V-frambroms har fastnat, vad göra?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
V-frambroms har fastnat, vad göra?
Å vad kostar ett nytt ok om jag måste köpa nytt???
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: V-frambroms har fastnat, vad göra?
600kr www.laga.seMarcus-84 skrev:Å vad kostar ett nytt ok om jag måste köpa nytt???
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Renoverade oken fram på en -93:a Cherokke V8 för någon månad sedan...
Repsatsen "RAYWK1473" (Hansen Racing) kostade knappt 100-lappen...
Repsatsen "RAYWK1473" (Hansen Racing) kostade knappt 100-lappen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Lasse Suzicán skrev:Renoverade oken fram på en -93:a Cherokke V8 för någon månad sedan...
Repsatsen "RAYWK1473" (Hansen Racing) kostade knappt 100-lappen...
Är det svårt att renovera? Har aldrig gjort mer än bytt belägg (när det gäller bromsar).

EDIT: Vilka delar innehåller en repsats?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ehhh!Marcus-84 skrev:Är det svårt att renovera?
Jag tycker inte det, nej...
Men jag har ju också gjort det ett antal gånger (renoverat ok alltså)....
Har en bildserie som togs till Ba´Zukis teknik-del, men aldrig kom upp p.g.a diverse strul inom klubben...
Kan mickla ihop en snabb beskrivning på hur man gör...
Kolvpackningen samt dammskyddet.Marcus-84 skrev:Vilka delar innehåller en repsats?
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Kan stämma bra det... Cherokken jag fixade hade någon form av plast/komposit-kolvar...craze skrev:Passa på att lägga till några hundringar så får du nya kolvar oxå.Lasse Suzicán skrev:Kolvpackningen samt dammskyddet.Marcus-84 skrev:Vilka delar innehåller en repsats?
När oken på våra Jeepar börjar krångla beror det ofta på att kolven blivit lite oval till formen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hmm!Marcus-84 skrev:Hmmm, kanske man ska satsa på komplett renoverat ok från laga???
Laga.se säljer begagnade grejer, inte nytt eller renoverat...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
JahaLasse Suzicán skrev:Hmm!Marcus-84 skrev:Hmmm, kanske man ska satsa på komplett renoverat ok från laga???
Laga.se säljer begagnade grejer, inte nytt eller renoverat...

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Om inte själva oket är helt bortrostat så är det nog inga större fel på det.Marcus-84 skrev:Var kan man hitta renoverade ok då? Vad kostar ett nytt?
Köp ett komplett renoveringskit med damasker, packningar och kolvar så är det inga problem alls att renovera själv.
Det tar mer tid att montera ner oken, montera tillbaka dom och lufta bromsarna än vad det gör att rengöra oken och byta kolvar och packningar

Ett litet tips är att med bromspedalen pumpa ut kolven från oket så långt du kan (utan att kolven ramlar ut) innan du plockar bort oket, då är det inga problem att få ut kolven sen

Okej, ska kolla efter en komplett renoveringsats då (99% rostfri). Bra tips med kolven!
Återkommer när jag sätter igång.
Förresten, tror ni att det går att "rädda" oket så att det går att köra med bilen under tiden jag väntar på delar? Tex smörja....


Förresten, tror ni att det går att "rädda" oket så att det går att köra med bilen under tiden jag väntar på delar? Tex smörja....


Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
jag kan höja ett varningens finger, när jag skulle byta kolvar i moppens ok tyckte jag att det skulle va smidigt att trycka ut dom med tryckluft.monterade en gammal avklippt bromsslang på oket och tryckte i blåspistolen,blåste på lite försiktigt PANG BONK och jag hade träffat dom kanske 5% av landcruiserns bakdörr som inte skyddas av reservhjulet
tror fan ja hade ett dödligt vapen där ett tag


tror fan ja hade ett dödligt vapen där ett tag

-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Kanske lite omständligt förslag/tips.
Jag har tagit ett helt pedalställ med huvudbromscylinder från en bil utan servo och byggt/svetsat ett stativ för pedalstället så det står stabilt på golvet.
Jag pluggar vid behov en av bromskretsarna på det demonterade bromsoket med en skruv.
Ansluter med ett bromrör bromsoket till pedalstället.
Monterar en bygel eller en skruvtving över en kolv i taget.
Pressar nästan ut den första kolven - den som sitter minst fast.
Blockerar den så den inte kan tränga ut helt med bygel eller skruvtving.
Låter sedan bromsledning och plugg byta plats.
Pressar därefter ut den andra kolven helt.
Lossar bromsoket från ledningen.
Delar bromsokets halvor och tar med polygrip ut den kolv som nästan är utpressad.
Därefter tar jag ett verktyg, som jag tiggt mig till av tandläkaren som han har när han kollar gaddarna - det där vassa med krokarna ni vet - och pillar ut O-ringarna.
Jaa - så gör jag. Lätt som en plätt.
Man får en väldig kraft i bromspedalen när man kan stå och "hoppa" på den.
Jag vet hur proffsen gör - dom byter hela bromsoken.
Jag har tagit ett helt pedalställ med huvudbromscylinder från en bil utan servo och byggt/svetsat ett stativ för pedalstället så det står stabilt på golvet.
Jag pluggar vid behov en av bromskretsarna på det demonterade bromsoket med en skruv.
Ansluter med ett bromrör bromsoket till pedalstället.
Monterar en bygel eller en skruvtving över en kolv i taget.
Pressar nästan ut den första kolven - den som sitter minst fast.
Blockerar den så den inte kan tränga ut helt med bygel eller skruvtving.
Låter sedan bromsledning och plugg byta plats.
Pressar därefter ut den andra kolven helt.
Lossar bromsoket från ledningen.
Delar bromsokets halvor och tar med polygrip ut den kolv som nästan är utpressad.
Därefter tar jag ett verktyg, som jag tiggt mig till av tandläkaren som han har när han kollar gaddarna - det där vassa med krokarna ni vet - och pillar ut O-ringarna.
Jaa - så gör jag. Lätt som en plätt.
Man får en väldig kraft i bromspedalen när man kan stå och "hoppa" på den.
Jag vet hur proffsen gör - dom byter hela bromsoken.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
I fallet med Cherokke-ok, så är det exakt likadant på dom som på Suzuki-ok, nämligen att bromsslangen är ansluten mitt på cylindern med en banjo, så man sätter bara upp oken i pressen eller i skruvstycket, en skruv i hålet som banjoskruven satt i och pressa...

(Hylsan använde jag som stöd)...
(Hylsan använde jag som stöd)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!