Behöver hjälp med att välja winch.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Kontakt:
Re: Behöver hjälp med att välja winch.
Nu är winch beställd. Blev en Warrior C1200 EWX. Får bli att beställa syntetlina och styrare för detta från Tyskland tror jag. Eller är det billigare någon annan stans?

Winch it,har bra grejer googla eller kolla ebay UK
Dom skickar hit även om det inte direkt står så...
Dom skickar hit även om det inte direkt står så...
-
- Rutinerad
- Kontakt:
Har fortfarande inte fått tummen ur att beställa winchlina.
Vilken tjocklek ska man satsa på?
10 mm räcker ju tydligen så länge man inte ska dra dubbellina...
Men gör man någonsin det med en 12000lbs winch?
(Jag sparar runt 600 riksdaler på 10 mm jämfört med 12 mm)
Vilken tjocklek ska man satsa på?
10 mm räcker ju tydligen så länge man inte ska dra dubbellina...
Men gör man någonsin det med en 12000lbs winch?
(Jag sparar runt 600 riksdaler på 10 mm jämfört med 12 mm)
Du får inte ökad belastning på linan bara för att man blockar o kör med dubbel, man ökar visserligan dragkraften till det dubbla men eftersom det även blir dubbel lina så blir det ju bara hälften av belastningen på varje.
Jag har en 13000 lbs vinsch på blazern o har aldrig varit i närheten av att behöva blocka den. Och då väger min bil drygt 2800 kg. Skulle det vara så illa att den inte orkar så bör man nog fundera över en annan lösning istället, annars kommer med största sannolikhet nånting gå sönder...
Jag har en 13000 lbs vinsch på blazern o har aldrig varit i närheten av att behöva blocka den. Och då väger min bil drygt 2800 kg. Skulle det vara så illa att den inte orkar så bör man nog fundera över en annan lösning istället, annars kommer med största sannolikhet nånting gå sönder...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Glenndewagen skrev:Nu är winch beställd. Blev en Warrior C1200 EWX. Får bli att beställa syntetlina och styrare för detta från Tyskland tror jag. Eller är det billigare någon annan stans?
Hmm den där huvudbrytaren är väl inte mycket att hänga i granen,med huvudbrytaren jag hittat med "plastisk" tål bara 100 Amp kontinuerligt och tex swedols med "plåthus" har jag för mig tålde 250 Amp kontinuerligt :/
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck
*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

nu har du ju redan köpt winch och detta tips jag kommer med kanske nån annan tar vara på trots att den inte är så superduper stark och gjord i kina. 8500lbs 3000kr på JULA! rea,köpte en i sommras då jag redan hade en likadan som iaf jag tyckte dög och 3000kr måste anses prisvärt för att bara knata in på vilken jula butik som helst. ps samma winch som t max,den har en massa olika namn men är samma lilla kines.
1983 cheva pickis 4x4
har en roadkill 12500 från fmw den nekar inte men helvete va långsam den är
men den funkar utan å bråka
blocket har ja bara för polaren behöver de till sin mekanwinch på sin valp roadkill winchen drar mer än mekanwinchen men batterierna blir trötta efter ett tag har ändå ett stort lastbilsbatteri å ett vanligt
men den funkar utan å bråka
blocket har ja bara för polaren behöver de till sin mekanwinch på sin valp roadkill winchen drar mer än mekanwinchen men batterierna blir trötta efter ett tag har ändå ett stort lastbilsbatteri å ett vanligt
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0