Hybriden 2.0 - 4x4 Engineering Sandhill

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis mar 24, 2009 23:54

Har inte uppdaterat på ett tag.
Men har hänt en hel del så som gått igenom bromsarna runt om och de verkade helt ny bytta alla skivor och belägg och fram oken var i ny skick men längde på ett lager hammarlack ändå :D
Har även fixat kopplingen, köpte Ny slav cylinder och huvudcylinder och monterade det nu funkar det underbart, och har plockat ur all inreding förutom instrument panel och stolarna. :P
Har nu provkört den med och är grymt nöjd med den än sålänge, grymt bra drag i motorn (om man jämför med M38an) självklart mulrar den gått med! :twisted:

Har testat flexet på den idag och det blev 56cm men då började det rinna bensin ur tanklocket så kunde inte köra högre men går nog knappt mer ändå.
Har en fin test slänt i trädgården som jag brukar testa i även om inte far tycker om det...
Klarade den fint me rangen med Nokian hakkapelita dubbdäck, var precis så jag klarade det med M38an med BFG AT däck men då körde jag inte jätte bra heller :rodnar:

Nu är jag verkligen sugen på att beställa hem en höjning från England och bara slänga på en uppsättning 35"are så länge tills ekonomin tillåter 40"
så hoppas kunna göra det i veckan eller nästa vecka :wink:

Har ett problem med den med, hon går bara på choke men på choke går den jätte fint, vad kan vara fel?? Kan det vara att ena grenrörs skarven till avgasrören sitter bara med 2skruvar ist för 3. kan det vara att det läcker förmycket?

Aja över till bilder:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

åter kommer när det händer nått nytt :hello:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » ons mar 25, 2009 6:22

Tar sig ju :D :D

Gällande frågan - choke. Gör rent förgasarna invändigt. Motorn får för lite soppa när den uppför sig sådär. Hade stått länge = förgasarna har beckat igen.

/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons mar 25, 2009 7:24

fourrunner skrev:Tar sig ju :D :D

Gällande frågan - choke. Gör rent förgasarna invändigt. Motorn får för lite soppa när den uppför sig sådär. Hade stått länge = förgasarna har beckat igen.

/Daniel
Har gjort rent förgasarne en gång redan men kanske ska kolla igen.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis apr 14, 2009 23:28

Hej igen nu har jag äntligen haft lite flyt i garaget :D
Har gått lite segt eftersom jag inte fått bort Dragkroken pga fastrostade bultar men med Huggmejsel, slägga och tigersåg gick det tillslut :twisted:
I lördags var jag i Hunnebo hos Island här på forumet och kollade på hans Baby Blue Beast som är byggd på ett range chassi med en willys kaross, Härifrån fick jag insterationen till en egen Range/willys :D
Så nu har jag börjat plocka isär karossen i beståndsdelar och ska se om någon vill köpa Kaross delar.
Så ett Willys chassi ska inhandlas och massa stålrör till kaross upphängningen, sedan ska Fälgarna bereddas och sedan ska det på 40" :twisted:
Nu är det bara lite kvar av karossen som går å skruva isär sedan får jag lyfta bort baljan, men den får vara kvar sålänge så bilen går å köra ut och in i garaget då garaget är så lite så man måste vända på bilen för att kunna jobba i andra änden :?

Nu över till bilderna!

Bild
Bild
Var tvungen å vara ute på infarten å jobba för pappa skulle polera båten :(
Bild
Bild
Bild
Väldigt mörka bilder dock.
Imorron kommer mer bilder då jag ska ta ur all inredning förutom det som behövs för att köra den, hela fronten ska bort och inneskärmarna bak :D [/list]
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tis apr 14, 2009 23:55

Tjena

Coolt projekt. Häftigt beslut. Det här ska jag följa.

Ska du regga den som bytt kaross åxå?

Ha det :naughty:

Hannes

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » ons apr 15, 2009 0:30

kul bygge men att sätta 40" däck på range axlar skulle jag nog avråda. dom är inte kända för att va starka. men jag har 2 uppsättningar om du behöver nya
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » ons apr 15, 2009 7:26

Baby Blue Beast – Henrik Vesas gamla Formula Offroad-bil. Det var inte ens igår man såg den gamla "luringen". Den har varit på Island och försvarat de svenska färgerna och även slagits mot Monster Race-bilar – för länge sedan.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons apr 15, 2009 7:36

carl_hannes skrev:Tjena

Coolt projekt. Häftigt beslut. Det här ska jag följa.

Ska du regga den som bytt kaross åxå?

Ha det :naughty:

Hannes
Får hoppas de blir bra men ganska mycket arbete men de gillar vi :D

Ja den ska reggas me willys karossen :P

jonte 4x4: Baby Blue Beast Har orginal Rover axlar och den håller med 40" så de ska nog inte vara några probl :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

_JP_
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2009 16:36
Ort: Sorsele och Mora

Inlägg av _JP_ » ons apr 15, 2009 13:13

Det här blir fränt och ska följas!

Ett bra med val med willys kaross :)

Vilken modell blir de? cj3 eller 5?

Dom är ju ganska mycket kortare än en range.

/ Johan
Willys CJ3A
Toyota Hilux -99
VW Taro -95

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons apr 15, 2009 16:27

_JP_ skrev:Det här blir fränt och ska följas!

Ett bra med val med willys kaross :)

Vilken modell blir de? cj3 eller 5?

Dom är ju ganska mycket kortare än en range.

/ Johan
Tror det blir cj2 front och ska förlänga eller bygga bakdelen själv på så sett blir det bättre passform plus att ramen ska kapas både fram och bak :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » ons apr 15, 2009 17:47

STOPP, sätt tilbaka karossdelarna igen!

2-dörrars rangerovers är ju svinfräna o börjar bli ovanliga.

35"er och dieselmotor röstar jag på :D men du gör ju naturligtvis som du vill :wink:

_JP_
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2009 16:36
Ort: Sorsele och Mora

Inlägg av _JP_ » ons apr 15, 2009 18:50

4x4power skrev:
_JP_ skrev:Det här blir fränt och ska följas!

Ett bra med val med willys kaross :)

Vilken modell blir de? cj3 eller 5?

Dom är ju ganska mycket kortare än en range.

/ Johan
Tror det blir cj2 front och ska förlänga eller bygga bakdelen själv på så sett blir det bättre passform plus att ramen ska kapas både fram och bak :D

Jaha okej ja de blir nog bra. De är ju lite överhäng iaf bak på rangerover.

/ Johan
Willys CJ3A
Toyota Hilux -99
VW Taro -95

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons apr 15, 2009 21:35

kalle skrev:STOPP, sätt tilbaka karossdelarna igen!

2-dörrars rangerovers är ju svinfräna o börjar bli ovanliga.

35"er och dieselmotor röstar jag på :D men du gör ju naturligtvis som du vill :wink:
Håller med Kalle! Paja inte denna Range, med en lusig Willys kaross, det kommer förstöra hela värdet på din bil....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons apr 15, 2009 21:43

Kalle och BorkJonas. Ni är som farsan. Ska vara orginal. :shock: Man måste väl kunna bygga lite fränt åxå. :wink: Det är ju ändå mycket jobb för att få den i bra skick som orginal.

Din sukka t ex Borkjonas är väl inte speciellt orginal :D

Ha det :naughty:

Hannes

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons apr 15, 2009 21:51

carl_hannes skrev:Kalle och BorkJonas. Ni är som farsan. Ska vara orginal. :shock: Man måste väl kunna bygga lite fränt åxå. :wink:

Din sukka t ex Borkjonas är väl inte speciellt orginal :D

Ha det :naughty:

Hannes
Sånt som börjar vara ovanligt kan man ju bevara, eller kanske sälja/byta sig till nåt annat som är vanligare i standardutförande o bygga om det istället...

Hur många suzukisar finns det t.ex :?: :wink:

Skriv svar