Sida 1 av 2

Projekt suzuki LJ80

Postat: sön aug 13, 2006 22:20
av TMT
tja........


nä men se en lj80 moahahaha!!!
Bild






Och nej tyvärr den är inte min.


Däremot är jag väl personlig mek på den just i dagsläget.


Idag har jag och KA (ägaren) grejjat lite med den.

Tagit bort hasplåten och undersökt den där under.

Skimsat in höger kingpin lager då dom glappade något så in i hel.....
lagren är ändå rätt dåliga så det ska väl bytas så småningom och då undrar jag HAR NÅGON HÄR uppgifter på vilken storlek det ska vara så vi kan köpa dom innan vi river allt?

Sen glappade även höger framhjul en del, men det visade sig vara dåliga hjullager, som även verkar vara vanliga kul lager dvs inte några koniska rullger som är spännda emot varandra och så måste man byta dom. någon som vet storleken på dom så vore det bra så vi kan beställa dom innan vi river ner det också.

Sen måste vi gå över alla lådor och oljor tänkte vi, samt byta då dom dåliga lagren och smöjra upp allt.
och bilen är inte svart.... det är någon annan cp färg verkar det som.

Självklart lurade jag ut honom på en safari runda hemma (du vet malle din fick samma) nu vart det jävigt blött och skojjigt haha.


Till säljarn kan jag medd att köparen av denna söta bil är hel nöjd och kommer troligen ses på vissa träffar.... kanske jag tom kan lura med han på någon skånecup, han verkade inte främmande för det :wink:
nu går bilen till jobbet och även en sväng ut i skogen när det ska huggas ved eller dra fram gamla skrotbilar som stått förlänge hos grannen.

om någon har en höger framruta att sälja är det också intressant, eller möjlighet att ordna fram en, den är ju kras sen ett tag tillbaka.

förövrigt är bilen i riktigt fint skick inte mkt bucklor ändå, men jävlar vad tjock plåt det är i den!!! fan ingen suzuki folie som i efterträdarna.

Ha det gött.
MVH Tobbe

Postat: mån aug 14, 2006 6:41
av JEG
Det var ju bra att han är nöjd.

Postat: mån aug 14, 2006 9:07
av Malle
När Wilsby (som kör LJ80 i Standard) kom upp till Skene fredags kväll, så började han skruva det första han gjorde. Sen fortsatte han på lördagen (började föra oväsen redan vid 6-tiden på morron) och höll på till middagstid, körde sönder två knutar i första sektionen, fortsatte att skruva tills det var dags att bryta. Det han gjorde var att konvertera till 413 knutar och skivor...tror jag (Lasse vet nog bättre exakt). Kan det vara nåt :?: Skulle väl inte vara så svårt tydligen :roll:

Postat: mån aug 14, 2006 9:19
av Mathias T
Malle skrev:När Wilsby (som kör LJ80 i Standard) kom upp till Skene fredags kväll, så började han skruva det första han gjorde. Sen fortsatte han på lördagen (började föra oväsen redan vid 6-tiden på morron) och höll på till middagstid, körde sönder två knutar i första sektionen, fortsatte att skruva tills det var dags att bryta. Det han gjorde var att konvertera till 413 knutar och skivor...tror jag (Lasse vet nog bättre exakt). Kan det vara nåt :?: Skulle väl inte vara så svårt tydligen :roll:
Ja det var ett j-vla bankande och hammrande tidigt på morgonen :evil: :evil: väldigt kul när man kom i säng runt 2-3 på morgonen :roll:
Undrar om han inte helt enket bytte spindelhusen till från en 413 och troligtvis så monterande han knutarna från 413 på lj,ns drivaxlar.
detta är en ren gissning ! men det såg så ut när man körde förbi

Postat: mån aug 14, 2006 18:21
av TMT
jag hade inte tänkt på det men då kan jag ju ffs ta några 410 eller 413 skivor ok och tja allt och meka över, hoppas bara drivaxlarna har samma splinse då funkar det nog utan bekymmer.

då kan han slippa byta dom dåliga lagren direkt och köra med mina bättre beg likså kingpinen (vi pratade ändå om att bygga om till skivor fram på hanses bil blir ju enklare så här)

Postat: tis aug 15, 2006 22:42
av wilsby
King pin-lagren är en vanlig dimension. Riv och ta med ett till din lokale SKF-handlare. Tag även med nya packboxar till axelröret när du ändå är där.

