Sida 1 av 3

Undantag från kör och vilotider?

Postat: tis maj 27, 2014 23:10
av Finnpower
Nu får alla kloka skallar och envetna besserwissers en nöt att klura på.
Jag är privatperson och köper en lastbil med totalvikten 11990kg och årsmodell 1996 utan draganordning.

Jag kör bara mina egna hobbygrejer och godhjärtad som jag är nåt enstaka flyttlass åt vänner och bekanta. Givetvis utan ersättning.

Jag arbetar inte med att köra lastbil yrkesmässigt och har inte förarkort eller ykb. Jag har bara ett vanligt c-kort.

Måste jag hålla kör och vilotiderna?
Eller rättare sagt: måste jag ha kort/blad i färdskrivaren?
Har läst på TS men blir inte klok på detta.
Hjälp?

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: tis maj 27, 2014 23:20
av niva_mats
Jo..
Du måst allt följ reglerna. Kort i och Max 4,5 timmes köra innan fyrtifemman.
Det enda du int behöv tänk på arbetstidslagen. Så du kan börj på morron och pilla dig i näsan och sedan slå skrivaren på annat arbete och lasta i 6 timmar och köra hela 4,5 timme utan någon rast.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: tis maj 27, 2014 23:22
av sverker
Ja, eftersom totalvikten är över 7,5 ton så måste du följa kör och vilotidsreglerna och ha en godkänd färdskrivare fastän inte transporten är kommersiell.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... vember.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 0:02
av yota
Om inte reglerna ändrats dom senaste 4 åren, så gäller inte kör och vilotiderna och krav på färdskrivare för din användning.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 7:58
av Roger Patrol
ibland önskar jag att folk som VET !!! svarar :aargh:
nu finns det två olika svar som låter rimliga :poke:
NU inget påhopp av någon av er men jag vill också veta vad som är RÄTT !!!!!

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 8:23
av Perre V8
Saxat från sverkers länk:

Övergripande grundregler
Av de två EG-förordningarna 561/2006 och 3821/85 framgår
att kör- och vilotidsreglerna, och därmed kravet att använda
en godkänd färdskrivare, gäller för vägtransporter av gods,
om fordonens högsta vikt (totalvikt som finns angiven
i registreringsbeviset) inklusive släpvagn eller påhängsvagn,
överstiger 3,5 ton, eller passagerare med fordon som är konstruerade
eller permanent inrättade för transport av mer än nio
personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.
Observera att detta gäller oavsett om man kör yrkesmässigt
(tillståndspliktigt), i sin förvärvsverksamhet (annan trafik än
tillståndspliktig) eller privat.


Finns ett antal undantag som räknas upp, men fordonet i Finnpowers fråga kvalar inte in där (iaf inte med den lämnade infon).

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 9:18
av Gustavsson
Min tolkning av det hela är att Finnpower behöver följa kör och vilotiderna med totalvikt >7,5t.
Jag i mitt fall dock klarar mig utan om jag bara åker med min 6t lastbil. Kopplar jag däremot på en 3,5t släpvagn bakom så måste jag oxå följa tiderna.

Vore kul dock att få ett rakt och rent svar från transportsytyrelsen, detta är ju som sagt bara min tolkning av texten.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 9:53
av Micke valp
Hej. Det hela är ganska enkelt. I Finnpowers fall ska kör- och vilotiderna följas.
Det enda undantaget värt att nämna – och som kanske kan vara intressant – är att reglerna för kör- och vilotider inte gäller om lastbilen är ett veteranfordon, alltså 30 år eller äldre. Nu handlar det ju om en årsmodell 1996, så den får först stå i några år ...

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 10:01
av Mpower520
Micke valp skrev:Hej. Det hela är ganska enkelt. I Finnpowers fall ska kör- och vilotiderna följas.
Det enda undantaget värt att nämna – och som kanske kan vara intressant – är att reglerna för kör- och vilotider inte gäller om lastbilen är ett veteranfordon, alltså 30 år eller äldre. Nu handlar det ju om en årsmodell 1996, så den får först stå i några år ...

Under den tiden jag körde bärgningsbil behövde jag varken ta vila eller använda färdskrivare..

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 10:08
av sverker
Att hålla kör och vilotider när man kör för nöjes skull är väl inte så svårt, man kör typiskt inte hela dagen ändå, men det viktiga är att färdskrivarbladet måste skötas korrekt. Tänk också på att det kan vara lurigt med dygns och veckovila som måste vara rätt.

Denna bil behöver åtminstone inte betala vägavgift eftersom den har under 12 ton totalvikt och ingen kopplingsanordning.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 10:10
av Micke valp
Nej, det stämmer, din bil tillhör undantagen, vilket var onödigt att nämna då Finnpower inte verkar handla någon bärgningsbil. Finnpower ville ju att förklaringen skulle hållas enkel.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 10:17
av Mpower520
Tänkte bara fylla i ditt Enda undantag :D nu är de 2

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 10:22
av Micke valp
?

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 11:02
av yota
Det finns även undantag på undantagen som inte tas upp i informationsbladet.

För fyra år sedan hade jag en diskussion med polisens trafikavdelning, bilinspektörer och transportstyrelsen. Jag fick samma svar från alla, och det var att jag inte behövde följa varken kör och vilotiderna eller ha en godkänd färdskrivare till mitt hobbyfordon som översteg 3.5 ton.

Jag har även vid flera tillfällen blivit stoppad med färdskrivarblad som inte varit bytt på flera månader, utan att varken polis eller bilinspektör haft några kommentarer på det.

Re: Undantag från kör och vilotider?

Postat: ons maj 28, 2014 11:37
av Gustavsson
yota skrev:Det finns även undantag på undantagen som inte tas upp i informationsbladet.

För fyra år sedan hade jag en diskussion med polisens trafikavdelning, bilinspektörer och transportstyrelsen. Jag fick samma svar från alla, och det var att jag inte behövde följa varken kör och vilotiderna eller ha en godkänd färdskrivare till mitt hobbyfordon som översteg 3.5 ton.

Jag har även vid flera tillfällen blivit stoppad med färdskrivarblad som inte varit bytt på flera månader, utan att varken polis eller bilinspektör haft några kommentarer på det.
Över 3,5t men under 7,5t eller? :roll: