VW Transporter T4 Syncro

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran

VW Transporter T4 Syncro

Inlägg av pjocke » mån aug 09, 2010 16:55

Jag har hittat en fin Volkswagen Transporter T4 2,4D Syncro, ombyggd till husbil, som jag är sugen på. 1996 års modell, 17800 mil, en ägare, manuell låda.

Finns det några uppenbara brister på de här bilarna? Dyra i drift, dåligt med reservdelar, dålig konstruktion generellt?

Finns det något som skulle kunna medföra att bilen inte går att registrera in i Sverige? Den rullar i Tyskland idag.

Funderar på om man kan förse den med dragkrok utan besvär också? Med en totaltvikt på 2810 kg och BE-behörighet borde det väl inte vara några konstigheter att dra en LJ70 efter den? Har ingen koll på vilka vikter och gränser som gäller med BE... :)

Hilfe bitte!

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån aug 09, 2010 18:03

I en annan tråd näms en Syncro.
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa ... ?ca=15&w=3
Kollar man det på https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx

Så får man en max släpvagnavikt på 2000 kg.

Ring Svenska billotteriet och försök fåett vettigt svar av en tekniker.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » mån aug 09, 2010 18:12

niva_mats skrev:Kollar man det på https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx

Så får man en max släpvagnavikt på 2000 kg.

Ring Svenska billotteriet och försök fåett vettigt svar av en tekniker.
Det gäller väl bara med B-behörighet. Ja, jag får väl ringa och höra med någon som vet.

kalle
Guru

Inlägg av kalle » mån aug 09, 2010 18:19

Du får max ha 1750 på B kort förutsatt att bilens totalvikt är 1750...

Asså bil+släp max 3500

Tippar på 750-800 på B-kort,

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » mån aug 09, 2010 18:27

Men nu var det ju frågan om vad man fick dra på BE som var intressant... :)

kalle
Guru

Inlägg av kalle » mån aug 09, 2010 20:01

pjocke skrev:
Det gäller väl bara med B-behörighet. Ja, jag får väl ringa och höra med någon som vet.
Det var ju någon som trodde man fick dra 2000 på B :wink:

Försöker bara hjälpatill...

Har du reg nr så kolla med transportstyrelsen,annars sök på blocket o kolla liknande bilars reg nr.

nutte
Hemmastadd

Inlägg av nutte » mån aug 09, 2010 20:24

på min "vanliga" transporter får man dra 2000 med be enl reggbeviset, å 810 tror ja de va me b kort.. det är ganska många rallyåkare osv som åker transporter med bilkärra efter... men... om det är syncro kanske det är lägre vikter som gäller, ja vet inte, sen motorn i en "d" är väl inte den starkaste?... har för mej nått om 80 hästar, tdi 102....
Terrano V6 -91

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis aug 10, 2010 8:05

Har haft en 2,4d utan syncro och dom är j-vligt trötta samt varvar som bara f-n (lågt växlade).
TDI är att föredra då 2,4d inte bara är en sugis utan även en gammal förkammardiesel.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » tis aug 10, 2010 8:36

Mathias T skrev:Har haft en 2,4d utan syncro och dom är j-vligt trötta samt varvar som bara f-n (lågt växlade).
TDI är att föredra då 2,4d inte bara är en sugis utan även en gammal förkammardiesel.
Okej, bra info. Pallar ju inte köra med en seg, surrig maskin till Pyrenéerna liksom... ;D Tackar.

oxyjohan
Beroende
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » ons aug 11, 2010 9:25

pjocke skrev:
Mathias T skrev:Har haft en 2,4d utan syncro och dom är j-vligt trötta samt varvar som bara f-n (lågt växlade).
Okej, bra info. Pallar ju inte köra med en seg, surrig maskin till Pyrenéerna liksom... ;D Tackar.
Lite OT men... Själv har jag haft 2 st tvåhjulsdrivna TDI med 102 hk. De går väl ok när de är tomma men jag tycker att du ska försöka provköra om du har möjlighet. Vi körde en av dessa till södra Frankrike med max last och det gick inte så fort! Vridet är ganska klent jmfrt med moderna tdi-motorer. Det fanns även en T4 med 151 hk tdi, vet dock ej hur vanlig den är. Skulle jag köpa en igen får det bli en T5 med 174 hk tdi, de börjar komma ner i vettiga priser.