410/413/Samurai outers passar på LJ80ns axel. Jag har en modifierad framdiff som har sidegears från en bakklump och använcer samma axeldiameter som LJ80 bak och nyare Zukar fram. Jag TROR att du kan använda dina existerande axlar med knutar från 410. Jag TROR också att nyare diffklumpar passar i axelröret.

Konverteringen är enkel. Om jag inte varit snål och köpt beg ok (kostar nästan 2 000:-/st på mekonomen nya) så hade jag fått ihop det innan jag åkte tillbaka till hotellet för frukost och dusch. Det enda som är annorlunda är konan för p-ändarna i styrarmarna. Men jag hade redan brotchat upp mina för moderna standardändar, så min styrning passade rakt av.

Jag kom til start, men första sektionen drog jag av höger fram drivaxel i ett perfekt snitt precis innanför CV'n, körde av däckventilen på samma hjul, och knäckte vänster drivknut.

Jag hade teoretiskt tillräckling med delar för att få ihop den igen, men jag bedömer att jag måste få tag i bättre drivaxlar innan det är någon idé att starta igen. Droppen var nog att jag fixat allt svaj i styrningen som tidigare gav med sig när ett framhjul högg fast i något. Nu äter jag drivaxlar i stället.

Efter två år utan problem med axlarna har jag dragit fem knutar och tre drivaxlar på tre tävlingar. Och då är både knutar och axlar kraftigare än original. Swiftmotor med Calmini-kam och SuperSwampers TSL/SX 30" höga och 30 cm breda kan ha något med saken att göra också. Samt spärrar fram och bak.

Så, tillbaka till ritbordet. Den är en vinnarbil när den håller ihop. Men på senaste tiden har det inte varit så mycket av den varan.

Postat: tis aug 15, 2006 23:09
av Lasse Suzican
wilsby skrev: Efter två år utan problem med axlarna har jag dragit fem knutar och tre drivaxlar på tre tävlingar. Och då är både knutar och axlar kraftigare än original. Swiftmotor med Calmini-kam och SuperSwampers TSL/SX 30" höga och 30 cm breda kan ha något med saken att göra också. Samt spärrar fram och bak.

Så, tillbaka till ritbordet. Den är en vinnarbil när den håller ihop. Men på senaste tiden har det inte varit så mycket av den varan.
Ska du ta över min post som drivknutshaveri-mästare??? :lol:
Nää! tillbaka till allvaret. Var det inte en 410-axel du plocka delar ifrån, för i så fall ska du kunna använda även 413 axlar och knutar som är grövre.
Mathias T. har kört med 413 driv i 410 axelhus iaf.... Vet dock inte om han bytte sidodreven i diffen...

Postat: ons aug 16, 2006 9:05
av Mathias T
lasse suzicán skrev:
wilsby skrev: Efter två år utan problem med axlarna har jag dragit fem knutar och tre drivaxlar på tre tävlingar. Och då är både knutar och axlar kraftigare än original. Swiftmotor med Calmini-kam och SuperSwampers TSL/SX 30" höga och 30 cm breda kan ha något med saken att göra också. Samt spärrar fram och bak.

Så, tillbaka till ritbordet. Den är en vinnarbil när den håller ihop. Men på senaste tiden har det inte varit så mycket av den varan.
Ska du ta över min post som drivknutshaveri-mästare??? :lol:
Nää! tillbaka till allvaret. Var det inte en 410-axel du plocka delar ifrån, för i så fall ska du kunna använda även 413 axlar och knutar som är grövre.
Mathias T. har kört med 413 driv i 410 axelhus iaf.... Vet dock inte om han bytte sidodreven i diffen...
Nej man behöver inte byta dreven,det är bara att byta drivaxlar rent över mellan 413 och 410 och det gäller även bakaxeln

Postat: ons aug 16, 2006 9:16
av wilsby
Så här förstår jag det hela:

410 och 413 har samma axeldiameter vid klumpen. LJ80 original har en mindre diameter fram.

