Motor problem!

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Motor problem!

Inlägg av Pom » lör jun 20, 2009 18:51

Nu skall ni få höra.

Jag har en Yj som jag alldeles nyligen renoverat toppen på, nya ventilpackningar mm. Satte på toppen för någon dag sedan, men ändå så blåryker den som faan. Det fanns visserligen vändkanter men jag har även gjort ett komp prov och det var inte alldeles för jävligt.

lite frågor.

Kan man ta ur kolvarna underifrån eller är det att ta ur hela motorn.

Kan det vara gamla oljerester som gör att motorn blåryker.

Är det tillräckligt att byta ringar isf eller skall loppen fräsas om.
Och om det isf räcker med byte av ringar hur blir det då om man har gamla vändkanter.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » sön jun 21, 2009 11:52

var e alla experter :shock:
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Motor problem!

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 21, 2009 12:44

Jag hade hellre gjort ett sk. "Leakdown"-test för att kolla skicket på ringarna, men nu har du ganska säkert inte dom grejerna...
Och dessutom så avslöjar varken kompprov eller Leakdown skicket på oljeskrapringen...

Det kan vara lite oljerester som spökar för dig. Hur långt har du kört?
Andas motorn mycket vevhusgaser?
Skick på oljan?

Är det läge att byta ringar är det dags att riva av toppen igen, eftersom kolvarna tas ut uppåt. Byter du ringar SKA cylinderväggarna honas. Dom "repor" som honingen ger håller kvar olja på cylinderväggen så att den inte förbränns...

Byter du ringar så är det enklaste metoden att rengöra kolvarna en spann/dunk med diesel och låta kolvarna ligga i det några dagar. Sedan bryter du av dom gamla ringarna och använder dom att skrapa med. En annan smidig metod är att glaskuleblästar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » sön jun 21, 2009 17:29

Tack för svaret.

Ja jag tycker kanske att det är lite väl mycket vevhusgaser. J det är väl bara att ta isär igen och då var offroadsommar 09 inställd :( :( . Funderar på vad man kan sätta i istället...men då är det väl frågan om en insprutare med data box och hela köret...jobbigt.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jun 21, 2009 17:33

Pom skrev:Tack för svaret.

Ja jag tycker kanske att det är lite väl mycket vevhusgaser. J det är väl bara att ta isär igen och då var offroadsommar 09 inställd :( :( . Funderar på vad man kan sätta i istället...men då är det väl frågan om en insprutare med data box och hela köret...jobbigt.
Äh... köp några liter extra olja som du kan hälla i eftersom... Så kan du plocka ner till hösten...

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » sön jun 21, 2009 19:47

ja det får nog bli så :D
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jun 21, 2009 21:11

Pom skrev:ja det får nog bli så :D
Så har du finfin rökmaskin på kvällarna oxå :wink: :lol:

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » sön jun 21, 2009 22:29

Hur jobbigt är det tex att sätta in en insprutare med kabelhärvor och databoxar är det för jobbigt eller är det lagom jobbigt :wink:
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 21, 2009 22:52

Pom skrev:Hur jobbigt är det tex att sätta in en insprutare med kabelhärvor och databoxar är det för jobbigt eller är det lagom jobbigt :wink:
Är väl samma motorer och automater som i Cherokke...
Kolla viewtopic.php?t=15549
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar