Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.

elste:

Glidbultar "masseras" och infettas varje gång oken åker av

ifconfig:

Vet ej, har inte provat det. Det var en bra ide!

Obelix, pv-jeep:

Om det är hjullagret borde det glappa eller låta något men ingetdera

Pebl:

Bilen är helt original under
Har känt på alla bussningar(med koben) alla känns bra


Keep the good ideas coming!!!

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: tor maj 22, 2014 21:20
av Lasse Suzican
rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: tor maj 22, 2014 21:49
av Gustavsson
Lasse Suzican skrev:
rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Exakt detta hade jag på kardanaxeln på min förra bmw 320d.. Byte stödlager på löpande band och de höll cirka 3-500 mil till det bara återstod smulor.. Byte kardanaxeln och alla problem var borta och det var helt enkelt kärva knutar som orsakade detta.

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: tor maj 22, 2014 21:51
av Gustavsson
Har du testat att mäta slag på skivorna UTAN att först ta av hjulen från bilen?
Nästa gång du upplever att det skakar/vibrera/vobblar kraftigt så hissa upp bilen och försök mäta med en indikatorklocka mot bromsskiva och se om den slår, utan att ta av hjulen först..

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: tor maj 22, 2014 23:54
av volvorobban86
Är inte felet bara att det är en Saab? :poke:

Skämt åsido. Kolla lite noga på knutarna. Kanske ta isär och göra rent och leta efter slitage i dom.
Kan vara så att det inte hörs och kärvar i "slitaget"?

Bara en tanke :tumbup:

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: fre maj 23, 2014 8:30
av Micke valp
Hej.

Har du mätt något på själva bromsklossarna? Jag hade en bil med liknande "spökproblem" gällande frambromsarna. Bytte skivor, bytte klossar, smorde glidpinnar osv. Det funkade några hundra mil, men sedan började det pulsera igen (flytande ok).

Jag provade då att mäta slitaget på själva klossarna – i fram- och bakkant på svepradien. Det skiljde faktiskt i tjocklek. Eller man kanske kan uttrycka det som att bromsklossen "ställde" sig en aning i bromsoket och började slitas snett. Ungefär som en slarvigt skuren brödskiva.

Ja, allt var ju smort och gled fint, men det hjälpte inte. Först när oken och okhållarna byttes, blev det bra.

Så, en möjlig teori är att oken, alternativt okhållarna är slitna/sneda, vilket får klossarna att slitas snett vilket i sin tur ger vibrationer. Men som sagt. Kolla först höjden på bromsklossarna i fram- och bakkant.

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02

Postat: lör maj 24, 2014 16:21
av rotor
Lasse Suzican skrev:
rotor skrev:Lasse Suzican:

Ingen ovalitet-uppmätt i svarv
ingen "smuts" mellan skiva och nav
provat med vinter och sommardäck, även bytt mellan fram-bak
Drivaxlarna är raka visuellt. Har ej tagit loss och satt i svarv el. liknande.
Eh?

Om du tar loss grejerna ser du ju inte om dom är "krokiga".
Vi tar ett ganska vanligt fel som exempel.

Vi pratar nu FWD-bilar. Och just detta felet har jag råkat ut för några gånger...

Lagret som styr medbringaren i växellådan är lite glapp. När man tittar på drixaxeln är det rak, när man snurrar på drivaxeln UTAN belastning är den rak, men när det blir last på axeln "kärvar" den inre knuten lite och vips så vibrerar det vid gaspådrag samt motorbroms...
Vibrerar ingenting under gaspådrag eller motorbroms, bara vid användning av färdbroms.

Ingen som har någon fundering över om de 6 hundradelarna som skivan diffade i tjocklek kan spela någon roll?

Det känns som vibrationen följer hjulets varvtal.

Bromsbeläggen är uppmätta och jämntjocka.