Hur upplever ni era Bilar i Vinter väglag?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

broncoman
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 21, 2011 14:20
Ort: Bålsta

Inlägg av broncoman » ons feb 23, 2011 12:52

Amazon_Sleper skrev:Kolla upp så inte de är nå glapp i någon led/ snäckan.. Hade en kärvande snäcka på min innan å den var riktigt hemsk :puke:

Men efter byte av den å lite kulbultar å styrleder blev de mycke bättre, men är ärligt talat tveksam till fords konstruktion utan hjälpstyrarm :? Har en led till som jag tycker glappa lite så ska byta den till sommaren så den bli tipp topp...

Men min 33or tar endast i lite lite på bärarmarna inte i ramen, å de endast med max styrutslag..


Den är tät och fin, det gör det ju så mycket jäkligare. Ser det som en arbetshäst, så förväntningarna fanns inte ens från början.
Jag har och har haft Fordar, men tycker att kvalitén är usel. Min nuvarande Mondeo V6 -04, är min sista Ford.
Ligger under 90 med Broncon, så håller man sig i filen iaf. Har ett par Van-vinterdäck på, enormt mycket mer stabil.
Visst går det att bygga om bilen, men för mig är det ingen hobbybil.

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » ons feb 23, 2011 17:43

Hej

Jag är enkelspårig och tråkig, men med färska däck och lite framförhållning går det som tåget.
På de lastbilar jag kört genom åren sitter det vanliga sommardäck och nog fan ska man ut i alla väder, även om tex bussarna är inställda.
Jag tycker de pickuper och en blazer -76:a jag haft har fungerat tillfredsällande vintertid.
Kanske är det en yrkesskada, men däck ska vara max tre år och ha bra mönster annars är dom odugliga.

Mvh Daniel

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 23, 2011 19:13

De där med däck bero ju på hur man förvara dom sommar tid med om man tänker på vinter däck då, svalt å tort håller dom betydligt längre.. Å Sen tycker jag oftast dubben ryker innan däcket blir hårt på nya däck, tackar vet jag ståldubb inge jävla alu eller plast med hårdmetall spets..

Själv kör jag ner dom totalt eller jagar reda på några gratis å lägger om då jag har maskin kvar sen jag hade firma, så jag snålar :lol:

Fast e ju skillnad om man ska bröta i skogen då vill jag nog ha tipp topp däck..
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

broncoman
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 21, 2011 14:20
Ort: Bålsta

Inlägg av broncoman » ons feb 23, 2011 19:45

3500 skrev:Hej

Jag är enkelspårig och tråkig, men med färska däck och lite framförhållning går det som tåget.
På de lastbilar jag kört genom åren sitter det vanliga sommardäck och nog fan ska man ut i alla väder, även om tex bussarna är inställda.
Jag tycker de pickuper och en blazer -76:a jag haft har fungerat tillfredsällande vintertid.
Kanske är det en yrkesskada, men däck ska vara max tre år och ha bra mönster annars är dom odugliga.

Mvh Daniel
Vet inte vem du svarar. Mina 33" är instabila i sidorna. Mina Vandäck är så mycket mindre att de blir stabila. Funkade trots rena bakeliten.
Framförhållning funkar alltid, men jag var mer inne på däckens förmåga. Bakelitdäcken var betydligt bättre pga dubb, mina Cooper är rena soporna i snö. Fastnade ofta, så jag frågade på ett offroadforum vad man använde på vintern. Dubb, blev svaret.

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » ons feb 23, 2011 20:16

Mitt svar gäller ämnet i allmänhet!
Det spelar väl ingen roll om du har 33", 38", 42" eller ngt annat om dom inte duger vinertid.
Om däcken är instabila i sidorna så kanske profilen är lite för hög, lufttrycket för lågt..?
Det jag ville få fram är att däck är bäst när dom är färska och med ett vid vinterväglag lite känsligare fordon som tex en pickup så gör det mycket stor skillnad om man kör på BRA däck.

Sammanfattningen är, med färska däck i lämplig dimension tycker jag att de 4X4 pickuper jag ägt haft fullgoda vinetegenskaper.

broncoman
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 21, 2011 14:20
Ort: Bålsta

Inlägg av broncoman » ons feb 23, 2011 20:57

3500 skrev:Mitt svar gäller ämnet i allmänhet!
Det spelar väl ingen roll om du har 33", 38", 42" eller ngt annat om dom inte duger vinertid.
Om däcken är instabila i sidorna så kanske profilen är lite för hög, lufttrycket för lågt..?
Det jag ville få fram är att däck är bäst när dom är färska och med ett vid vinterväglag lite känsligare fordon som tex en pickup så gör det mycket stor skillnad om man kör på BRA däck.

Sammanfattningen är, med färska däck i lämplig dimension tycker jag att de 4X4 pickuper jag ägt haft fullgoda vinetegenskaper.
Hm, vete sjutton vart mitt svar tog vägen. Jo, storleken spelar roll med normal skuldra, med normaldäck. Högre blir svampigare.
Färskhetens betydelse är inte ens experterna överens om. Då tänker jag bara på normalanvändare.
Mina 4x4 har varit ok, amerikanska/japanska, för biltypen. Allt är relativt.

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av 3500 » ons feb 23, 2011 21:34

Ok... Vet ej vilket svar du vill ha, jag föredrar "åretruntdäck" men självklart är dubbdäck bäst på vintern.
Bra att dina 4X4 USA/japan har varit ok för biltypen..?
För en normalanvändare eller en som kör mindre skulle jag tro att däckvalet är viktigare för säkerheten.
Jag har sagt vad jag tycker men självklart finns det fler vinklar, om du tycker gamla däck är minst lika bra så är det ditt val.

Mvh Daniel

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 23, 2011 21:51

Ja som sagt jag är nöjd med min bil ja, trots gamla däck å lite sladder i styrningen så upplever jag de betydligt säkrare än många nya med antisladd å antispinn som jag tycker är rena jävla gojan :? :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

levis
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: sön jul 26, 2009 20:38
Ort: Grästorp

Inlägg av levis » ons feb 23, 2011 22:36

Jag kör min J20 med i 4wd läge så fort det är snö eller is på vägen. I 2wd kan man inte ens titta på gaspedalen innan bakaxeln försöker köra ikapp framaxeln. I 4wd går den rakt som en spårvagn. Lite svårbromsad bara med tomt flak för då låser sig bakhjulen gärna när det är halt.
Jeep J20 -81

broncoman
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 21, 2011 14:20
Ort: Bålsta

Inlägg av broncoman » tor feb 24, 2011 9:38

Trådskaparen ville ju har våra subjektiva åsikter, inte vad vi anser är rätt eller fel. Men det är lätt att halka iväg.
Där jag bor behövs inte 4WD, men där jag har sommarstuga. Pga att snöskotrarna kör på sista vägsnutten, klarar inte vanliga traktorn att hålla väg. Provade att köra ner när det var ca 3dm snö, med mina Discoverer M+S. Tog 20min att vända vid stugan, eftersom det alltid är is i botten. Provade då med en Suzuki Vitara V6, kort, nya bra dubbdäck. Lite slir är klart, men egentligen inga problem.
Senaste 7 åren använder jag bilen att rangera husvagnen vintertid. Går inte med mina M+S, men med gamla 235/75-15 dubb.
Min erfarenhet är att Broncon inte är så märkvärdig att ta sig fram i snö utan däck för vintertemp och dubb vintertid. Skulle vara mest intressant att jämföra med andra Broncoägare, var de nu finns.

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor feb 24, 2011 11:53

Du kan ju jämföra med mig :wink: Är ju i princip samma bilar Min F150 -89a har ju samma chassi som din enda skillnaden är flaket :P

Å Med mina smala dubbade vinter däck så vart de e jävla skillnad mot för sommar däcken, ska tiläggas att dessa är ganska så slut, å breda däck i 2-3dm snö när nog ingen höjdare, ska man ut å pulsa i djup snö tro jag nog de är bättre, men då snödjupet över stiger gott å väl metern så får jag avvakta :P
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

broncoman
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 21, 2011 14:20
Ort: Bålsta

Inlägg av broncoman » tor feb 24, 2011 12:18

Amazon_Sleper skrev:Du kan ju jämföra med mig :wink: Är ju i princip samma bilar Min F150 -89a har ju samma chassi som din enda skillnaden är flaket :P

Å Med mina smala dubbade vinter däck så vart de e jävla skillnad mot för sommar däcken, ska tiläggas att dessa är ganska så slut, å breda däck i 2-3dm snö när nog ingen höjdare, ska man ut å pulsa i djup snö tro jag nog de är bättre, men då snödjupet över stiger gott å väl metern så får jag avvakta :P
Bara att titta på rallydäck, så visst är smalt bättre. Jag kör så lite, att en ny uppsättning dubbade vinterdäck blir väl dyrt. Nu skall jag sätta i en ny drivlina, som faktiskt kommer från en F150, 6000mil. Man borde kunna hitta bra beg.

Skriv svar