Pajero?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pajero?
Hej alla.
Går i köptankarna på nått 4 hjuls drivet.
Skall ha den som jakt bil men då det är 25 mil motorväg enkel resa till jakt marken måste den vara lite mångsidig.
Funderar på pajero eller grand cherokee då jag vill ha mycket lastutrymme och komfort på motorväg.
Letar något i 20-30 tusen klassen då den skall användas i skogen .
Års modell början av 2000.
Då resvägen är så lång måste jag ha en bil som är driftsäker och hållbar.
vad att tänka på vid köp av pajero?
Vanliga Fel/fall gropar?
Tips om andra bilar i detta segment?
Tack på förhand.
Går i köptankarna på nått 4 hjuls drivet.
Skall ha den som jakt bil men då det är 25 mil motorväg enkel resa till jakt marken måste den vara lite mångsidig.
Funderar på pajero eller grand cherokee då jag vill ha mycket lastutrymme och komfort på motorväg.
Letar något i 20-30 tusen klassen då den skall användas i skogen .
Års modell början av 2000.
Då resvägen är så lång måste jag ha en bil som är driftsäker och hållbar.
vad att tänka på vid köp av pajero?
Vanliga Fel/fall gropar?
Tips om andra bilar i detta segment?
Tack på förhand.
Re: Pajero?
Du får nog tyvärr ingen fungerande 2000+ pajero för de pengarna.
Generation 3, som det skulle bli brukar ligga från 40 och uppåt, har jag för mig.
Generation 3, som det skulle bli brukar ligga från 40 och uppåt, har jag för mig.
Göteborgare lätt besatt av Pajero
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
Ägde en grand 93a och bytte bort den mot ett plocka ihop projekt Pajero gen 1 td.
Sjukt nöjd med komforten på granden så är sådant viktigt skulle jag rösta för den.
Annars sitter jag bra i pajen med, skönt med fjädrade säten. och Td motorn tycker jag gör sig bra.
Men komforten är långt ifrån vad granden var. sedan är det ju inte rättvist att jämföra gen 1 mot granden kanske.
Om förbrukning spelar in så är kanske inte granden det bästa valet heller =)
Sjukt nöjd med komforten på granden så är sådant viktigt skulle jag rösta för den.
Annars sitter jag bra i pajen med, skönt med fjädrade säten. och Td motorn tycker jag gör sig bra.
Men komforten är långt ifrån vad granden var. sedan är det ju inte rättvist att jämföra gen 1 mot granden kanske.
Om förbrukning spelar in så är kanske inte granden det bästa valet heller =)
Har en gen 2 Pajero från -97 som rullat typ 24 k och jag kör den ca 13 mil om dagen och det är nog den skönaste bilen jag har haft att pendla med. Har dock inte haft nån Jeep så kan inte jämföra.
Den va bra fyrvjulsdrift och är jäkligt driftsäker. Startar alltid utan knorr i alla väder och får smaka lite spö nör jag drar ut timmer ur skogen eller hoppar över fartgupp med den.
Har bytt en kulled och spänt ät ett hjullager under tiden jag haft den.
Den va bra fyrvjulsdrift och är jäkligt driftsäker. Startar alltid utan knorr i alla väder och får smaka lite spö nör jag drar ut timmer ur skogen eller hoppar över fartgupp med den.
Har bytt en kulled och spänt ät ett hjullager under tiden jag haft den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Tack för era svar.
ska förtydliga mig lite.
Menade 20 000 till 30 000, får nog inse att det blir 30 000 +, Har sett nån enstaka 00a 01a för 29 000.
Letar i års modell runt 00 till 03 pga av prisbilden och helst nått som inte gått mer än 20 000mil.
Kommer köras på grus/jord vägar som timmerbilarna använder och en del igen vuxna jämnare kör vägar, vi pratar högt gräs och sly. ( inte skogsmaskin stigar/vägar)
Det tuffast blir snö då det ej plogas överallt , vi pratar 30 till 40 cm snö och översnöade diken som man ej ser dikeskanten på.
Rena söndags turer om man jämför terrängen ni kör i.
Vad ska man titta på, vanliga fel?
vad ska man kolla/testa under provkörning?
Då det är 25 mil hem vill man inte gärna bli stående i skogen med haveri.
Har hör att dom kan få fel på givare vid hjul och fördelningslåda och att dessa är ganska dyra.
Japanarna brukar ha höga reservdels priser
Tack på förhand. Micke
.
ska förtydliga mig lite.
Menade 20 000 till 30 000, får nog inse att det blir 30 000 +, Har sett nån enstaka 00a 01a för 29 000.
Letar i års modell runt 00 till 03 pga av prisbilden och helst nått som inte gått mer än 20 000mil.
Kommer köras på grus/jord vägar som timmerbilarna använder och en del igen vuxna jämnare kör vägar, vi pratar högt gräs och sly. ( inte skogsmaskin stigar/vägar)
Det tuffast blir snö då det ej plogas överallt , vi pratar 30 till 40 cm snö och översnöade diken som man ej ser dikeskanten på.
Rena söndags turer om man jämför terrängen ni kör i.
Vad ska man titta på, vanliga fel?
vad ska man kolla/testa under provkörning?
Då det är 25 mil hem vill man inte gärna bli stående i skogen med haveri.
Har hör att dom kan få fel på givare vid hjul och fördelningslåda och att dessa är ganska dyra.
Japanarna brukar ha höga reservdels priser
Tack på förhand. Micke
.
Delar hittar man billigt i England
Gen tre vet jag inte så mycket om men dom är bekvämare än gen tror jag av det lilla jag setat i en, tror diffspärr i bakaxeln är standard.
Jag vet att det finns nått filter i soppapumpen på nån modell som sätter igen och gör att bilen går som skit och verkstädena i Sverige tycker tydligen att det löses med byte av pump.
Sen är ju rost vanligt på Japanare så kan ju vara läge att kolla skicket på ramen.
Sen har jag sett att man kan få lite lustig cambervinkel på bakaxeln om fjädringen är trött.
Sen kolla skicket på hasplåtar och växellådsbalk osv. För å se om den är offroad körd sen gammalt.

Gen tre vet jag inte så mycket om men dom är bekvämare än gen tror jag av det lilla jag setat i en, tror diffspärr i bakaxeln är standard.
Jag vet att det finns nått filter i soppapumpen på nån modell som sätter igen och gör att bilen går som skit och verkstädena i Sverige tycker tydligen att det löses med byte av pump.
Sen är ju rost vanligt på Japanare så kan ju vara läge att kolla skicket på ramen.
Sen har jag sett att man kan få lite lustig cambervinkel på bakaxeln om fjädringen är trött.
Sen kolla skicket på hasplåtar och växellådsbalk osv. För å se om den är offroad körd sen gammalt.
Skulle välja pajjen alla dagar i veckan.. Har haft båda
GC typ alla årsmod o motorer ZJ karossen
Pajero gen2 och gen3
Gc är en trevlig bil o har grym komfort ,lite skönare än pajjen faktiskt
Billigare delar med råge än pajjen åxå, men den känns skör och mkt törstig.
6 cyl elr 8 cyl spelade ingen roll för förbrukningen
Med originalhjul låg den på ca 1,8 blandad och gick upp på 265/75-16 o uppåt så låg dom stadigt på 2 - 2,5 lit/mil blandat
Sista gen 3 jag hade var en kort 3.5 GDI bensin
Diffspärr standard
Och gdi motorerna har det microfiltret som kan göra att bilen går som en potta skit
Kostar 28kr att köpa men ett jäkla meck o byta ( gjort det för 1 mån sen)
Hoppas du vart lite klokare
GC typ alla årsmod o motorer ZJ karossen
Pajero gen2 och gen3
Gc är en trevlig bil o har grym komfort ,lite skönare än pajjen faktiskt
Billigare delar med råge än pajjen åxå, men den känns skör och mkt törstig.
6 cyl elr 8 cyl spelade ingen roll för förbrukningen
Med originalhjul låg den på ca 1,8 blandad och gick upp på 265/75-16 o uppåt så låg dom stadigt på 2 - 2,5 lit/mil blandat
Sista gen 3 jag hade var en kort 3.5 GDI bensin
Diffspärr standard
Och gdi motorerna har det microfiltret som kan göra att bilen går som en potta skit
Kostar 28kr att köpa men ett jäkla meck o byta ( gjort det för 1 mån sen)
Hoppas du vart lite klokare
#patrol-garaget
Lutar mer åt pajero då det känns mer gediget än jänkare.
Jappsarna är ju kända för att hålla, har en suzuki liana som andra bil, ful som stryk men en förbannat bra liten bil, enda jag gjort förutom service är bytt ett hjulager. 01a gått 20 000.
Vart sitter detta micro filter? tanken eller har det med vevhus vent att göra?
Jappsarna är ju kända för att hålla, har en suzuki liana som andra bil, ful som stryk men en förbannat bra liten bil, enda jag gjort förutom service är bytt ett hjulager. 01a gått 20 000.
Vart sitter detta micro filter? tanken eller har det med vevhus vent att göra?
Sitter i soppapumpen. Tror det är två av dom. Finns masor av info om det på nätet så det är lätt att fixa själv.
Dock så har jag för mig att mk3 inte har något inline soppafilter så det skulle jag nog eftermontera för att slippa få skit i micro filtrerna.
Dock så har jag för mig att mk3 inte har något inline soppafilter så det skulle jag nog eftermontera för att slippa få skit i micro filtrerna.
-
- Rutinerad
Har du kollat på Sporten?
Kör en själv och är grymt nöjd. Ingenting som behövt fixas på över ett år förutom service och glapp i relät till tutan.
Den ligger i rätt prisspann, individuell fjädring fram och stel bak (med slip diff) med spiraler runt om. Hög och låg 4x4 och hög 2x4. Inte allt för törstig.
Kolla min tråd så ser du att den klarar skogskörning också.
viewtopic.php?f=15&t=55721
Kör en själv och är grymt nöjd. Ingenting som behövt fixas på över ett år förutom service och glapp i relät till tutan.
Den ligger i rätt prisspann, individuell fjädring fram och stel bak (med slip diff) med spiraler runt om. Hög och låg 4x4 och hög 2x4. Inte allt för törstig.
Kolla min tråd så ser du att den klarar skogskörning också.
viewtopic.php?f=15&t=55721
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Vad drar sporten om man får fråga? Är ju samma motor i min Wagon så det borde ju vara rätt lika 

Hej alla.
det är nog sporten jag tittar på, dom är väll dom vanligaste, eller?
Har läst att dom får dra mycket, hur klarar automat lådan det, nått att se upp med?
det är nog sporten jag tittar på, dom är väll dom vanligaste, eller?
Har läst att dom får dra mycket, hur klarar automat lådan det, nått att se upp med?
Sporten har inte gdi motorn vad jag vet så då slipper du filterproblemet.
Sporten har inte superselect lådan som Wagon har men den har absolut ingen dålig låda,tror den har liknande låda som L200:an och den är jäkligt slitstark.
Tror den klarar att dra tungt utan problem.
Sporten har inte diffspärr i bakaxeln men kan ha lsd.
Köper man en tidig Sport så får man bladfjädrar bak och det påverkar ju såklart komforten lite.
Sporten har inte superselect lådan som Wagon har men den har absolut ingen dålig låda,tror den har liknande låda som L200:an och den är jäkligt slitstark.
Tror den klarar att dra tungt utan problem.
Sporten har inte diffspärr i bakaxeln men kan ha lsd.
Köper man en tidig Sport så får man bladfjädrar bak och det påverkar ju såklart komforten lite.
-
- Rutinerad
Se gärna min tråd. Jag har haft LR för år sedan. Gillar fortfarande gamla landies MEN Pajeron min är en keeper!! Den bara funkar! Visst, jag har bytt kamrem, pump, olja, avgassystem osv men det lär du behöva på vilken bil som helst(?)
Sjukt stora forum i UK och AU gällande Pajero. Det dom inte kan svara på pajeroclub.co.uk eller pajero club victoria i AU behöver du aldrig veta
Trevliga är dom också både i UK och framför allt AU. Dom har ngn hang up på Sverige helt klart. Tror det är ABBA och "6-hour working day" längtan 
Bra komfort och galaxer av plats. Bara att fälla upp sista sätesraden så kan du handla vitvaror till hela gatan
Jag får dra 3500kg med Pajjen (har BE dock)!
Vet dock inte om detta var till hjälp?
Mvh Filip

Sjukt stora forum i UK och AU gällande Pajero. Det dom inte kan svara på pajeroclub.co.uk eller pajero club victoria i AU behöver du aldrig veta

Bra komfort och galaxer av plats. Bara att fälla upp sista sätesraden så kan du handla vitvaror till hela gatan

Vet dock inte om detta var till hjälp?

Mvh Filip

Senast redigerad av mrgonggong den fre sep 11, 2015 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...

-
- Rutinerad
LWB Wagon e för män, Sporten e för mindre män
...eller så behöver vissa större Pajero för att hävda sig :9
Polisen som stoppade mig för blås förra helgen sa; "Faan vilka stora däck du har?!" Jag svarade; "Stora däck, små fötter..." Han hade faktiskt humor och garvade.
Mvh Filip

...eller så behöver vissa större Pajero för att hävda sig :9
Polisen som stoppade mig för blås förra helgen sa; "Faan vilka stora däck du har?!" Jag svarade; "Stora däck, små fötter..." Han hade faktiskt humor och garvade.
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm