Problem med kardaner :(
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Problem med kardaner :(
Nu sitter man fan i skiten igen!
Kardanerna till min samurai är slut både fram och bak. Det är de där öronen (har jag för mig att det heter) där kopparna till knutkorsen ska sitta som har blivit för stora så korsen glappar. Jag kan trycka in korsen utan pressen så det är rejält för stora hål.
Finns det något sätt att få fast korsen ändå, typ shimsa, svetsa eller till och med borra 4 hål och dra i justeringsskruvar? Jag hör själv att det låter osannolikt men skadar ju inte att fråga.
Skulle helst ha nya kardaner men summan blir nästan lika mycket som bilen kostade så jag drar mig lite. Fram gick inte ens att få tag i:(
Edit: kom på att jag i desperation köpte ett par sj413-kardaner som givetvis inte passade. De va för långa. Kan det vara lämpligt med längre kardaner om man spoar?
Kardanerna till min samurai är slut både fram och bak. Det är de där öronen (har jag för mig att det heter) där kopparna till knutkorsen ska sitta som har blivit för stora så korsen glappar. Jag kan trycka in korsen utan pressen så det är rejält för stora hål.
Finns det något sätt att få fast korsen ändå, typ shimsa, svetsa eller till och med borra 4 hål och dra i justeringsskruvar? Jag hör själv att det låter osannolikt men skadar ju inte att fråga.
Skulle helst ha nya kardaner men summan blir nästan lika mycket som bilen kostade så jag drar mig lite. Fram gick inte ens att få tag i:(
Edit: kom på att jag i desperation köpte ett par sj413-kardaner som givetvis inte passade. De va för långa. Kan det vara lämpligt med längre kardaner om man spoar?
King Cab -01, något höjd - Såld
Dodge Ram 1500-07, 5,7 L Hemi, Höjd 3", Svart såklart... - Såld:(
Suzuki Samurai -91
Suzuki Samurai -91
Re: Problem med kardaner :(
Kontakta närmaste mekaniska verkstad och någon duktig svarvare, korta av dina för långa kardaner och svetsa ihop dem 

Kapa bort ena yoken, korta röret, sätt in ett rör som passar innuti om du vill, svetsa ihop och se till så att yokarna ligger i samma linje annars brukar det vibrera. Har funkar för mig alla gånger 

TGB 13
-
- Hemmastadd
Helt suveränt grabbar, tack! Jag tänkte inte ens i de banorna. Nu verkar det ändå som att jag får tag i begagnade kardaner men ska ändå prova era tips. Folk som jag mår inte dåligt av att ha ett par i reserv! Lyckas jämt ha sönder grejer trots att jag är försiktig...
Suzuki Samurai -91
Suzuki Samurai -91
Om du inte gör det själv finns S-O Mekan i Odenskog eller Årvågs
-
- Hemmastadd
Tackar för tipset, ännu en jämte alltså?
Vet du hur priserna är i odenskog?
Kanske är bäst att leja bort jobbet, jag kan ju inte svetsa. En kardan är väl inte det bästa att lära sig på?

Vet du hur priserna är i odenskog?
Kanske är bäst att leja bort jobbet, jag kan ju inte svetsa. En kardan är väl inte det bästa att lära sig på?
Suzuki Samurai -91
Suzuki Samurai -91
En ex-jämte
Men jag har gården kvar så det blir en del besök i Jämtland. Priserna vet jag inte , är nog lättast att ringa och fråga.

-
- Hemmastadd
Härligt Safari
Man kan ju inte ge upp detta vackra landskap helt!
Yes jag ska kolla med dem.

Yes jag ska kolla med dem.
Suzuki Samurai -91
Suzuki Samurai -91
-
- Beroende
- Kontakt:
Tänk på att du måste borra om hålbilden på medbringaren om du använder 413 kardaner.
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Hemmastadd
Tack för heads up Klirre. Det hade jag inte tänkt på. Dock noterade jag att bultarna är m10 till Samurai medan hålen är 8 mm på 413-kardan. Men då löste sig ju den biten 

Suzuki Samurai -91
Suzuki Samurai -91