I övrigt hade jag inga speciella problem med dessa två och de kördes och lastades hårt.
TEAM HORRED CUSTOMS

henriksh
Användare

Re: VW Transporter T4 Syncro

Inlägg av henriksh » mån apr 07, 2014 12:59

Lyfter denna tråd då jag funderar på att skaffa en t4 syncro som cross/allt i allo buss.
Verkar vara svårt att hitta info om dom på nätet men det brukar ju vara ett gott tecken ibland.
Har rätt bra koll på framhjulsdrivna transporter. Men det jag undrar är hur syncron är? Problemfri? Några vanliga fel?
Jeep Comanche -88

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 07, 2014 20:10

Törstiga.
Viktigt att alla däcken är identiska annars kan själva syncro-enheten skadas.
Skador undertill p.g.a terrängkörning.
Lägre lastvikt än motsvarande 2wd.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

StarvinMarvin
Forumräv

Inlägg av StarvinMarvin » mån apr 07, 2014 20:34

Jag har kört T4 syncro några år nu. Väldigt problemfritt bilägande. Det som jag vet brukar gå på dom är Strömbrytaren för halvljus/dimljus/parkering. den är en avancerad klump som kostar 1000:-
T4:orna ska enligt betrodd mekaniker vara mycket bättre än de nya T5orna.
T-4an är stark och trevlig att köra men aningen bullrig i kupen i farter över 90-100.
Jag körde 4km lerväg (2dm) med 20meters vattenbad (översvämmade diken) MED släpvagn och det va skräckblandad förtjusning men jag tog mig fram ;)
Lastmässigt så är det kanske inte det bästa (enligt lag) Men jag bytte dämpare till bakvagnen till extra kraftiga och sen blev den mycket bättre (Kan importera prylar via polen)
Tycker om hytten då man åker långt då den är mycket luftig o rymlig samt sikten är god.
Min gamla chef och min mekaniker åker t4 sedan några år tillbaka o dom vill inte köra annat så det är helt klart en bra bil :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

henriksh
Användare

Inlägg av henriksh » mån apr 07, 2014 21:37

Låter bra!
Jag är van att se till att däcken är lika slitna runt om då jag har kört 4wd bruksbil i 10+ år.
Lastvikten är inte så noga om den är lite mindre då jag aldrig behöver lasta 1 ton.
Jag vet inte om det blir en pickup eller skåp men jag kommer bara att lasta 1 enduro och en barncross + lite prylar eller skrot till tippen.
Det är 102 hk motorn jag tittar på.

Vi har haft flera transporter t4 och t5 på firman jag jobbar så jag vet att t4:an är mycket bättre förutom kanske komfort och mindre effekt. Dock aldrig en 4wd t4 bara t5.
Men t4:an håller bättre och tar mindre bränsle.
vi har bla. haft en t4 i cirka 7år som har varit plågad i en gruva större del av tiden men den håller ihop fortfarande förutom lite läckage av servo olja och motor olja.
Jeep Comanche -88

StarvinMarvin
Forumräv

Inlägg av StarvinMarvin » mån apr 07, 2014 23:02

Jag har pickup med glasfiber/aluskåp med sido o bakdörrar. Kanonbra skåp som sväljer en jäkla massa. Trialmotorcykeln tex men tror det blir för lågt för en enduro. Ca 110-115cm frihöjd. Jag har dubbelhytt då jag vill kunna åka fler i bilen också men ifall du klarar dig med 2-3sits så är nog bussen bättre som cross-transport :)
Åker 102hk själv o mindre vill du int ha.. vridstark o bra men inte mkt att göra en omkörning med.. kan dock rekommendera kcr-box! Blir en helt annan bil :) sen rekommenderar folk större fälgar o däck på syncron för att slippa varva i sinne över 100km/h ;) syncron är lägre växlad än 2wd.
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar