Allt som rör Suzuki
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
DennisAndersson
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör okt 04, 2014 19:38
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av DennisAndersson » sön okt 19, 2014 14:05
Hej Oturen förföljer mig

skulle ut och provköra lite och skulle byta från L4x4 till H4x4 kändes konstigt och blev typ stumt i spaken.. nu står bilen där den står och driver inte alls!
Någon som fått samma problem och hur löser man det ?
-
RedNek
- Rutinerad
- Inlägg: 373
- Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
- Ort: Utanför Umeå
Inlägg
av RedNek » sön okt 19, 2014 14:22
Hej Dennis.
Antar att det är en Samurai, Vitara, Jimny eller liknande du kör
Jag har
hört att spaken kan fastna i nåt mellanläge. Det ska visst bara vara att ta loss damasken & ta lös spaken. Sätta tillbaka den (rätt) & så ska det funka...
Kolla om det är så enkelt & för allt i världen, skriv här vad du gjorde

- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » sön okt 19, 2014 14:25
är det gw så skrev jag en beskrivning för många år sen på problemet
men det änklaste är dra upp spaken för hand
leta reda på rätt läge
släpp spaken
ut och lek
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » sön okt 19, 2014 14:25
gv menade jag hjärnsläpp moste det vara
-
DennisAndersson
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör okt 04, 2014 19:38
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av DennisAndersson » sön okt 19, 2014 15:19
japp är en sj 413 .. å hur fan får man lös spaken blir tokig

lyft upp damasken som ligger över och under den ser man ett plåtlock / bläck med ett "spår" på varsin sida :/ har dragit slitit sparkat gråtit dragit mig i håret och hoppat på marken

-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » sön okt 19, 2014 15:31
Tryck ner plåtlocket o vrid, sen är det bara o lyfta upp spaken. Peta sedan armarna där nere tillrätta med en mejsel o sätt tillbaka spaken.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Ackeblack
- Forumräv
- Inlägg: 751
- Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
- Ort: Ludvika
Inlägg
av Ackeblack » sön okt 19, 2014 17:32
Det ska även sitta en liten "styrskruv" som styr spaken lite, lägena ska inte kännas fladdriga..typ- spetsen är slät på den och kan brytas av om man är lite våldsam med växlingarna.
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
-
rotor
- Rutinerad
- Inlägg: 296
- Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
- Ort: Vingåker
Inlägg
av rotor » sön okt 19, 2014 17:53
Ackeblack skrev:Det ska även sitta en liten "styrskruv" som styr spaken lite, lägena ska inte kännas fladdriga..typ- spetsen är slät på den och kan brytas av om man är lite våldsam med växlingarna.
fel växellåda... skruven som går av sitter i vanliga lådan, inte fd-lådan
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
-
DennisAndersson
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör okt 04, 2014 19:38
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av DennisAndersson » mån okt 20, 2014 7:50
gick ju inge vidare igår .. slutade med att jag plocka ner lockat som vxl spaken sitter i ..
för de var ju som stumt att försöka flytta någon av pinnarna... vilken ska vart ?
eller tips på hur man får det att funka igen

-
RogerE
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön mar 16, 2014 18:36
Inlägg
av RogerE » mån okt 20, 2014 10:47
Detta hände mej för inte så länge sedan, fick lossa täckplåten dra upp spaken för den kom i otakt.
Satte tillbaka den i det andra spåret så funkade det.
Men fick göra ett verktyg för att sätta tilbaka täckplåten viket ar bökigt annars.
MVH
RE
-
RedNek
- Rutinerad
- Inlägg: 373
- Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
- Ort: Utanför Umeå
Inlägg
av RedNek » fre okt 24, 2014 15:55
Halllå
Hur gick det? Är problemet löst, och i så fall hur gjorde du?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » fre okt 24, 2014 17:43
Det sitter en kula i husen mellan dom två axlarna som gör att man inte kan få i tex 2wd låg.
Det som händer är att spaken hoppar ur sitt spår och hamnar i det andra spåret på den andra axeln som då är låst av den första.
Brukar oftast bli neutral och då ligger 4wd i.
Trixet är att lyfta upp spaken och lägga den i rätt hål.
Brukar vara väldigt kul i lervällingen om man kör ohöjt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
DennisAndersson
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör okt 04, 2014 19:38
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av DennisAndersson » lör okt 25, 2014 11:21
Petade in axeln som är närmast i bilden som jag postat något inlägg upp.. petade in den ca 1 cm då kände man hur de klicka till i lådan och driften var tillbaka

monterade ihop allt igen fyllde olja och tog en tur