Höja Blazer disel 82

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ziggy
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 06, 2009 19:34

Höja Blazer disel 82

Inlägg av Ziggy » fre nov 06, 2009 15:20

Håller på att fixa till en gamal blazer. Har satt på 37" och tänkte få lite mer luft under skärmarna. Jag har kollat runt och det finns inga höjsatser till dislar, är det någon som vet varför?
2" puckar funkar det utan andra åtgärder?

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Inlägg: 174
Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » fre nov 06, 2009 16:31

höjningssatserna är samma till både bensin å diesel :wink: ... de skiljer sej inte för om det är diesel eller bensin...

det ända som jag kan tänka mej med 2"puckar är isåfall växlingarmen till växelåden :roll:
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

Ziggy
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 06, 2009 19:34

Inlägg av Ziggy » fre nov 06, 2009 17:21

de jag hittat på bla summit står det ej disel på

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » fre nov 06, 2009 17:23

gäller de alla chever även min silverado...
har funderat på samma sak..
på alla sattser står de ju EJ DIESEL... varför???
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » fre nov 06, 2009 19:53

På de nyare står det så bara för att avgasröret blir i vägen för framre kardan, men det är ju lätt fixat.

På de äldre vete tusan...
Kan det vara att fjädrarna inte är godkända för den högre vikten på motorn...?

Ojje
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: mån mar 31, 2008 0:18
Ort: Munkbysjön

Inlägg av Ojje » fre nov 06, 2009 20:09

Fjäderhöjningen från Superlift är godkänd för dieselmotorn, som Grottulf skrivit så är det vikten som blir problemet och det har Superlift löst med "hårdare" framfjädrar (monteras winch + båge + extra batteri så stöter man på samma problem)...

/Ojje

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » fre nov 06, 2009 22:02

vad ja förstår pratar han om kaross höjning och de brukar de stå ej diesel på...
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

Ohlsson
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: fre feb 20, 2009 21:09
Ort: Uppsala

Inlägg av Ohlsson » fre nov 06, 2009 22:14

Vet att det stor "ej diesel" när jag köpte ett karosskit till min campo, kommer inte ihåg den exakta förklaringen jag fick, men det var nåt i stil med att det kunde bli problem med kylningen på dizzlarna när de höjdes, fick stora hjul och kördes hårt.... i varmt klimat med sand... eftersom det är amerikanska pryttlar så tar de ju det säkre före det osäkra på alla sätt och vis.
Vet inte om det är det som är den egentliga förklaringen men det var det jag fick då.
//
suzuki 413 skogsbil
Suzuki samuraj kanske blivande skogsbil
Opel Calibra 4x4 sommarleksak
mm mm mm :)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » fre nov 06, 2009 22:54

struggling skrev:vad ja förstår pratar han om kaross höjning och de brukar de stå ej diesel på...
Nu vet jag inte riktigt hur dessa kit ser ut, men man borde ju behöva flytta ner kylaren,
och då kanske de nya fästena bara passar bensin-kylaren...?

Eller byter man fläktkåpan istället månntro...
I så fall är det nog samma sak där.

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » fre nov 06, 2009 23:01

kan ju vara att kylaren hamnar bakom kofångaren kanske de menar....

de måste ju finnas nånn som karosshöjt en cheva här:)
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör nov 07, 2009 7:59

struggling skrev:kan ju vara att kylaren hamnar bakom kofångaren kanske de menar....

de måste ju finnas nånn som karosshöjt en cheva här:)
Jo då, både jag o nutti... (fast jag har bensinare, men med dieselkylare...) Det finns inga praktiska skillnader på bilarna beroende på om dom har diesel eller bensinmotor mer än att dieselmotorn väger något mer, har större kylare o ett soppafilter på torpedväggen...

Kylaren sitter ovanför kofångaren redan från början så den kommer ju ändå längre bort om man höjer...

Det enda problemet som kan bli är just vid kylaren, karosshöjer man så måste man flytta ner kåpan som sitter runt fläkten. (inte ta bort den!) Det viktiga är att den runda delen runt fläkten förblir intakt. Spelar inte lika stor roll om den hamnar lite under kylaren. Jag löste det hela med en hammabyggd kåpa o 2 st 15" elfläktar. Kylaren går inte att flytta ner utan en besvärlig modifiering av fronten.

Bild

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör nov 07, 2009 8:41

eller så tar man bondstilen som jag och kapar ur i undra delen av kåpan så fläkten passar. Har inte stött på problem så då måste det ju gå?
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör nov 07, 2009 8:59

Visst går det men det är inte rätt... anledningen till att man ska vara aktsam om fläktkåpan är att fläkten suger luften lättaste vägen. har man då skurit bort nedre delen så får ju fläkten sin luft där... Har man flyttat ner hela kåpan så blir det ju bara en springa längst ner. Dessutom inte precis vid fläkten. Fläkten suger ju ganska mkt luft så då drar den genom kylaren ändå...

Jag säger dock inte att det inte funkar hyfsat, vi har ju ganska mkt kallare klimat här uppe än på många andra platser. Men det finns en anledning till att jag bara sett folk med demonterad kåpa stå på träffar med överhettad motor en varm sommardag medan jag och andra med kåpa kan köra omkring bäst vi vill... (jo jag såg nutti att du bara kapade bort lite precis vid fläkten, blir dock procentuellt mkt större yta som går till spillo i den änden av kåpan)

struggling
Rutinerad
Inlägg: 495
Blev medlem: mån apr 13, 2009 18:31
Ort: duved/åre

Inlägg av struggling » lör nov 07, 2009 16:12

ni tror alltså att de e enda grejen till att de står ej diesel på dem...
apro på fläktkåpa så har de inte suttigt nån sån på min... inte när ja lköpte den heller... men så e ju 30+ dagarna väldigt lätträknade här uppe:)
6,5 t -silverado =jobbil (9,5 hög)

viewtopic.php?t=15641

cheva van = ölbil
m5 touring = ögonsten

Ziggy
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 06, 2009 19:34

Inlägg av Ziggy » sön nov 08, 2009 12:45

Jag lägger in några bilder så ni ser hur mitt projekt ser ut

Första hösten var det rostlagning som vanligt med old stuff
Bild
Lagom till snön så var det dags.
Bild
Bild
Byggt ny grillbar/ko fångare. Jeepen ser liten ut i jämförelse.
Bild
Mudzillas 37" på american racing fälgar införskaffades.
Bild
Så där ja
Bild
Första turen i teränglådan med de nya däcken
Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv svar