Dodge Durango 00 - igen!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dodge Durango 00 - igen!
Jag gissar att ni saknat mig och mina frågor om min förra Durango. Men först lite historik:
Köpte Dodgen med nästan tjugotusen mil på mätaren för ett å ett halvt år sedan. Fantastisk bil! Jag bytte olja å oljefilter, tankade (och tankade och tankade: 1,5 liter/milen...) och körde nära två tusen mil utan några problem alls. Dock funderade jag på att skaffa nya M&S-däck då dessa var på upphällningen, men vafan.
För tio dagar sedan halkade jag av vägen och rullade några varv.
Plötsligen satt jag i det-lilla-huset-på-landet utan transportmedel, vilket inte är att rekommendera, så jag fick snabbt tag i en Durango till (i stort sett samma bil). Trevlig bil, även denna. Men inte riktigt lika bra skick. Nåja.
Det morrande jag hör från vänsterframhjul när jag svänger lätt vänster i låga hastigheter (20-30 km/h) gissar jag vara hjullagret (rätta mig om jag har fel). Okey, det är väl bara att byta. Tyvärr måste jag köpa ett helt paket (en hub) och det visar sig kosta nästan fyratusen kronor för vänsterframhjul hos Hansenracing.
Right. Hittar massor av front wheel bearings för en 00ans Durango på amerikanska firmor, men vilken passar min bil? Jag har 4x4. Och alla Durango ska ha ABS, men jag noterar att varken på denna eller på den förra finns det ABS på framhjulen (kan man TRO att det bara är ABS bak? Osannolikt!).
Jag gissar att hastighetsmätaren hämtar info från något framhjul, eller har jag fel?
Så; hjälp mig med en länk till vad jag ska privatimportera från USA så jag slipper morrandet.
Köpte Dodgen med nästan tjugotusen mil på mätaren för ett å ett halvt år sedan. Fantastisk bil! Jag bytte olja å oljefilter, tankade (och tankade och tankade: 1,5 liter/milen...) och körde nära två tusen mil utan några problem alls. Dock funderade jag på att skaffa nya M&S-däck då dessa var på upphällningen, men vafan.
För tio dagar sedan halkade jag av vägen och rullade några varv.
Plötsligen satt jag i det-lilla-huset-på-landet utan transportmedel, vilket inte är att rekommendera, så jag fick snabbt tag i en Durango till (i stort sett samma bil). Trevlig bil, även denna. Men inte riktigt lika bra skick. Nåja.
Det morrande jag hör från vänsterframhjul när jag svänger lätt vänster i låga hastigheter (20-30 km/h) gissar jag vara hjullagret (rätta mig om jag har fel). Okey, det är väl bara att byta. Tyvärr måste jag köpa ett helt paket (en hub) och det visar sig kosta nästan fyratusen kronor för vänsterframhjul hos Hansenracing.
Right. Hittar massor av front wheel bearings för en 00ans Durango på amerikanska firmor, men vilken passar min bil? Jag har 4x4. Och alla Durango ska ha ABS, men jag noterar att varken på denna eller på den förra finns det ABS på framhjulen (kan man TRO att det bara är ABS bak? Osannolikt!).
Jag gissar att hastighetsmätaren hämtar info från något framhjul, eller har jag fel?
Så; hjälp mig med en länk till vad jag ska privatimportera från USA så jag slipper morrandet.
SAAB, Micra och Pontiac Transam - alla (borde vara) fyrhjulsdrivna
Re: Dodge Durango 00 - igen!
Titta på Rockauto, de har de delarna. Det verkar som att det finns varianter med ABS både på bara bakhjulen och på alla hjul. Du hittar dem under Brake/Wheel Hub / Axle Bearing and Hub Assembly
Jo, jag ser det. Men i min verklighet är det framhjulen som gör jobbet när man bromsar. ÄR det så illa att jag bara har ABS på bakhjulen?sverker skrev:Titta på Rockauto, de har de delarna. Det verkar som att det finns varianter med ABS både på bara bakhjulen och på alla hjul. Du hittar dem under Brake/Wheel Hub / Axle Bearing and Hub Assembly
(herregud)
-
- Veteran
Du kanske har samma sytem som jag har på silveradon RWAL "Rear Wheel Anti Lock"
Vet inte hur det fungerar men jag har det på min.
Vet inte hur det fungerar men jag har det på min.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
Grejen var att amerikanarna lätt låser bakhjulen innan framhjulen, det löste man genom att sätta ABS på bakhjulen. Jag råkade ut för en riktigt läskig situation pga det med en F250 pickup som skulle ha ABS på bakhjulen men de låste ändå, men det gick som tur var bra.
Jag har kört motorcykel och vet att bromskraften nästan bara är fram. Nåja, Dodgen är väl något annat, misstänker jag.
Jo, visst har man bäst bromskraft fram, och just därför är det lättast att låsa upp bak.
Speciellt på pickuper när man kör utan last.
Speciellt på pickuper när man kör utan last.
Där jag befinner mig just nu bör jag inte ta av något framhjul, men OM det är ABS fram så borde jag väl kunna hitta någon sladd dit? Det är ju lätt att studera axeln med hjulet vridet.
Ja fram är jag tämligen säker på att det skulle gå en sladd till varje hjul i så fall.
Man kan ju inte göra som det ofta är bak, dvs att man sätter givaren på kronhjulet,
för då skulle det ju ABS:en bara funka i 4wd.
Man kan ju inte göra som det ofta är bak, dvs att man sätter givaren på kronhjulet,
för då skulle det ju ABS:en bara funka i 4wd.
Titta på bilderna på delarna på rockauto, då ser du var givaren sitter.
Ibland undrar jag hur resten av världen kan överleva, när jag (som är ganska smart) inte ens kan föreställa mig att man utrustar en bil med ABS - men bara på bakhjulen.
Well, då blev det hela mycket enklare: En Front Hub Assembly kostar ca 53 dollar (371 kr + frakt = ca 950 kr) på Rockauto. På Åbergs VCT Parts i Stockholm kostar den 2244 kr och på HansenRacing 2625 kr.
Finns det flera leverantörer som kan vara av intresse för mig? Jag har en Stockholmsresa inplanerad på totalt femtio mil, men det jag tolkar som lagrets morrande är ganska fridfullt när jag kör rakt fram. Vad mer skulle kunna morra, vid ett svagt svängande åt vänster i låg fart? Men i övrigt tyst (tycker jag).
Well, jag gissar på lagret.
EDIT: Jag räknar som en kratta. Har korrigerat det. Frakt runt en vecka, påstår Rockauto.
Well, då blev det hela mycket enklare: En Front Hub Assembly kostar ca 53 dollar (371 kr + frakt = ca 950 kr) på Rockauto. På Åbergs VCT Parts i Stockholm kostar den 2244 kr och på HansenRacing 2625 kr.
Finns det flera leverantörer som kan vara av intresse för mig? Jag har en Stockholmsresa inplanerad på totalt femtio mil, men det jag tolkar som lagrets morrande är ganska fridfullt när jag kör rakt fram. Vad mer skulle kunna morra, vid ett svagt svängande åt vänster i låg fart? Men i övrigt tyst (tycker jag).
Well, jag gissar på lagret.
EDIT: Jag räknar som en kratta. Har korrigerat det. Frakt runt en vecka, påstår Rockauto.
Senast redigerad av torbjorn den lör jan 28, 2012 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Och jag begriper inte hur f*n man kan utrusta en bil med ABS överhuvudtaget,torbjorn skrev:Ibland undrar jag hur resten av världen kan överleva, när jag (som är ganska smart) inte ens kan föreställa mig att man utrustar en bil med ABS - men bara på bakhjulen.
när det enda underlaget man kan ha nytta av det är is och snö.
Resten av året har man istället försämmrad bromskapacitet.
Speciallt om man åker på grusväg, och i synnerhet om man råkar ut för rullgrus på asfalt

Nä, om man ska ha ABS (som jag utläser Anti Brake System) så skulle den iaf vara möjlig att stänga av

Dessa "nya" bilar

...Men jag kanske inte är lika smart...

-
- Veteran
Det går att koppla om det så man kan stänga av abs med en strömbrytare.
Det hade dom gjort på bilen jag körde när vi lekte på halkbanan när jag tog körkortet.
Det var en s40 så den var ju nåttsådär modern
Det hade dom gjort på bilen jag körde när vi lekte på halkbanan när jag tog körkortet.
Det var en s40 så den var ju nåttsådär modern
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
Har någon erfarenheter av skruvat.se?
http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P57958.aspx
1594 + frakt är ohyggligt mycket billigare än HansenRacing å Åbergs VCT.
http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P57958.aspx
1594 + frakt är ohyggligt mycket billigare än HansenRacing å Åbergs VCT.
Det står inte på skruvat vad det egentligen är för del. Då är det svårt att veta vad det är för kvalitet och vara säker på att det är rätt del.
På både Åbergs och Hansen går det att se på artikelnummret och sedan jämföra med t.ex. rockauto.
På både Åbergs och Hansen går det att se på artikelnummret och sedan jämföra med t.ex. rockauto.