410 har en mindre knut än 413, och en mindre axeldiameter i den ändan.
Om du har LJ80s originalaxlar kan du använda 410-knutar med skivbromskonvertering. Om du som jag uppgraderat sidegears för att kunna köra grövre axlar fram så väljer du 413/Samurai-knutar. Jag har nu ett litet förråd aftermarket-knutar för 413/Samurai från finnen som stod och sålde på Eurotrial. För att göra detta fram på en LJ80 behöver man byta sidegears.

Splinesen i navet är samma på 410/413/Samurai. Man kan således köra en 410-combo i 413, men den håller sämre. Man kan även stoppa in de grövre sakerna från 413/Samurai i 410. Jag TROR att man behöver byta packbox i axelröret då pga annan axediameter.

Postat: ons aug 16, 2006 9:23
av Mathias T
wilsby skrev:Så här förstår jag det hela:

410 och 413 har samma axeldiameter vid klumpen. LJ80 original har en mindre diameter fram.

410 har en mindre knut än 413, och en mindre axeldiameter i den ändan.
Om du har LJ80s originalaxlar kan du använda 410-knutar med skivbromskonvertering. Om du som jag uppgraderat sidegears för att kunna köra grövre axlar fram så väljer du 413/Samurai-knutar. Jag har nu ett litet förråd aftermarket-knutar för 413/Samurai från finnen som stod och sålde på Eurotrial. För att göra detta fram på en LJ80 behöver man byta sidegears.

Splinesen i navet är samma på 410/413/Samurai. Man kan således köra en 410-combo i 413, men den håller sämre. Man kan även stoppa in de grövre sakerna från 413/Samurai i 410. Jag TROR att man behöver byta packbox i axelröret då pga annan axediameter.
Om man byter axel mellan 410-413 så passar packoboxen

Postat: ons aug 16, 2006 9:33
av wilsby
lasse suzicán skrev: Ska du ta över min post som drivknutshaveri-mästare??? :lol:
Nix. Jag kommer till Säter oavsett hur det ser ut med delar (18 mil enkel, en dagstripp för mig om jag vill). Men sedan får det vara tills jag har en trovärdig lösning på problemet. Antingen bättre axlar från min vanliga tyska leverantör, eller en beställning av customaxlar från finnen. 12 v leveranstid, minst...

Postat: ons aug 16, 2006 9:36
av Mathias T
Använder man sidegears från framklumpen på 410 i lj´ns diff ?? eller är det specialprylar

Postat: ons aug 16, 2006 11:35
av wilsby
Mathias T skrev:Använder man sidegears från framklumpen på 410 i lj´ns diff ?? eller är det specialprylar
Jag tror inte att det är specialprylar, mer än att jag har en gavel på diffklumpen som är en del av spärren och ett större lager på den sidan.

Vi bytte kronhjul och pinjong i min framdiff innan Eurotrial, och flyttade delar mellan min gamla klump och en komplett third member som Bengt S hade. Ju mer jag lär mig om Suzuki, desto mer inser jag att de inte ändrar delar i onödan. Du kan (tror jag) ta sidegear från LJ80 bak eller godtycklig diff i en 410/413/Samurai. Jag tor också att du kan ta hela third member från 410 och framåt, åtminstone ser de likadana ut på utsidan.

Slarva inte med loctite och moment när du skruvar tillbaka gaveln på diffklumpen. Mina bultar hada backat ut och två bultskallar låg löst och simmade tillsammans med en halv kronhjulskugg.

Postat: ons aug 16, 2006 11:39
av wilsby
Hey skickar nya axlar när de kommer från härdningen nästa vecka. De har bytt process, och dessa skall vara starkare. Jag börjar med två axlar så får vi se om de motsvarar förväntningarna.

Finnen är lite billigare, men man måste beställa 10 axlar åt gången. Någon som vill gå samman och köpa en bunt, förresten? Som jag förstår det är det samma axel i alla fyra hörnen när man uppgraderat framaxeln, så det blir snabbt några stycken av samma sort.

Postat: ons aug 16, 2006 14:52
av wilsby
Mera meningslöst vetande: Det finns ingen synlig skillnad mellan third member i 410 och LJ80. Mer än olika stora hål i sidegears, och att utväxlingen är annorlunda.

LJ80 har 41:9 kuggar, SJ410 37:9.

Vet någon om det betyder att kronhjul och pinjong från Vitara skulle funka som ersättning i en LJ80?

Hur som helst måste det här ju betyda att man kan plocka in vanliga ARB-spärrar i sin LJ80 om man vill?