Cheva Blazer 5.7L (höjningsprojekt)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » mån nov 09, 2009 20:42

Jovisst fick jag det ;D Men är det "bara" att skruva av muttrarna, knacka bort konerna och sen sätta dit den nya och spänna åt? För i "instruktionerna" står det att man ska hålla på och vrida på ratten osv :roll:

Citerat;
1. Park the vehicle on a smooth , level concrete or asphalt
surface.
2. Remove the drivers side tire, if already remove proceed to
step 3.
3. Disconnect the drag link from the steering arm by
removing the cotter pin, loosening the nut several turns and
tapping the nut with a rubber mallet until the stud comes
loose from the arm.
4. Remove the three nuts that hold the steering arm to the
knuckle housing.
5. Clean mounting surface thoroughly and install the new
Rough Ccuntry steering arm using the new nuts supplied
in the kit. Torque nuts to 90ft/lbs.
6. Inspect the drag link assembly. If the drag link is worn or
the ball joint grease boot is torn, replace the assembly.
Install the drag link onto the steering arm but do not
tighten. It may need to be adjusted to allow the wheels to
travel from stop to stop without binding the steering
mechanism.
7. Replace the wheel/tire and set the wheels pointing straight
ahead.
8. Remove the drag link from the steering arm.
9. Turn the steering wheel all the way from left to right, counting the number of turns. Then turn the wheel back half the
number of turns.
10. Adjust the drag link to fits loosely in the steering arm. Tighten the nut and install the new cotter pin. Check steering again
and adjust if necessary.
11. Double check for tightness of all hardware and inspect assembly periodically.
1. Check all fasteners for proper torque. Check to ensure there is adequate clearance between all rotating, mobile,
fixed and heated members. Check steering gear for interference and proper working order. Test brake system.
2. Perform steering sweep. Check to ensure brake hoses have sufficient slack and will not contact rotating,
mobile, or fixed members, adjust lines/brackets to eliminate interference and maintain proper working order.
Failure to perform inspections may result in component failure.
3. Bump stops and extensions must be in place on all vehicles! Note: allowing suspension to over extend by
neglecting to install or maintain stops and extensions may cause serious damage to OE and related components.
4. Re torque all fasteners after 500 miles. Visually inspect components and re torque fasteners during routine
vehicle service. Readjust headlights to proper settings if applicable.
Senast redigerad av wimhed den mån nov 09, 2009 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Blazer -89, 5.7, 40" MM, snart 9" högre
garaget.org/wimhed

"Om du har gåshud på pitten så ska du dra ut pitten ur gåsen och tänka över din sexuella läggning"

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » mån nov 09, 2009 20:53

Japp det ska det vara, hur "bara" det nu blir att få loss den gamla armen efter att du lossat muttrarna... Anledningen till att det står att du ska vrida ratten kan vara för att man ska få dom nya grejerna att hamna på plats ordentligt.

(min höjningssats var redan monterad när jag köpte bilen)

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » mån nov 09, 2009 21:17

henke_99 skrev:Japp det ska det vara, hur "bara" det nu blir att få loss den gamla armen efter att du lossat muttrarna... Anledningen till att det står att du ska vrida ratten kan vara för att man ska få dom nya grejerna att hamna på plats ordentligt.

(min höjningssats var redan monterad när jag köpte bilen)
Blir att slå allt vad man har :twisted: haha

Kan du hjälpa mig lite, min hjärna står helt stilla efter två jobb-skift,

REAR LIFT SPRING INSTALLATION
1. Jack up the rear of the vehicle and remove the wheels and tires. Place the vehicle on jack stands. Position the jack stands
directly in front of the spring hanger on the frame.
2. Place a floor jack under the center of the axle and remove the stock u-bolts. Also remove the stock shock absorbers.
Lower the axle away from the leaf springs. Remove the stock leaf springs.
3. Install the new springs in the same manner as the stock springs were removed. Tighten the spring bolts and jack up the
axle to meet the leaf spring, paying close attention to the spring pin. Spring shim should be positioned with the narrow
part toward the center.
4. Install the u-bolts and torque to 80-100 ft/lbs.
5. Install the new shock absorbers. Part # 650341. The 9/16” sleeve will be installed on the bottom of the shock with the
bushing and the pin will be installed on the top of the shock.

Ska lyfta upp bilen, av med däcket, av med ubultar, av med dämparen,hissa ner axlen ifrån bladen, ta bort någon fjäder?, stoppa dit det nya bladet, dra åt centerbulten? hissa upp axlen och se till att centerbulten går i fjädern? sen fattar jag inte nästa steg :roll:
På med nya ubultar och montera nya stötdämparen? Sen ska det vara klart? :wink:
garaget.org/wimhed

"Om du har gåshud på pitten så ska du dra ut pitten ur gåsen och tänka över din sexuella läggning"

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » ons nov 11, 2009 12:33

jaha, idag har man varit ute några timmar i regnet och skruvar ..

Hade tänkt att få bort styrarmen och byta till den nya, men icke :evil:
Hur mycket jag än hängde mig på järnspettet vägrade skiten att lossna.
Men efter att jag försökt en stund gav jag mig på höjningen bak .. Tog sönder ett spärrskaft så kapade av u-bultarna med vinkelslipen.
Tak gud för denna underbara skapelse.

La dit dom nya blocken och monterade nya ubultar .. Ska se om jag orkar ta ner allt igen för att lägga till ett blad fram till helgen.

Vad tycker ni, lägga till ett blad, eller schackel-flip? Eller bägge två?

Ajja, lite bilder skadar nog inte.

nej, packa matlåda och begesig :cry:

Bild

Bild
garaget.org/wimhed

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » ons nov 11, 2009 12:55

jag tycker du ska shackel-flippa den :wink: gjorde de på min å den blir ju inte så stel bak heller :roll:
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » ons nov 11, 2009 13:53

För att få bort styrarmen måste du först få bort de koniska "hylsorna".
Prova att knacka runt dem lite motsols med en huggmejsel.
De är inte gängade, men i och med att pinnbultarna är det, så kan detta hjälpa.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons nov 11, 2009 17:15

Jag tycker inte du ska lägga till ett blad bak, gör det inte stelare än vad som behövs... Shackleflip är ju bäst, men då stämmer det ju inte med klossarna. (var en 6" höjning va?) På en 4" höjning hade det varit bäst att göra en shackleflip iställer för klossarna, men då behöver man ju original ubultar...

Ojje
Användare

Inlägg av Ojje » ons nov 11, 2009 17:18

Jag bytte "pitmanarm" för inte så länge sen och tipset jag fick från några bekanta "påandrasidandetstoravattnet" var: some good whacks with a mediumsize hammer ... och det provade jag, mellanstor slägga 2-3kg och en par rejäla smällar rakt framifrån på "böjjen" och den släppte hur fint som helst och då har den bara suttit där sen -77...

/Ojje

Ojje
Användare

Inlägg av Ojje » ons nov 11, 2009 17:24

Personligen ... INGA BLOCK I FJÄDRINGEN!!!!!, du riskerar att bryta bladfjädrarna, slå in kardanen i fördelningslådan och mosa den samt att din bil beter sig som en orm då du kör över ett gupp (jag har provat "klossar" men insåg snabbt att det är nya bladfjädrar som gäller).....

/Ojje

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » ons nov 11, 2009 17:24

Vackert du! :D

Nu blev jag bara grymt sugen på att behålla subben och göra iordning den istället för att sälja...

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » ons nov 11, 2009 18:00

Måste säga tackar för allt intresse :D

Var i detta avlånga land kan man köpa en schackelflip? Orkar nog inte slipa och sånt, beror vad det kostar =) Hur mycket höjer det? ska ju ha upp den minst 6" bak .. Kanske kan gå med schackel-flip och blad utan kloss?

Add a leaf följde med satsen, så det är gratis haha .. Och det följde med 4st centrumbultar? Kanske ska ersätta klammrarna när man tagit bort dom?

Stelhet gör inte så mycket då jag inte ska köra värst mycket i skogen, utan blir en "åka-och-köpa-glass-bil" :twisted:
garaget.org/wimhed

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » ons nov 11, 2009 18:01

Grottulf skrev:För att få bort styrarmen måste du först få bort de koniska "hylsorna".
Prova att knacka runt dem lite motsols med en huggmejsel.
De är inte gängade, men i och med att pinnbultarna är det, så kan detta hjälpa.
Nu förstod jag inte så mycket? Konerna sitter vöäl ner i styrarmen, så dom kan man inte nå? :?
garaget.org/wimhed

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons nov 11, 2009 18:11

En shackleflip ger 4" höjning, så du hade alltså behövt 2" klossar oxå. (det receptet kommer nog jag förmodligen köra på när jag byter axlar)

I Sverige kommer du nog inte hitta nån shackleflipsats, om du ändå gör det så lär det säkert kosta minst ett par tre tusen. Och det kräver en del slipande även för att montera en sån, då man måste slipa bort nitarna till original shackelfäste...

Det är alltid bäst att bygga rätt från början när man ändå håller på, om du får för dig att börja köra i skogen så är det ju tråkigt att behöva bygga om igen helt i onödan... Plus att det är gott med mjuk fjädring även på vägen.

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » ons nov 11, 2009 18:29

henke_99 skrev:En shackleflip ger 4" höjning, så du hade alltså behövt 2" klossar oxå. (det receptet kommer nog jag förmodligen köra på när jag byter axlar)

I Sverige kommer du nog inte hitta nån shackleflipsats, om du ändå gör det så lär det säkert kosta minst ett par tre tusen. Och det kräver en del slipande även för att montera en sån, då man måste slipa bort nitarna till original shackelfäste...

Det är alltid bäst att bygga rätt från början när man ändå håller på, om du får för dig att börja köra i skogen så är det ju tråkigt att behöva bygga om igen helt i onödan... Plus att det är gott med mjuk fjädring även på vägen.
Ja jävlar, det var för dyrt :twisted: haha .. Men när jag var ute senast såg jag att ena öglan till bladet bar hade spräckts .. Så är nog läge att byta .. Kan man beställa 2st bladfjädrar bak som höjer 6" ? Eller jag måste köra på ett helt nytt paket ?

Jo det är klart, lite kommer man nog vilja köra i skogen .. TEstade en lerbana här hemma, och det va jävligt skoj. Dock är det inhägnat område :cry: Så kanske får bygga rätt från början .. Och håller allt är väl tanken att kunna åka på träffar och se era bilar och köra lite själv med :rodnar:
garaget.org/wimhed

sebban
Rutinerad

Inlägg av sebban » ons nov 11, 2009 18:42

Jag kan ju delge mitt recept där bak.

Shackle flip från Offroad Design, och längre shackel (jag tror 5") och 1,5"kloss.. Funkar grymt bra, jag har super bra flex!!

http://diy4x.com/cart/index.php?route=p ... uct_id=113
http://www.offroaddesign.com/catalog/shacklekit.htm
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

Skriv svar