Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Onkel Kånkel
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26
Inlägg
av Onkel Kånkel » fre feb 22, 2008 11:04
Hej, den gär frågan gäller en 2wd King Cab men det kanske går ändå. Det är en -88 bensin som jag vill stoppa en sd25 i, har motor o låda från en 4wd men vill behålla lådan i bensinaren. förstår dock att man måste byta kåpan till växellådan då starten sitter på andra sidan. Har försökt ta bort kåpan på dieselns växellåda men det är nåt som hänger sig ( kan tillägga att den sitter monterad i en bil ) kåpan sitter som löst men går ändå inte att ta löss helt. nån som har nån bra lösning på problemet?
Passar grejorna ihop över huvud taget? jag kanske sliter i onödan

Nissan King Cab -86 4wd sd2,5
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » fre feb 22, 2008 21:11
Du sliter i onödan

varför inte se om lådan från en -91och uppåt 2wd diesel passar istället?? då får du ju rätt utväxling mm i den....
-
gustafsson
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor feb 21, 2008 10:58
- Ort: Degerfors
Inlägg
av gustafsson » fre feb 22, 2008 22:04
jag har också tänkt att byta motor till deisel i min kc från 88 men har blivit avråd från flera håll....pga att det ska vara stora problem att typa den med deisel??? finns det olika typer av deisel motorer då i slutet av 80 talet eller finns det någon speciell motor man ska satsa på???
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » fre feb 22, 2008 22:09
Kan väl säga som så......bäst är att skaffa en som redan är diesel om man ska ha 2wd........4wd upp till -88 är lättare att bygga om, men kostar mer än att hitta en som redan är diesel....
-
gustafsson
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor feb 21, 2008 10:58
- Ort: Degerfors
Inlägg
av gustafsson » fre feb 22, 2008 22:19
jag har en 4wd-88 som är riktigt fin men motorn börjar ge sig.....lite synd att stoppa i en bensinare när man ändå ska byta!! hela bilen har gått igenom en renovering med nya skärmar,flak,dörrar ,hjul mkt ram och sen en ny lack dom senaste 3 åren så jag skulle vilja behålla den för då vet jag vad jag har!!!! vad är det som är så dyrt med att byta motor???
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre feb 22, 2008 22:35
88 är väll ett litet knivit år det är väll uppdelat i a & b varav det senare halvåret inte är ok men därimot det första halvåret på bilarna

-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » fre feb 22, 2008 23:02
A eller B spelar ingen roll då det är årsmodellen som gäller
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » lör feb 23, 2008 8:29
Hasse skrev:A eller B spelar ingen roll då det är årsmodellen som gäller
Jo vist men dom vägverket delade ju in 88 i halvår det året så det är ju bara halva året som är svårt att bygga om & andra halven ok
Det var ju något krav om avgacertifigering som kom mitt i året
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » lör feb 23, 2008 8:33
enligt alla jag pratat med på SBP så är det till och med 88- som gäller oavsett månad.
ev kan det gå även efter detta då vissa bilar inte har avgasrening efter det heller,typ kingcab 2wd 89- som varken har sprut eller kat.
Står det nått om avgasreningsklass tjosan i regbeviset är det kört.
Men som alltid med SBP så pratar man med 10 olika får man gärna 10 helt olika svar också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
transatlantic
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
Inlägg
av transatlantic » lör feb 23, 2008 13:35
Mathias T skrev:enligt alla jag pratat med på SBP så är det till och med 88- som gäller oavsett månad.
ev kan det gå även efter detta då vissa bilar inte har avgasrening efter det heller,typ kingcab 2wd 89- som varken har sprut eller kat.
Står det nått om avgasreningsklass tjosan i regbeviset är det kört.
Men som alltid med SBP så pratar man med 10 olika får man gärna 10 helt olika svar också
Har starkt för mig att (de aktuella) avgasbestämmelserna inte gäller lastbilar. På min GW ´90 fanns varken katalysator eller annan avgasrening, och på SBP kollade man inte avgasvärden heller(!).

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » lör feb 23, 2008 13:40
Har nog med vikter mm att göra då min 89- hulix var avgaskrav på (därav trasslade min dieselkonvertering på den till sig).
Bråkade med SBP rätt så länge om den men stod det något om avgasnorm i reggbeviset var det stopp var det som gällde tydligen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
4x4 jim
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör mar 01, 2008 20:21
- Ort: borlänge
Inlägg
av 4x4 jim » lör mar 01, 2008 21:51
Onkel Kånkel skrev:Hej, den gär frågan gäller en 2wd King Cab men det kanske går ändå. Det är en -88 bensin som jag vill stoppa en sd25 i, har motor o låda från en 4wd men vill behålla lådan i bensinaren. förstår dock att man måste byta kåpan till växellådan då starten sitter på andra sidan. Har försökt ta bort kåpan på dieselns växellåda men det är nåt som hänger sig ( kan tillägga att den sitter monterad i en bil ) kåpan sitter som löst men går ändå inte att ta löss helt. nån som har nån bra lösning på problemet?
Passar grejorna ihop över huvud taget? jag kanske sliter i onödan

vet du utväxlingen på en bensin king cab från 88 eller något?