KE-Jetronic strular

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ojje
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 31, 2008 0:18
Ort: Munkbysjön

Inlägg av Ojje » tis jul 14, 2009 22:32

Låter precis som tjuvluft då den går på högre varv, det är inte bromservomembranet som gett upp och släpper in luft den vägen.

Dom där mek.sprutarna brukar vara ENORMT driftsäkra, finns det rätt soppa tryck och inget luftläckage så går dom.....

En tanke så här mot slutet .... på Tyskbilar med mek.sprutare satt det gammalt tillbaxs en "fuelpump kill switch" under mätskivan som slog av soppapumpen om motorn stannade, du kan kolla om det sitter en sån på din bil och kolla så den tillåter soppapumpen att starta så fort mätskivan börjar röra sig....

/Ojje

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » ons jul 15, 2009 11:51

okej du har lite tur nu jag jobbar mkt med just ke jetronic le lu jetronic

din bil låter som att temp givaren inte jordar vid kall temp du har en 2polig kabel i motor blocket som troligen e gul blå kabel i gör så här

dra loss den kabeln från temp givaren ta sen en kabel och BYGLA I KONTAKTEN I KABELN

detta gör nu att du lurar motorn att det e minus grader ute och då ska styrtrycksventilen mata på fetare bränsle och höja tomgången ngt ca 1300rpm

om du inte får ordning på detta ring mej så ska jag hjälpa dej över telefonen mvh hasse turbomannen 0320 48901
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » ons jul 15, 2009 15:10

Lasse: Du behöver inte scanna in bilden, jag fattar hur du menar att det ser ut.

Jag tycker också att det känns som tjuvluft men jag hittar inte vart! Ska kolla servoslangen också nästa gång. Svårt att se alla slangar också, jag kan ju ha missat nåt ställe med gasen...

Tror inte på temp sensorn eftersom jag har kört den ganska länge så den har varit varm och ändå inte gått igång, glömde skriva det tidigare :rodnar:

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » ons jul 15, 2009 15:55

får du ngn gång över huvud taget vid lite mera varv typ halv gas och då starta??? har du kollat alla oringar nere i blocket??? ett tips

ta retur slangen knäck den så trycket ökar markant startar den då och går "BÅTTRE" då e det pumpen sen en fråga när bytte du filter??? bränslefilter alltså och luft filter

ett taskigt luft filter gör att den inte orkar lyfta tallriken riktigt

hoppas det löser sej lite för dej
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » ons jul 15, 2009 19:42

Nåt intressant hände!
Fick igång bilen helt plötsligt, den gick på 2500rpm av sig själv. Jag lät den gå tills den blev varm och stängde av.
Startade upp igen och det var samma sak, 2500rpm och väldigt svajig tomgång, den pendlade upp o ner hela tiden.
Sen la den av lika plötsligt som den startat och var precis lika som förut!

Lät bilen kallna och provade att bygla temp sensorn men det gjorde ingen skillnad alls oavsett om den var byglad eller inte, märkte även att tomgångsventilen INTE går när motorn inte startar. Vet inte vilket läge den har stannat i.

Det lär ju vara ett relä som styr tomgångsventilen, lutar väl åt att den är lite inkonsekvent?
Tar det reläet även in signal från tempsensorn så lutar det ännu mer åt trilskande relä eftersom byglingen inte hade nån effekt. Eller?

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » ons jul 15, 2009 20:06

Det sitter ett relä bakom batteriet som styr kalltomgången har jag för mig. och det är visst nån lödning i det som kan spöka. jag hade en 190e merca med det felet och innan en kompis tipsade om det höll jag på att skrota bilen. Det är ett relä med en säkring på toppen.
jag tror det är samma system på din.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » fre jul 17, 2009 14:45

Hittade reläet och mätte upp den och den fungerar, tog isär den och lödde om allt ändå för säkerhets skull.
Lite bättre kan det ha blivit, motorn tänder till men startar inte. Fick slut på ström i batteriet också, blir inte så bra snurr med mina klena startkablar så jag ska testa med ett annat batteri.

Fler tips om vad jag kan kolla?
Har ju gått igenom hela systemet nu känns det som...

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tis jul 28, 2009 16:08

Plockade isär fördelaren och såg att det fanns lite ärg på kolven, det har väl runnit ut nån droppe bensin där när den har stått. Gjorde rent och satte ihop allt och nu jäklar kommer det ut soppa!
Det fanns ju ett membran därinne iaf, med fjädrar på båda sidor. Det var ju inte så mycket annat intressant där inne, ett membran och en kolv. Jag som trodde det var som en fördelarpump till en diesel :rodnar:

Ska bara byta tändkablar så är den klar och ska säljas, bättre att sälja mercan och behålla Vitaran som jag ändå har nytta av under vintern.

Skriv svar